Samppasport  Futurez

V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa

  • 42 Vastauksia
  • 31872 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JSKoto

  • Vieras
V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« : 26.06.2012, 12:37:49 »
Otsikon mukainen auto täristää rattia ja koko autoa ajaessa, noin 80-140 vauhdissa. Ilmenee välillä myös ajaessa vaikkapa kuuttakymppiä. Tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa ei tärise.

On vaihdettu iskarit ja jouset taakse, jarrut laitettu takalevyt ja palat + etupalat, moottorin yläpuolinen tukipusla oli palasina, vaihdoin- ei vaikutusta. Uudet renkaat, niiden pitäisi olla kunnossa. Kokeiltu myös varmuuden vuoksi talvirenkailla, sama tärinä samalla lailla mutta ehkä hitusen vaimeampana. Talvirenkaina on tosin 15" kun kesänakit ovat 17".

Etupään pyöräntuennassa olevat noin 30cm pitkät pystyssä olevat tukitangot tuntuu väljiltä kädellä renkuttaessa. Voiko aiheuttaa tälläistä tärinää?

Moottorin alla oleva oikeanpuoleinen tukikumi taitaa pikaisen tarkastelun perusteella olla myös elämänsä ehtoopuolella. Voiko tämä aiheuttaa tälläisiä oireita?

Kun tärinä ilmenee, ei ole väliä vaikka vaihtaisi vapaalle tai vaikka vaihtaisi vaihdetta. Moottorin kierrokset ei tunnu vaikuttavan.

Kun ajaa vaikkapa 120km/h vakionopeudensäätimellä, niin ei se koko ajan tärise samalla lailla, tärinää-hiljaisempaa-tärinää- hiljaisempaa- jne.

Onko ideoita? Enää en viittis vaihdella kokeilumielessä renkaita ja osia ympäri autoa.

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #1 : 26.06.2012, 20:48:33 »
Etupään pyöräntuennassa olevat noin 30cm pitkät pystyssä olevat tukitangot tuntuu väljiltä kädellä renkuttaessa. Voiko aiheuttaa tälläistä tärinää?
Saattavathan ne aiheuttaa jos kovasti väljät ja ne mitä tarkoittanet ovat "koiranluut".
Tuleeko tärinää enemmän/vähemmän ko. nopeuksissa, kun pintakaasulla varovasti vedättelee ja moottori jarruttelee?
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #2 : 26.06.2012, 22:22:35 »
Saman moista tärinää aiheutti itellä kun kuskin puolen etujarrusatula jumitti. Välillä oireili ja välillä toimi, kannattaa tarkastaa.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #3 : 28.06.2012, 00:08:38 »
Tämä asia koskettaa minuakin. Kertoisko tuo jarrusatulan jumittamisesta kun meilläkin täristää ja  ratti on aavistuksen metsähallituksen puolella ja kovasti jarrutettaessa puoltaa oikealle...
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012, 00:10:55 kirjoittanut Hiltsu »

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #4 : 28.06.2012, 08:35:47 »
sitä vois kokeilla et moottoritie nopeuksista kunnon jarrutuksia että ne männät alkaa liikkumaan satuloissa kunnolla, kantsii sit vertailla onko molemmat levyt yhtä lämpimiä, jos toinen viileämpi ni se on juntturassa. Yksi vaihtoehto on tietysti toi moottorin alatukikumi, se on se mikä on apurungon päällä, auton oikean etupyörän vieressä hihnapyörän takana osittain..  :)

