Proturbo  Autodiagnoosi

-98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä

• 92 Vastauksia
  • 38608 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

• Turbo
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #75 : 14.06.2012, 19:03:27 »
Jahas, ei se moponetin rasitustesteri ollutkaan rikki, eli vissiin sellaisella testasivat.
Virtaa antoi 290A eli rikki, kuitenkin pitäisi antaa 760A.
Sain jopa rahat pois, eli nyt on akkujen maailma avoin :D

Onneks olkoon!

tähän ei voi paljon muuta olla toteamatta kuin, että mitäs minä eka sivulla sanoin...   :D

Tuolta kun soittelee, niin luulis löytyvän:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/jalleenmyyjat.html

Ite tilasin aikoinaan suoraan Flinkenbergiltä, ihme kun lähettivät mulle suoraan. Taisin kyl manita, että olen xxx firmasta päivää...

Oot sitten sinne jonkun akun saanut, kun vuotovirtaakin pystyt mittaamaan...

Poissa Justus

• Turbo

Poissa X70R

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
    • V70 D5 AWD R-Design -13
« Vastaus #77 : 14.06.2012, 19:53:08 »
Mitä etua normaali käytössä saadaan näistä ns.paremmista akuista, Optiman akut, AGM tyypit jne.?
Itse käyttänyt Vartan halvinta Blue lyijy mallia kolmessa autossa, ja tuntuvat kestävän vuosia lähes minkälaista käyttöä tahansa.

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #78 : 14.06.2012, 20:10:40 »
Onneks olkoon!

tähän ei voi paljon muuta olla toteamatta kuin, että mitäs minä eka sivulla sanoin...   :D

Tuolta kun soittelee, niin luulis löytyvän:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/jalleenmyyjat.html

Ite tilasin aikoinaan suoraan Flinkenbergiltä, ihme kun lähettivät mulle suoraan. Taisin kyl manita, että olen xxx firmasta päivää...

Oot sitten sinne jonkun akun saanut, kun vuotovirtaakin pystyt mittaamaan...
Kiitoskiitos ;D
Vaikeimman kauttahan nää hommat pitää aina tehdä.
Mutta jotenkin edelleen ihmetyttää, että onko vika ollu vain akuissa.
Vai onko vika ollut jossain niistä mitä olen korjannut tai vaihtanut, eli startissa tai jossain liitoksissa...
Tosin sen edellisen Sznajderin AGM:n toi akkuliikkeen kaveri haukku synkimpään koloon, se ei kuulemma ole oikein mikään kunnon AGM, eli sen heikko toiminta saattaa olla ihan normaalia...

Pitääkin tuolta kysellä sitä 66Ah mallia.
Toinen vaihtoehto olisi tietty tällainen: http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/gzbp-12-2500.htm

Mulla on nyt se edellinen Sznajder paikallaan, tuntui heräävän C-tekin kanssa kun anto muutaman päivän ladata sitä. Ei siinäkään ole napajännite kuin 12,5v täytenä, mutta toimii jotenkuten...

Mitä etua normaali käytössä saadaan näistä ns.paremmista akuista, Optiman akut, AGM tyypit jne.?
Itse käyttänyt Vartan halvinta Blue lyijy mallia kolmessa autossa, ja tuntuvat kestävän vuosia lähes minkälaista käyttöä tahansa.
Alunperin hommasin AGM:n silloin kun työmatka oli aika lyhyt, eli akun virranottokyky kylmänä oli tärkeää. Toinen syy oli hyvä virranantokyky, noita poppivehkeitä kun on enemmän tai vähemmän tullut räpellettyä...
Nyt kun työmatka on 32km/suunta, niin kyllä tuollainen perinteinen akku varmasti voisi toimia. Ehtii varmasti latautua vaikka käyttääkin talvella webastoa...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

• Turbo
« Vastaus #79 : 14.06.2012, 21:51:01 »

Normaalikäytössä, ei paljon mitään.

