Elekma  Autoracing

740 b230f työntänyt nokan stefan ulos

  • 46 Vastauksia
  • 13406 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #30 : 26.06.2012, 11:38:07 »
Jos et halua mittauttaa puhalluksia, tee reikä venttiilikoppaan mihin kierrät nipan ja laitat ylim. huohotusletkun johonkin pönttöön. Pönttö sinne suunnilleen runkopalkin korkeudelle. Joku kannu mihin korkkiin reikä ja siitä letku kannuun+ lisäksi korkkiin toinen reikä mistä paine pääsee ulos...

Jos et nippaa jaksa laitelle, semmonen reikä vaan mihin saat tungettua letkun tiiviisti ja vielä vaikka sikaa ulkopuolelle tiivisteeksi.
Reikä vois olla vaikka heti siinä korkin alapuolella tai sitten tosiaan tuo vanhemman mallin korkki mitä ehdottelin jo tuolla aiemmin ja siitä huohotus.
Tai jotain kaikkien näiden väliltä. :D

Tuota estaten tässä yhteydessä mainitsemaa keinoa tarkistaa koneen kunto vetämällä käyvästä koneesta öljytikku ylös, olen koittanut toitottaa kaikille jotka menevät vanhaa autoa katsomaan... Jos vaikka tinakone turbo puhaltaa kunnolla tikunreiästä, olen ainakin itse jättänyt seuraavalle... :D Tahtoo esim. nuo lähes kaikki 850 T5:t olla loppuunpoljettuja, jos ei ole remppaa tehty. :P
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012, 11:45:05 kirjoittanut hevonen »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #31 : 26.06.2012, 11:59:06 »
Jos huohotuspönttö ja sille tulevat kanavat vaan on auki, riittävä huohotuksen toimivuuden testi on tyhjäkäynnillä ottaa irti imuputkesta/letkusta se liekkilukon t-haaralta tuleva paksu letku (ja tukkia nopeasti se imuputken/letkun reikä!) ja kokeilla, mihin suuntaan tuossa paksussa letkussa on virtaus. Itsellä on hieman sohlossakin B230 koneessa niinpäin, että tyhjäkäynnillä se ohut letku imee kaiken huohotuksen ja vielä lisäilmaa siitä paksun letkun kautta, eli paksussa letkussa on alipaine kun kone lompsottelee tyhjäkäyntiä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #32 : 26.06.2012, 12:58:20 »
No, tuon TVS:n mainitseman testin olen tehny ja tosiaan se imee kuin hampaaton pubiruusu. Öljytikku sitte irti seuraavana.

Mutta jos tuo vuotaa ohitte, niin eikös se ole about konerempan paikka, mikäli haluaa korjata? Taidan vaan nilkuttaa tämän loppuun, kunhan saan pysymään suurimmat mölyt mahassa. Ja ees noi stefat paikoillaan ;D
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #33 : 26.06.2012, 13:12:01 »
Jos tuon testin tulos on, että imee siitä paksusta letkusta, ja imu muuttuu puhallukseksi kun sen imusarjaan menevän aivan ohkosen letkun kääntää mutkalle(=tukkoon), niin ongelma ei kyllä ole huohotuksessa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #34 : 26.06.2012, 15:08:17 »
Meinaat jotta huohotus on auki ja sen pitäs riittää ja painetta ei pitäs olla liikaa? Vaiko että painetta kertyy enemmän kuin mitä tuo pystyy käsittelemään? Voiko se pikkuletku mennä siitä luttuun kierroksilla, jolloin stoppaa tuon alipaineen huohotukselta? Ei se kyllä tuntunu semmoselle, että menis.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #35 : 26.06.2012, 15:30:28 »
Meinaat jotta huohotus on auki ja sen pitäs riittää ja painetta ei pitäs olla liikaa? Vaiko että painetta kertyy enemmän kuin mitä tuo pystyy käsittelemään? Voiko se pikkuletku mennä siitä luttuun kierroksilla, jolloin stoppaa tuon alipaineen huohotukselta? Ei se kyllä tuntunu semmoselle, että menis.
Joo, siis tuolla pikkuletkun taittamisella voi vaan varmistaa, ettei se höngi jostakin mualta huohotuksia mäjelle (risa letku jne), kyllä kuormittaessa painetta kertyykin enempi kun siitä pikkusesta letkusta menee, siksi siellä on se imuputkeen menevä iso letku. Mutta voit todeta huohotusongelman poissuljetuksi mikäli se tosiaan tekee alipainetta siihen imuputkeen tulevaan letkuun, ja pieni letku tukkimalla siihen samaan isoon letkuun tulee hento puhallus. Melkein voisit jo todeta nytkin huohotuksen olevan kunnossa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #36 : 26.06.2012, 15:46:52 »
No, tuon TVS:n mainitseman testin olen tehny ja tosiaan se imee kuin hampaaton pubiruusu. Öljytikku sitte irti seuraavana.

