Race.fi  Puotilan autokorjaamo

1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä

  • 23 Vastauksia
  • 9496 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70 turbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Ostin tuollaisen 190hp volvon, paljonko on "normaali" kulutus, olen nyt ajanut n.400km maantie ja taajama-ajoa kevyellä kaasulla ja keskikulutus on 9.8l/100km, maantiellä pääsin 8.5:teen, tyhjäkäynti heijaa 850-950rpm:n tienoilla harvakseltaan, että oisko ilmamassa-anturi kypsä, tai sitten kaasuläppä puhdistamatta/lopuillaan... Tuohan voi nostaa kulutusta? Merkkivaloja ei pala.
 Autolla on ajettu 270tkm.

Toinen asia on että en tiedä onko autoon vaihdettu hiljattain/koskaan automaattilaatikon öljyjä, eli uskaltaako enään vaihtaa?
Kolmosella kun kiihdytyksen jälkeen hellää kaasua niin tuntuu pieni täräys kun kierrokset laskee, kun turbiini lukittuu??
Saattaa olla että tuntuu muillakin vaihteilla mutta vähemmän, eli ei siis täristä kiihdyttäessä, mahtaisiko vielä elpyä öljynvaihdolla vai onko turbiini kypsä?

Poissa V70 turbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #1 : 04.06.2012, 19:01:49 »
Kävin tänään vaihdattaan öljykeskuksessa vaihteistoöljyt, ei siis huuhdottu vaan tehtiin "puolivaihto", auttoi kyllä jo tuokin, tarvii vaihtaa vielä toisen kerran kun menee vaihtaan moottoriöljyt.

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #2 : 04.06.2012, 19:52:59 »
Kyllä toi kulutus varmaankin on ihan kohillaan jos vaikka verrataan omaani joka on V70 2,5 T  ja -05 mallinen ,  kesällä keskikulutus asiallisesti ajaen on 9,5 , talvella 10,8 . Kesällä motarilla siististi ajaen pääsen 9,0 . Mutta kyllähän ton saa helpostikin  kuluttamaan siinä 14-15 jos ajaa vähänkin agressiivisemmin (nauttii turbosta) .

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #3 : 04.06.2012, 20:47:00 »
Kävin tänään vaihdattaan öljykeskuksessa vaihteistoöljyt, ei siis huuhdottu vaan tehtiin "puolivaihto", auttoi kyllä jo tuokin, tarvii vaihtaa vielä toisen kerran kun menee vaihtaan moottoriöljyt.

No eipä tommosta puolivaihtoa ole olemassakaan. joko ne vaihdetaan tai sitten ei.

Poissa V70 turbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #4 : 04.06.2012, 22:04:11 »
No jäähän sinne paskaa kun vaan päästää ropusta vanhat ulos ja päästää uudet päällee, aika ruskeeta on jo kun pääsin kotiin. Ohan se huuhtelu ihan eri homma, tai sit vaan tarvii tehdä toi normaali vaihto useamman kerran.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #5 : 04.06.2012, 22:50:56 »
Kävin tänään vaihdattaan öljykeskuksessa vaihteistoöljyt, ei siis huuhdottu vaan tehtiin "puolivaihto", auttoi kyllä jo tuokin, tarvii vaihtaa vielä toisen kerran kun menee vaihtaan moottoriöljyt.
Mikä on automaattilaatikon öljyjen " puolivaihto " ?  8)
Onko se sitä, että valutetaan hiukan ulos vanhoja, ja lisätään saman verrau uutta paskojen sekaan....ei tuo oikeestaan kannata, maksat uusista öljyistä, ja sekoitat ne huonojen kanssa, ei mitään järkeä.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #6 : 05.06.2012, 10:35:34 »
Mikä on automaattilaatikon öljyjen " puolivaihto " ?  8)
Onko se sitä, että valutetaan hiukan ulos vanhoja, ja lisätään saman verrau uutta paskojen sekaan....ei tuo oikeestaan kannata, maksat uusista öljyistä, ja sekoitat ne huonojen kanssa, ei mitään järkeä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn: Miten automaattilaatikon öljynvaihto tehdään nk. oikeaoppisesti eli tehtaan suositusten mukaisesti? Valutetaanko vanhat öljyt pois, ja kun laatikko on tyhjä niin tuoretta tilalle ja eikun ajoa? Vai tarkoittaako huuhtelu sitä, että vanhat pois, uudet sisään, kohta taas öljyt pois ja uutta sisään n-kertaa? Jos, niin käynnistetäänkö moottori tässä "huuhtelu"-vaiheessa ja käytetäänkö vaihteita?

