Ajatus ajotapahtuman kehittämisestä, ampukaa alas jos ei kuulosta hyvältä. Tai ehdottakaa jotain muuta.
Nythän osa porukasta selvästi tuntuisi kaipaavan motorsporttisempaa rata-ajoa, esimerkiksi ajanotolla varustettuna, jolloin voitaisiin myös noteerata päivän nopein kierros. Tällaiseen emme ole Botniaringillä pystyneet koska se vaatisi reippahasti enemmän järjestelyresursseja kuin VRCF ry:llä on. Osa ihmisten kertomista kierrosajoista on lähellä Botniaringin ennätystaulua eli kyllä näille kuskeille olisi paikallaan olla ihan virallinen ajanotto.
Toisaalta kun tulee kesämiittiin ja siinä vieressä on rata niin sitä voisi ihan siviiliautoilija käyttää ajoharjoitteluun. Tätä puolta voisi ehkä laajentaa, nykyinen possujuna ei oikein vielä vastaa tähän tarpeeseen. Radalla voisi olla keiloista rakennettuja harjoitustehtäviä, ehkä jopa liukastettu liukkaankelinharjoittelupaikka, ja jonkinlaista opastusta eli vähintään materiaalia ja mielellään ihan ajo-opettaja tai isommalle porukalle useitakin. Itse tällaista ei tietenkään kannata lähteä keksimään ja rakentamaan vaan pitäisi ottaa yhteistyökumppaniksi sopivia tahoja, esim. paikallisia autokouluja.
Ratatapahtumalle tuntuisi siis minusta olevan kehitystarvetta kahteen erilaiseen suuntaan. Käytännön syistä voisi ehkä harkita näiden jakamista kahdeksi eri tapahtumaksi? Vaikkapa niin, että motorsporttisempi Ratapäivä järjestettäisiin yhdessä jonkin enempi pro moottoriurheiluporukan kanssa, koska yksin meillä ei ole rahkeita. Sitten Kesämiitin yhteydessä voisi olla siviilimpi ajoharjoittelumahdollisuus, jossa ei tarvita kypärää eikä ajeta kovaa mutta voisi kokeilla ja harjoitella auton hallintaa.
Sinänsähän noiden ei erityisesti tarvitse olla erillään toisistaan, mutta todennäköisyys sille että ne voidaan järjestää vierekkäin voi jäädä pieneksi, alkaen siitä että kuinka monen moottoriradan kupeessa on liukkaankelinrata... Tai toisaalta tätä voisi pitää syynä järjestää kaksi tapahtumaa per kesä. Miitti jossa on rata-ajoa ja miitti jossa on ajoharjoittelua.