Mutta jos tuo vuotaa ohitte, niin eikös se ole about konerempan paikka, mikäli haluaa korjata? Taidan vaan nilkuttaa tämän loppuun, kunhan saan pysymään suurimmat mölyt mahassa. Ja ees noi stefat paikoillaan ;D
Ei sen rempan kans kannata hötkyillä, sinuna käyttäisin jakopään auki ja vaihtaisin vielä sen nokan stefan uuteen ja seuraisin sen jälkeen tilannetta.
Jos öljynpainevalo ei pala käynnistyksen jälkeen paria sekuntia kauempaa, ei kuulu ylimääräistä kalinaa ja öljyä ei kulu litraa enempää tuhannella kilometrillä (vuotoja ei lasketa) niin ei kannata aukaista ehjää konetta.

Melkein voisit jo todeta nytkin huohotuksen olevan kunnossa...
Yhtyisin tähän näkemykseen hyvin pitkälti.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #37 : 26.06.2012, 16:07:52 »
Mutta siis venttiilikopasta pölähti semmonen kaasupilvi suhahtaen pihalle eilen. Onko se normaalia? Öljynpainevalo ei pala paria sekuntia kauempaa, eikä ole palanu yhtä ainutta kertaa. Testaan nyt vielä tänään, että hönkiikö se sieltä öljytikusta pihalle. Eli sillonhan siellä ilmeisesti on liikaa painetta? Mites noi paluukanavat, eli mitä kautta niiden kaasujen pitäs mennä takasin? Voiko jotain semmosta olla tukossa niin, että paine jää sinne venttiilikoppaan? Mä meen ny hakee uuden payenin tohon.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #38 : 26.06.2012, 19:25:14 »
Kannen öljynpaluu reijistä hengittää yläpää öljypohjaan, ne tuskin ovat tukossa. Kyllähän se vähän puhaltaa öljykorkin aukosta kun aukaisee, taitaa olla väljemmät reitit kaasuilla nousta ylös venttiilikopan kautta ulkoilmaan kuin matkata letkuja pitkin imupuolelle.  Mittatikun putkestakin saattaa tulla hivenen haikua, mutta jos nousee kunnon usva niin kone puhaltaa öljypohjaan, pahimman tapauksen mitä olen nähnyt niin öljytikku nousi itsekseen ylös kun kaasutteli ja putkesta roiskui öljyä :D. Jos tuntuu siltä, että venttiilikopan alla on liikaa painetta niin etsi se jo aikaisemmin mainittu vanhemman B18/B20 koneen öljyntäyttökorkki, jossa on lähtö huohotinletkulle ja virittele siitä letku T-haaralla kiinni siihen paksumpaan letkuun, joka menee imuputkeen. Jotkut autot lakkaavat käymästä jos öljyntäyttökorkki on auki, koska moottorin kaasujenvaihto menee sekaisin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #39 : 26.06.2012, 22:16:06 »
No, nyt on payen paikoillaan ja ainoastaan sisäpinnalla on öljyä, ulkokehä on bräkleenin puhdas ja stefa semmosenaan siihen. Laitoin sen ny niin pitkälle, kun se reiällisellä jääkiekolla sai painettua, joten se on ny siinä. Kattelen vuotaako, mutta taidan kuitenkin laittaa sen öljykorkin hakuun. Se on muuten joku viritelmäletkunpätkä siinä imusarjalla se pieni.  Leikkauspinta on epätasanen eikä se mee siihen nippaan kunnolla pohjaan, joten voipi imeä ilmaa sieltä kierroksilla. Pitää tiivistää se jotenkin.

