Carcom Oy  Ateho

V70 D5 -07 EGR putsaus ja tulppaus

  • 5 Vastauksia
  • 4155 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1551
  • www.vrcf.fi
V70 D5 -07 EGR putsaus ja tulppaus
« : 19.08.2016, 08:08:27 »
Leikkasin tuolta omasta showroomista jutun tähän että googlettaja löytää haulla paremmin.


Hieman vajaat kuvat

Putsasin egr:n mönjät pois, että voi hurruutella puhtaalla koneella. Missä kunnossa olisikaan jos ei olisi ajettu egr pois ohjelmoituna jo toista vuotta. En edes tiennyt että se lähti samalla kun laitettiin kakkostaso.









Soodapuhallettuna





Samalla puhalsin myös alipainepumpun



Tuurilla huomasin tuon rullan kun tutkin konetta. Vaihdoin vain sen nostajineen. Nokan hioin 2000:lla santiksella. Ei kumma kyllä ollut pahasti kärsinyt, toisin kuin rulla.



Ylhäällä toinen vasemmalta oli rulla jumissa. Jotain paskaa jäänyt väliin estäen pyörimisen.



Kanavat kaavin ja imuroin puhtaaksi ohutta alumiiniputkea hyväksi käyttäen. Lopuksi vielä hoonasin löpöön kastetulla rätillä.
Kansi oli vuorokauden löpökylvyssä ennen putsausta. Melkolailla sottaista hommaa tuo putsaus. Märkäimurin väliin olisi pitänyt laittaa välisäiliö ja letkuna jotain muuta viritystä. Nyt letku täys pikeä ja imuri musta sisältä.

Turhaan tehty tulppauspelti. (Ohutta rosteria)





Purin turhaan kaikki ruuvit. Olisi riittänyt vain 6mm kuusiokolopulttien avaaminen. Tuolla systeemillä sain avattua/suljettua.



Purin suuttimien kärjet ja pesin osat halvalla ultraäänipesurilla. En kokeillut miten avoimet reiät oli ennen pesua. Ennen kasausta suihkutin öljyspreillä puhtaaksi kokeilin miten paperille tulee seitsemän jälkeä.
Vähän jännitti konetta käynnistäessä että miten on onnistunut homma. Hyvinhän se meni.

Ennen pesua olin jo putsannut isoimmat liat pois suuttimien kärjistä.











Huono kuva pesurista. Litkuna neljää liuotinta.


« Viimeksi muokattu: 08.06.2019, 07:04:31 kirjoittanut J2K »
LINKIT TEHTYIHIN TÖIHIN SIVULLA YKSI
V70 D5 AWD -07

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 457
Vs: V70 D5 -07 EGR putsaus ja tulppaus
« Vastaus #1 : 19.08.2016, 16:46:41 »
Kerroppa sitten millainen vaikutus tuli tällä puhdistusoperaatiolla. Itsekkin pitäisi joku päivä ottaa imuputki auki tuosta imusarjan päästä ja kurkata miten likaset paikat on. Kunhan vaan jostain löytyypi ylimääräistä aikaa edes sen verran...
EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

NYK: V60 D4 AWD Summum -16

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1551
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -07 EGR putsaus ja tulppaus
« Vastaus #2 : 19.08.2016, 17:24:05 »
Eipä perstuntumalla eikä dynon mukaan mitään vaikutusta.  ???
LINKIT TEHTYIHIN TÖIHIN SIVULLA YKSI
V70 D5 AWD -07

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -07 EGR putsaus ja tulppaus
« Vastaus #3 : 24.02.2020, 16:36:30 »
Terve.

Ajattelin aloittaa kevyemmin itse ja ottaa imusarjan (sen kannen itseltäni pois ja puhdistaa sen)
Yleisesti ottaen minkälaisia momentteja yms. tarvitsee huomioida operaatiossa? Esimerkiksi, kun nuo polttoaineputket, jotka tulee jakotukilta suuttimille, niin voiko ne vain irroittaa ja laittaa sitten aikanaan kiinni ihan vain käsillä tiukaan ja onko niissä mitään kupari o-renkaita tms. päissä ja jos on niin pitääkö ne uusia joka kerta?

Lisäksi sellainen homma, että jos lähtisin koko venttiilikopan itse irroittamaan, niin tuossa autossa on joskus edellisen toimesta suuttimet käytetty huollossa irti ja putsattu, parilta suuttimelta oli propannut kierre kannesta os ennen momenttia (mikä se momentti suuttimissa edes on?) ja helicoililla oli korjattu kierteet. Eli onkohan kellään muulla koskaan korkannut kierteet vastaavasti?
V70 -03 D5 & V70 -98 2.4 bensa

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1551
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -07 EGR putsaus ja tulppaus
« Vastaus #4 : 25.02.2020, 06:43:35 »
Terve. Prikat pitää vaihtaa aina uusiin, saa varaosaliikkeistäkin. Kiristysmomentteja en nyt muista, mutta ovat melko pienet. Löytyy hakemalla netistä. Itse ostin sitä varten pienen momenttiavaimen, 0-50Nm. Suuttimien pohjille on olemassa puhdistustyökaluja. Itse käytin työntömittaa ja jenkatankoa jossa rätti. Mulla ei ollut paljoa karstaa pohjilla, joten oli helppo puhdistus. Suuttimien lukitusosat kannattaa myös uusia. Jos tuumaa että vanhat vaan sinne niin tekee niihin hieman uutta esijännitystä vääntämällä.
Suuttimien lukituksien kierteet saa helposti rikki jos käsimomentilla laittaa. Kannattaa hommata se momenttiavain.
LINKIT TEHTYIHIN TÖIHIN SIVULLA YKSI
V70 D5 AWD -07

Paikalla Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 446
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -07 EGR putsaus ja tulppaus
« Vastaus #5 : 25.02.2020, 08:50:22 »
Suuttimien lukitusosat kannattaa myös uusia. Jos tuumaa että vanhat vaan sinne niin tekee niihin hieman uutta esijännitystä vääntämällä.

Tämä kannattaa ehdottomasti pohtia kummin tekee, nimimerkillä pitäis käytttää suuttimet uudestaan irti. Nyt reilu vuosi siitä kun tein nostajarempan niin vaikuttaisi vuotavan jonkun/joidenkin juuresta löpöä ja vanhoilla kiinnikkeillä kasasin, ilmeisesti ei tullut annettua tarpeeksi esijännitystä vanhoihin.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo V70 D5 '07

Itseluottamuksen kasvaessa vahingon määrä lisääntyy

 

Proturbo  Autodiagnoosi