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #7 : 05.06.2012, 15:18:47 »
Ostin tuollaisen 190hp volvon, paljonko on "normaali" kulutus, olen nyt ajanut n.400km maantie ja taajama-ajoa kevyellä kaasulla ja keskikulutus on 9.8l/100km, maantiellä pääsin 8.5:teen.

Normaali Volvon kulutus.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #8 : 05.06.2012, 19:19:23 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn: Miten automaattilaatikon öljynvaihto tehdään nk. oikeaoppisesti eli tehtaan suositusten mukaisesti?
Ohje löytyy vaikkapa Haynes:in Volvo V70-kirjasta, ainakin sen alkukielisestä versiosta:

Pohjatulpasta lasketaan se mitä tulee (n. 3 l) ja putsataan tulpan magneetti metallipurusta. Tulppa takaisin kiinni ja täytetään mittatikun reiästä 2 litraa uutta oikean laatuista öljyä. Irrotetaan vaikkapa ylempi vaihteistoöljyletku jäähdyttimen puoleisesta päästä ja laitetaan letkun jatkoksi läpinäkyvää letkua jätepönttöön.

Käynnistetään moottori parinkymmenen sekunnin ajaksi eli siihen asti, kunnes alkaa tulla kuplia. Vaihteiston öljypumppu siis lykkää öljyä ulos letkusta. Jos erehtyy ottamaan väärän letkun tai väärän pään irti, saattaa tulla öljyvahinko.
Täytetään tikun reiästä toiset 2 litraa.

Käynnistetään moottori parinkymmenen sekunnin ajaksi eli siihen asti, kunnes alkaa tulla kuplia. Kun tarkkaan seuraa letkusta tulevan öljyn väriä huomaa, että viimeiset lirinät ennen kuplia ovatkin pääosin puhdasta uutta öljyä.
Laitetaan öljyletku takaisin jäähdyttimeen ja täytetään seuraavat 2 litraa uutta öljyä.

Käytetään moottoria tyhjäkäynnillä ja siirrellään vaihdekeppiä jokaiseen asentoon 10 sekunnin ajaksi.
Täytetään öljyä tikun ylämerkkiin asti. Öljytasoa tarkastellessa moottorin pitää olla käynnissä ja vaihdekeppiä pitää käyttää kaikissa asennoissa 10 sek ajan. Tässä viimeisessä öljyn lisäysvaiheessa öljyä menee noin 1,6 litraa, eli yhteensä menee noin 7,6 litraa. Täyttöä yli ylämerkin ei pidä tehdä eikä pinta saa jäädä vajaaksikaan.

Poissa V70 turbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #9 : 05.06.2012, 19:42:46 »
Tätä tarkoitin huuhtelulla. Edellinen auto oli bmw 530d ja siinäkin meni 8 litraa öljyä operaatioon, tosin bemarissa ei ole edes pohjaroppua.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #10 : 05.06.2012, 20:21:43 »
Ohjeeni huuhteluvaihtoon, mikä on ainoa järkevä tapa:
http://www.vrcf.fi/arkisto/aw50-42/ATF-flush.html

