Futurez  Kulkukoira

pakokaasun valo palaa

  • 45 Vastauksia
  • 15187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #30 : 01.06.2012, 16:30:49 »
Katoin ja motonetissä lamda anturi ois 3 johdolla 49.90€.
Yhdellä johdolla 29.90€ ja "parempi" on 37.90€.
Mielestäni se on 3 joholla mut tarkistan mahdollisimman pian.

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #31 : 01.06.2012, 16:34:21 »
Se on 3 johtoinen. En suosittele tarvike lambdaa. Moni on todennut niiden kestävän lyhyen aikaa mutta sitten alkaa ongelmat.
Uudessa lambdassa ei ole ollenkaan liittimiä. Liittäminen tapahtuu alkuperäisiin johtoihin yksi osaisella abiko liittimellä.

Eli tälläisellä.

Ei saa juottaa johtoja!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #32 : 02.06.2012, 04:00:54 »
1. 2-2-1 en tiiä johtuuko lambdasta vai mistä. ???
2. 2-3-1 ilmeisesti lambda.
Eli mikä on toimenpide? ainaki lambda varmaan vaihtoon vai onko jotain muuta mitä pitäs tehä ja tarkistaa ensin?

Lainaan itseäni linkkaamastani aiheesta (FAQ)...

Vikakoodi   Vika                                         Vian syy                                                                   Oireet
2-2-1*      Seos liian laiha osakuormalla   Ilmavuoto, matala bensanpaine, viallinen IMM         Kylmänä heikko käynti, korkea polttoaineen kulutus
2-2-3      TK-servon signaalivika      Viallinen TK-servon johdotus tai servo            Vaikea käynnistys tai matala tyhjäkäynti
2-3-1*      Seos laiha/rikas osakuormalla   Laiha; ilmavuoto, matala polttoaineenpaine, viallinen lambda-anturi    Kylmänä heikko käynti, korkea polttoaineen kulutus

* = Sytyttää vikavalon (lambdan kuva mittaristossa)

Joten ennenkuin edes harkitsisin vaihtavani lambda-anturia, kävisin lävitse ilmavuodot ja bensan paineen...  Sitten tarkastaisin vaahteramäen eemelin (IMM) ja sitten vasta kävisin vaihtamaan lambdaa...

Polttoainepumpun viat eivät liene harvinaisuus tuon ikäisissä vehkeissä. Tukkoinen suodatinkin (bensan) voi aiheuttaa liian matalan polttoaineen paineen, jolloin törmäät noihin vikakoodeihin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #33 : 02.06.2012, 13:02:53 »
Joo mutta ei tossa autossa huomaa mitään eroa että pätkis tai mitään.
imm siinä on huoltokirjan mukaan vaihdettu 150tkm sitten ja on nähöjään maksanu aika suolasesti, 245€. Vois ton bensansuod.vaihtaa koska siitä ei oo mitään merkkejä sen vaihdosta pitkään aikaan. eikös seki pitäs vaihtaa 40tkm välein?

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #34 : 05.07.2012, 02:04:51 »
Joo eli tossa putsasin akun kengät ja se lambda valo sammu kuten joku tossa maINITSI ET SILLAI  ne koodit  tyhjennetään.
No kun nyt häiritsee että autossa on  vika mut se ei sitä ilmase, miten saan sen taas näyttää ne koodit ku koitin ja anto koodin= ei vikaa?

(luultavasti taas jotain yksinkertaista mitä en tajuu) :D

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4518
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #35 : 05.07.2012, 09:28:58 »
Koodit ilmestyy kyllä uudestaan jos vika esiintyy kun autoa käyttää. Saattaa mennä vähän aikaa jos on joku random häiriö joka ei esiinny koko ajan.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #36 : 05.07.2012, 12:47:29 »
No pitee koittaa uudestaan mut sillä on ajettu sen irrotuksen jälk. 320km.
No pitää koittaa uusiksi jos joku män pieleen.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #37 : 06.07.2012, 14:32:47 »
Itse vaihdan tuon valon syttyessä yleensä ensin happianturin, jos vanhalla happianturilla on ajettu päälle 50 tkm.
 :)
Näissä volvoissa on se hyvä puoli, että vikakoodit on helppo lukea itse, mutta jos pitää mennä korjaamolle vikaa analysoimaan, kannattaa miettiä ostaako ja vaihtaako ensin sen anturin. Kokeilu Bosch-anturillakin on reilusti alle satasen.
Sillä kun korjaamolta ei tahdo edes huomen vielä irrota.