Ite ostin tuon keltakantisen alunperin siksi, koska on noita poppikoneita ja syväpurkauksen ilmeinen mahdollisuus.
Lisäks halusin sellaisen akun, jota ei heti tarvis olla uusimassa.
Hyvät kokemukset punakantisesta optimasta.

optiman sivuilta poimittuja myyntipuheita:

■Optiman käynnistysvirta vastaa kooltaan 2-3 kertaa suurempia akkuja
■Optima akulla on kaksinkertainen elinikä
■Optima akku on 100% huoltovapaa ja vuotamaton
■Optima akulla on yli 15-kertainen tärinänkesto
■Optima akulla on erinomainen suorituskyky äärimmäisissä lämpötiloissa
■Optima akussa on nopea jälleenvaraus ja jopa 10-kertainen syklinen kestävyys
■Optima akun alhainen sisäinen vastus parantaa äänentoiston laatua, niinpä niin...

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #80 : 14.06.2012, 22:02:10 »
Kyllähän toi Optima tossa linkittämässäsi testissä todisti aika monta myyntipuheiden väittämää todeksi, siis jos tuohon testiin on uskominen.
En nyt jaksa lukea uudestaan, mutta olikos tuon testin tekijä sama firma joka nuo Optimat valmistaa...?

Toi powersetin myymä GZ:n akku olis kanssa houkuttelevan edullinen nyt kun on tarjouksessa.
Mahtaisko tuollaisesta olla haastajaksi Optimalle...

Edelleen silti pohdin, että onko tuossa omassa autossa latausjännite lämpimänä liian pieni AGM:lle, että pitäiskö vaihtaa se lataussäädin siihen laturiin ihan vaan kokeilumielessä.
Optimakin kun kerran ilmoittaa, että pitäisi olla 13,8-14,8v.
Toisaalta, Optimassa on latauksen vastaanottokyky aika kova, eli kaikki virta kelpaa joka on tarjolla...

Poissa Justus

• Turbo
« Vastaus #81 : 14.06.2012, 22:10:20 »
Vaikeimman kauttahan nää hommat pitää aina tehdä.
Mutta jotenkin edelleen ihmetyttää, että onko vika ollu vain akuissa.
Vai onko vika ollut jossain niistä mitä olen korjannut tai vaihtanut, eli startissa tai jossain liitoksissa...

Toinen vaihtoehto olisi tietty tällainen: http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/gzbp-12-2500.htm
Näinhän se yleensä menee.
Veikkaan niitä liitoksia. En mä tohon startin maavuotoon oikein jaksa uskoa.
Akussa ei välttämättä ole ollut tullessaan mitään vikaa, paskoontunut vaan samoin, kuin se snajderikin ja sitä edeltävä kapistus.

No toi zero ei ois ainakaan pahan hintainen.

http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php?topic=6848.0

Pitsi mullakin silmään, että oli saman firman tekeleitä-> ei voi tuohon testiin kyl täysin luottaa.

Mulla on ihan vakio jännitteensäädin ja on sillä Otima toiminut.

Kandeis tuo säädin varmaan vaihtaa, niin näkisit missä kunnossa hiilet/liukurenkaat on. Tosin jos tuo on vaihdettu muutama vuosi takaperin uuteen, niin ei siinä sit vielä pitäis mitään ongelmaa olla. Sit jos tuosta säätimestä saa korkeamman latausjännitteen vois se olla kova sana. -> kirkkaammat valotkin-> polttimot ei kestä sitääkään vähää mitä vakiona.

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #82 : 14.06.2012, 22:19:23 »
Näinhän se yleensä menee.
Veikkaan niitä liitoksia. En mä tohon startin maavuotoon oikein jaksa uskoa.
Akussa ei välttämättä ole ollut tullessaan mitään vikaa, paskoontunut vaan samoin, kuin se snajderikin ja sitä edeltävä kapistus.

No toi zero ei ois ainakaan pahan hintainen.

http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php?topic=6848.0

Pitsi mullakin silmään, että oli saman firman tekeleitä-> ei voi tuohon testiin kyl täysin luottaa.

Mulla on ihan vakio jännitteensäädin ja on sillä Otima toiminut.