Edittiä vielä, eli imusarjan alla siellä nakutustunnistimen ja onko se yks sitte lämpöanturi, vieressä on kovin tuoreen näköstä öljyä. Kuitenkin se huohotuspöntön ympäristö on kuiva, myös alhaalta, eikä näy virranneen nokalta asti. Mistähän tuo vois vuotaa, kun mun mielestä kohtuu ylhäältä, mutteu venttiilikopalta asti?
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012, 22:35:04 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #40 : 27.06.2012, 14:41:40 »
Nyt löytys semmonen korkki, mutta ennenkun ostan sen, niin se menee nyt sitten noin niinkun varmasti tuohon? Siis onko ne röörit about joka koneessa samat?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #41 : 27.06.2012, 15:25:00 »
Sopii sopii.
Öljyntäyttökorkit sopii ristiin 60-luvun vehkeistä tämän vuosituhannen laitteisiin, sopii myös kuorma-autoista, traktoreista, kauhakuormaajista ja muista härveleistä, joissa lukee Volvo ;D

Siellä imusarjan alla ei oikein ole vuotopaikkoja kuin venttiilikopan tai kannentiivisteen välistä. Minä pyyhkisin puhtaaksi (tai sitten antaisin olla) ja jatkaisin ajoa. Harvoin vanhat moottorit aivan kuivia ovat, tahtovat jostakin aina vähän tihuuttaa öljyä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #42 : 03.07.2012, 00:09:02 »
Tarkoitin juuri tuota kampikammioon öljyn palauttavaa putkea, että testaat puhaltamalla sen tiiveyden. Jos se vuotaa, huohotinpömpelissä höyryistä erottuva öljy ei niin hyvin palaudukaan öljytilaan ja täten öljy voi tukkia tuon purkin, jollonka se puhaltaa paineet jostakin ulos, mutta pömpeli ei silti ole tukossa.
Kyllä pulputtaa, eli huohotukset on kaikin puolin auki. Pitää vissiin tiivistellä vielä noita imupuolen letkuja, kun otin ne tieltä pois, niin voisin sanoa, että ilmaa menee ohi. No, toisaalta, eipä ole tuntunu haittaavan, paitsi tyhjäkäynnissä on semmonen pieni röpötys hetkittäin. Öljykorkkikin siis löyty ja pitää nyt sitten viritellä semmonen sopiva liitos tuonne.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #43 : 06.07.2012, 13:47:53 »
Nyt on vanhan mallin korkki paikoillaan ja väliaikasella letkulla tosin, joka töhöttää suoraan ulkoilmaan. Laittelin tommosen, jotta pääsin biltemasta hakemaan sopivan askartelukitin, jolla saadaan höngät menemään tuonne imupuolelle. No, letkeä lambada-valohan se sieltä sitten syttyi kiihdyttäessä. Tyhmä kysymys, johtuuko se tuosta korkista ja siitä, että sieltä kautta on yhteys ulkoilmaan? Nyt ei ainakaan noin äkkiseltään töhötä samalla tavoin öljytikun reiästä enää. Ja nokan stefakin on paikoillaan, eikä sieltä tule öljyä. Tosin pikkulenkki on vasta takana.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
« Vastaus #44 : 06.07.2012, 14:47:27 »
Kyllähän se hyvin suurella todennäköisyydellä johtuu siitä korkista, nyt imee ilmaa ilmamäärämittarin ohi (imee siitä korkin reijästä öljypohjaan ja sieltä alkuperäisen huohottimen kautta imusarjaan).
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Autoracing  KL-varaosat