Kertokaas voinko jakaa tuon turbo pakosarjani, kun kollektori on tehty niin että 1 ja 3 pytyt jää jakaessa samalle puolelle?
Rupes vaan epäilyttään että meneekö huonnomaksi vaan, kun kaikki näkemäi pakosarjat on jaettu niin että 1 ja 2 on samalla puolen ja 3 ja 4 omalla
Turboksi tulossa hx35 jaetulla pesällä.
Kyl se 4syl koneen pulssisarja pitäis tehdä niin että 1+4 pytyt ovat yhdessä ja 2+3 toisessa kanavassa jos jaetulla nielulla oleva ahdin tai miksei vaparin 4-2-1 sarja. Tämä siis koskee suurimpaa osaa 4syl koneita jossa sytytysjärjestys on normaali 1-3-4-2.
Eli joka toinen pakopulssi menee yhteen nieluun ja joka toinen toiseen. 1+4 pytyistä tulee tasatahtiin pulsseja toisiinsa suhteessa, eli yksi pulssi per moottorikierros ja 2+3 tulee samalla tavalla.
+ - + -
Jos kytket 1+3 pytyt yhteen tulee ekalla sytytyksellä 1.pytystä pakopulssi, sit 3.pytystä heti 180 kampiakselikierrosta jälkeenpäin, ja sitten vasta 2+4 pytyistä seuraavalla kampiakselikierroksella. Eli lopputulema on että yksi nielu saa pulsseja joka toinen kierros ja toinen nielu taas vastaavasti seuraavalla kampiakselikierroksella. Alalkierroksilla meno on tuolla tavalla aika kuollutta, mutta yläkierroksilla saattaa toimia jotenkuten. Pakokaasut menee siis näin:
+ + - -
Sit jos kytket 1+2 ja 3+4 yhteen, niin sama ongelma, ensin 1.pytty antaa pulssin yhteen putkeen, sit seuraavaks 3.pytty toiseen, sit heti perään 4.pytty toiseen putkeen ja sit viimeiseksi 2 pytty taas ekaan putkeen. Eli pakokaasut menee näin + - - +
Eka eli 1+4/2+3 on paras siksi, koska silloin kumpikin pakokanava/nielu ahtimessa saa tasatahtiin pulsseja joka pitää ahtimen pyörimässä. Mitä tasaisempi tahti, sen enemmän tehoa ja vääntöä.