Kandeis tuo säädin varmaan vaihtaa, niin näkisit missä kunnossa hiilet/liukurenkaat on. Tosin jos tuo on vaihdettu muutama vuosi takaperin uuteen, niin ei siinä sit vielä pitäis mitään ongelmaa olla. Sit jos tuosta säätimestä saa korkeamman latausjännitteen vois se olla kova sana. -> kirkkaammat valotkin-> polttimot ei kestä sitääkään vähää mitä vakiona.
Voihan se olla, että ne maapuolen piuhat oli huonot, ainakin ne kaapelikenkien liitokset oli ihan vihreät...
Ja kaippa se laturi vuotais kokoajan, eikä vain silloin kun en mittaa vuotovirtaa.
Sitä oon nimittäin jo niin monta kertaa mittaillut, eikä kertaakaan ole ollut yli 50mA.
Akun navatkin oli jännän näköiset kun mittarin piikeillä tökitty täyteen reikiä :D
Tietysti yks vaihtoehto on edelleen toi hifikonkka, mutta kai sekin ottaisi tasaisesti virtaa?

Mitä sulla muuten on latausjännite?
Lämpimänä mulla on nyt sellaista 13,4-13,8v

Noh, katotaan josko sen säätimen vaihtais vaikka huomenna. Ainakin jenkkifoorumilla joku oli sen vaihtanut laturi paikallaan, eikä pitänyt kovin pahana hommana...
Talvellahan ei ollut oikein mitään ropleemaa, tosin silloin toi akkukin oli uusi.
Meinasin vaan, että talvellahan säädin antaa enemmän jännitettä.

Perhana, Optima vai tollanen GroundZero... :(

Poissa Justus

• Turbo
« Vastaus #83 : 14.06.2012, 22:27:07 »
Saa noita muualtakin samaan hintaan:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=6&valmistaja=66&tuote=365

http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=293_294&products_id=4359

Juu en tiiä kumpi paree, mut Optimaan voi ampua hirvikiväärillä muutaman reiän ja silti toimii.  ELK
Tuollainen mainos video oli joskus aikojen alussa. Ammutiin en yks reikä akkuun ja sit akku Chevyn nokalle ja auto käymään, sit ammuttiin muistaakseni pari reikää lisää ja rämmeleet pussiin ja chevyn nokalle-> ja käymään lähti.
Yritettiin kai todistella sitä, että kenno voi olla oikosulussakin ja ton pitäis siltikin vielä toimia.

Enpäs nyt muista latausjännitettä, oon joskus kyllä mitannut, vois mittailla uudelleen, kun muistais.

Poissa Justus

• Turbo
« Vastaus #84 : 14.06.2012, 22:35:53 »
Aika kultaa muistot, tai sit oli toinenkin versio tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=F5QgekzZ_t0

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #85 : 14.06.2012, 22:39:20 »
Saa noita muualtakin samaan hintaan:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=6&valmistaja=66&tuote=365

http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=293_294&products_id=4359

Juu en tiiä kumpi paree, mut Optimaan voi ampua hirvikiväärillä muutaman reiän ja silti toimii.  ELK
Tuollainen mainos video oli joskus aikojen alussa. Ammutiin en yks reikä akkuun ja sit akku Chevyn nokalle ja auto käymään, sit ammuttiin muistaakseni pari reikää lisää ja rämmeleet pussiin ja chevyn nokalle-> ja käymään lähti.
Yritettiin kai todistella sitä, että kenno voi olla oikosulussakin ja ton pitäis siltikin vielä toimia.

Enpäs nyt muista latausjännitettä, oon joskus kyllä mitannut, vois mittailla uudelleen, kun muistais.
Pitää soittaa GZ:n edustajalle ja kysyä, että kestääkö toi niitten akku ampumista :idiot2: ;D
Tuossa on jokin saksalainen testi tuolle 3500A mallille: http://www.audioimport.fi/files/Ground_Zero_GZBP_12-3500_autohifi_GZBP12-3500_1.pdf

Joo, näyttäis olevan nyt joku suurempi kampanja toi 199€.
Pitäiskö soittaa tohon lähellä olevaan Hifikonexiin ja kysyä, että saako tuohon hintaan...