Sulla on kaasuläppä ehtoolla, jos tyhjäkäynti heijaa.
Puhdistus voi tuoda hetkellisen avun.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #11 : 05.06.2012, 21:53:23 »
vaihtelin viimekesänä laatikkoöljyt omaani, tais mennä  kaikkiaan13litraa öljyä. autolla oli ajettu 255tkm. ja ei merkintää että olisi aiemmin vaihdettu. nyt 20tkm. myöhemmin on öljyt jo melko tummat, eli melkosesti on paskaa huuhtoutunnu laatikosta irti. nyt kesällä uusinta

Poissa V70 turbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #12 : 05.06.2012, 21:55:28 »
Joo niin kuulemma voi olla lopussa, näyttäisi olevan alkuperäinen magneti marelli. Autolla on ajettu 270tkm.
Viskarin V-P Kangasalta puhdistaa sen ja osaa luultavasti sanoa että tarviiko se uusia jos sen nyt voi silmällä nähdä.
Onko kellään tietoa että mistä kannattaa ostaa uus jos tarve vaatii?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #13 : 05.06.2012, 22:42:08 »
Joo niin kuulemma voi olla lopussa, näyttäisi olevan alkuperäinen magneti marelli. Autolla on ajettu 270tkm.
Viskarin V-P Kangasalta puhdistaa sen ja osaa luultavasti sanoa että tarviiko se uusia jos sen nyt voi silmällä nähdä.
Onko kellään tietoa että mistä kannattaa ostaa uus jos tarve vaatii?

Ei sitä millään silmällä näe. Paskasuuden näkee kyl.

Alkuperäinen on valkoisella tarralla. Jos on keltainen tarra, niin sit se on tehdaskunnostettu, eli kerran jo vaihdettu.

Jos ei vikakoodia pukkaa, eikä muunlaista käyntihäiriötä aiheuta, kuin tyhjäkäynnin humppaamista, niin sit puhdistus auttanee.

Ite tilasin englannista. http://www.euro-saab-parts-direct.com
Toi oli halvin paikka euroopassa minkä löysin. Niiden sivut on aika persiistä, mutta kannattaa lähettää maililla hintatiedustelu sinne.
Uusia osia, eikä tarvinnut maksaa ylimääräistä kotelomaksua.

Niillä ei vaan taida siellä olla paljon mitään osia hyllyssä, tukusta hakevat. Voi kestää muutaman päivän.
Maksu varmennettiin soittamalla sinne ja antamalla luottokortin tiedot. Vähän kyllä hirvitti siinä kohtaa... ne ois voinu laittaa minkä hyvänsä summan, mutta ei, Peter hoiti homman hienosti ja kuitti tuli vielä erillisenä kirjeenä. Siellä oli korttimaksutositekin, jossa luki, että asiakas ei ollut paikalla maksua suoritettaessa.
On se vaan aika vänkää tuo lounais englannin murre, välillä sai kyl kysyä, että et viitsis toistaa...

Vähän se yritti kyllä jujuttaa postikulujen kans, kun vänkäs, että paketti painaa 2,5kg laatikon kans. ->postimaksut ois pomsannut aika tavalla.
Tiesin, että tuo painaa just alle 2kg paketoituna. Sanoin, että heitä sitten se laatikko pois, jos se kerran niin painava on ja laita vaikka kuplamuoviin, niin menee alle 2kg paketiks varmasti. No tuli se sit sieltä kuiteskin alkuperäisessä paketissa  :D

Ebaytä kannattaa myös silmäillä, kaikki runkut ei vaan suostu lähetään suomeen.
Ebaystä meni kyl vielä halvemmalla uusia bokseja muutamaa päivää aiemmin nenän alta, mut en uskaltanut tilata, ennen kuin olin varma, että vika tosiaan oli tuossa boksissa.

Poissa V70 turbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 1999 V70 turbo kulutus ja automaatti kysymystä
« Vastaus #14 : 05.06.2012, 22:51:29 »
Mulla on muuten keltainen tarra siinä. Ei ole muita häikkiä, ja se kierrosten heijauskin on aika lievää.
Kiitos vastauksesta!

 

KL-varaosat  Race.fi