Tähän volvoon happianturin vaihtaminen on lisäksi vieläpä ns.helppo nakki.
Minulla on melko varmasti alkuperäinen Bosch:n lambda anturi käytössä. Konehuoneen liitin ainakin on erikoinen.
Bosch takaa 180000 km käytön, mutta autollani on ajettu yli 295000 km.
Suomessa autoni (945, vm. 1993, 2.3 litraa) B230FD-systeemiin sopiva anturi (Bosch) maksaisi yli 180 euroa ja on tilaustavaraa. Kun tilasin sen n. 2 v sitten  itse Englannista, maksoi muistaakseni vajaa 120 euroa postikuluineen.
http://www.lambdasensor.com/


No nyt se on jossain käyttämättömänä (tilapäisesti) kadoksissa. Vastaavia Bosch-antureita olisi
muistaakseni löytynyt mutta konehuoneen pään liitin olisi ollut uros kun piti olla naaras tai toisinpäin, en nyt
muista kumpi on oikea. Onneksi vanha anturi toimi, en uskaltanut tarvikeanturista lähteä rakentelemaan
(johtojen liittäminen) uutta anturia.   


Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #38 : 08.07.2012, 19:03:16 »
Mulla on 292000 km mittarissa eikä B230FK:lle ole tehty muuta kuin normaalit huollot. Pakokaasuarvot ovat edelleenkin uudenveroiset :)

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #39 : 08.07.2012, 23:21:48 »
No tossa mun on 340tkm ja p-kaasut oli katsastaessa todella hyvät mut en tiedä nyt kun tuo lamda on kai sökönä. :-\

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #40 : 08.07.2012, 23:23:37 »
Muuten niin ei anna enää koodeja, tuntuu kuin lambda ja bensanpaineet ois korjaantunu itellään!? >:(
Mikähän mulla on taas menny ohi? :D

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #41 : 09.07.2012, 02:21:08 »
Tuli mieleen, että samanlaisia koodeja sekä pientä puutumistakin oli havaittavissa 940:ssä taannoin. Valmistauduttiin jo lambdan ja IMM:n vaihtoon, kunnes tankilla käytyä oireet hävisivät, eikä koodejakaan enää tullut. Tultiin siihen tulokseen, että sisko oli vahingossa tankannut autoon re85:sta, kun samasta pistoolista oli ennen saanut 98:a, hiukan bensaa sekaan ja auto "korjaantui" mystisesti.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #42 : 10.07.2012, 19:56:41 »
Voisko olla!? Meilläkin laitettiin tankkiin reilummin 98 ja ei seuraavassa käynnistyksessä enään "ollu" vikoja! En tiiä mitä tekisin mutta bensan suod. vaihan kohta jokatapauksessa ku ei oo vaihdettu 46tkm.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #43 : 12.07.2012, 12:10:47 »
Tuollaiset "satunnaiset häiriöt" saattavat joskus johtua lähellä loppua olevasta suutireleestä. Eli se päästää "virrat muutamaksi mikrosekunniksi" poikki ja tuollainen ilmoitus tulee. Vika voi korjaantua "itsestäänkin" (esim se johto irti temppu), mutta joskus tulee sitten se vaihe jossa kone ei käynnisty ollenkaan. Aikanaan GLT teki tuota aika ajoin ja korjautui suutinreleen vaihdolla.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #44 : 12.07.2012, 16:15:53 »
Yleensä lambda alkaa vanhemmiten hidastumaan, elikkä vaikka kaikki näyttäisikin suht hyvältä, niin kannattaa jo vaihtaa. Omaan ysiin alkuperäinen bosch uudemmalla liittimellä maksoi 80e kotia kannettuna

 

Futurez  Kulkukoira