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #86 : 16.06.2012, 16:04:31 »
Jaahas, niin siinä kävi että unohdin noi erikoisakut.
GZ:n maahantuojan eli Audioimportin edustajan kanssa juttelin pitkään puhelimessä tuosta GroundZeron akusta.
Hän oli sitä mieltä, että sopii kyllä käynnistysakuksi, muttei ole siinä parhaimmillaan.
AGM kuulemma tykkää vähän korkeammasta latausjännitteestä, eli pitäisi olla 14,3-14,6v suunnilleen, liian korkeaksikaan ei saa päästä. Pienemmillä jännitteillä ei tule täyteen jolloin alkaa tulla ongelmia akun "muistiominaisuuden" muodossa, eli akku alkaa mennä pikkuhiljaa huonoksi.
Tuo pitäisi kaikenlisäksi parin kuukauden välein purkaa suurella virralla aika kuivaksi ja ladata taas täyteen, että säilyy hyvänä. Normaaliin sykliseen käyttöön tuollainen perinteinen "vesiakku" on vaan kuulemma parempi.
Ja kuulemma C-tek ei ole paras laturi näille vaikka monet siinä uskossa onkin, ainakin ne recond-toiminnolla olevat ja nordic mallit kuulemma tuhoavat tällaiset akut todella äkkiä...
Akkuvalintaa hieman vielä helpotti se, ettei tuosta paikallisesta GZ:n jälleenmyyjäliikkeestä vaivauduttu vastaamaan mihinkään viestintävälineeseen... ::)

Noh, hain Boschin S5 77Ah akun moronetista, tuohan kai on uusi versio siitä perinteisestä silveristä, josta itellä ainakin on hyviä kokemuksia. Tuossa on CCA 780A, eli virtaa kyllä antaa.
Napajännite oli kaupasta haettaessa 12,5v (kyllä, mulla oli mittari mukana :D), eli saa lataantua tuolla irrallaan täyteen.
Katsotaan josko viat poistuisi tällä akulla...

Voihan se olla, että vanhaan autoon sopii ns. vanha akku, eli uudempaa tekniikkaa oleva AGM sopii vain uudempiin autoihin, joissa latausjännite on sellaiselle tarpeeksi korkea ja tarkka.
Eli ei se uusi tekniikka aina jokapaikassa ole hyvä juttu, eteenkään jos sitä alkaa sotkea tällaiseen vanhaan Volvoon ;D

Noh, seurataan tilannetta....

Poissa Justus

• Turbo
« Vastaus #87 : 16.06.2012, 21:13:52 »
mulla on se hi tec optima toiminu jo 7 vuotta vanhan tekniikan pirssissä ;-)

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #88 : 16.06.2012, 22:17:46 »
mulla on se hi tec optima toiminu jo 7 vuotta vanhan tekniikan pirssissä ;-)
Juuh, Optiman olisin varmaan ottanutkin, mutta saatavilla olevat mallit ei oikeen ollu passeleita, se 66Ah malli olisi ollut hyvä, muttei sitä tuntunut nyt missään olevan...
Ja säästipä tuossa sen pitkälti yli satasen kun laittoi tuon "perinteisen" Boschin.
Vanhassa kasipätkässä (joka on siskolla nykyään) on edelleen sama Bosch silver, joka siinä oli jo silloin paikallaan kun auton ostin, eli akku on vähintään 6 vuotta vanha. Edelleen tikkaa käyntiin pakkasellakin kuin palmun alta, toivottavasti nämä uudet S-sarjan Boschit on yhtä hyvää tavaraa.

Poissa patera

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #89 : 16.06.2012, 22:19:43 »
Mä voin kysäästä, mihinkä hintaan tuo naapuri myi noita erikoisakkujaan, joita maahan tuo .... niissä muistaakseni oli myös henkilöpiileihin sopivaa kokoluokkaa....
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Samppasport  Futurez