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #5 : 28.06.2012, 21:25:52 »
Onhan varmasti nyt kaikki puslat ja nivelet kunnossa ja ei riitä silmä määräinen katsominen siihen hommaan, vaan täytyy tietää mikä ero on väljällä ja tiukalla nivelellä ja jollei ole varma, niin sitten ammattilaisen katsottavaksi. Pidemmässä juoksussa kuitenkin voittaa €uroja, kun ei tarvi vaihdella epätasaisesti kuluneita renkaita ja kieroja jarrulevyjä tai laakereita tms.
Liikkuhan jarrupalat "väljästi" jarrusatulassa ennen satulan asennusta levyn ympärille... tarkoitan, että palat pääsee niinkuin palautumaan jarrutuksen jälkeen, eikä tosiaan jää laahaamaan.
Palautuuko jarrusylinteri sisään esim. pihdeillä puristamalla, ettei jarruletkussa ole sisällä palkeenkieltä tukkimassa jarrunesteen vapaata paluuta säiliölle?
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #6 : 28.06.2012, 23:20:14 »
Omassa tapauksessa satulan jumiutuminen tuntui selvästi levyn kuumentumisena. Männät liikkui kyllä mutta ei tarpeeksi syvälle sisään, aika ruosteisiltakin näyttivät ja suojakumi männästä rikki. Helpoimmalla pääsi kun heitti paikoilleen uuden satulan ja ilmaus perään.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #7 : 29.06.2012, 00:49:40 »
Tänään tuli nostettua keula ilmaan ja pyöräytettyä pyöriä, hyvin rullaa. Sitten etsin väljyyksiä, ja löytyihän sitä, mutta mistä? Kun otin oikeasta eturenkaasta kello kolmesta ja yhdeksästä kiinni ja nitkutin niin välystä oli ehkä puoli senttiä, ja klonksui. Ideoita? Tosin ensiviikolla öljyn vaihto niin kahtokoon samalla.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #8 : 29.06.2012, 01:21:15 »
raidetangonpää, koiranluu, alatukivarsi?

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #9 : 29.06.2012, 09:03:55 »
raidetangonpää, koiranluu, alatukivarsi?
Juu, lueskelin tosta raidetangon päästä, ja itsekkin kallistuisin siihen. Mitäs noiden vaihto työ tulisi maksamaan? Siis kummallekkin puolelle sisempi ja ulompi?

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #10 : 29.06.2012, 21:40:06 »
Juu, lueskelin tosta raidetangon päästä, ja itsekkin kallistuisin siihen. Mitäs noiden vaihto työ tulisi maksamaan? Siis kummallekkin puolelle sisempi ja ulompi?
Kysymällä selviää vaihto hinta, muttei paljoa kustanna, mutta kannattaa teettää kunnollinen nelipyörä suuntaus niillä laser vekottimilla ja se maksoi mulle n. vuosi sitten täällä etelä-hämeessä muistaakseni n100€... voipi olla, että enemmänkin.
Jollei teetä, niin sitten saapi ostella regas-sarjoja muutamia ;).
Mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin jos ei varmasti tiedä mikä pusla/nivel väljä, niin kannattaa viedä ammattilaiselle katsottavaksi. Tulee kuitenkin halvemmaksi pitkässä juoksussa, kun auto toimii kunnolla ja eikä vetele tiellä ja täristele... ajo mukavuuskin palaa sille tutulle volvon erinomaiselle tasolle ;)
Hintaa kannattaa kysellä ko. hommaan eri pajoilta, mutta ei hommana kummonen vaikka tekisi itsekkin ja sitten kunnollisilla nivelillä... en tiedä mitkä on hyviä, mutta olen omaani ostanut siniseltä.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2012, 21:43:38 kirjoittanut 850Z71S80 »
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

JSKoto

  • Vieras
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #11 : 02.07.2012, 10:06:29 »
Saattavathan ne aiheuttaa jos kovasti väljät ja ne mitä tarkoittanet ovat "koiranluut".
Tuleeko tärinää enemmän/vähemmän ko. nopeuksissa, kun pintakaasulla varovasti vedättelee ja moottori jarruttelee?

Eipä oikeastaan. Ihan sama meneekö vapaalla, jarruttaen vai vedättämällä, vain nopeus tuntuu vaikuttavan.

En ole ainakaan huomannut jarruissa mitään vikaa, paitsi että abs-valo syttyy silloin tällöin. Ja jarrutuksessa ei täristä sen enempää kuin ilmankaan jarrutusta.

Kovia jarrutuksia moottoritienopeuksista on kokeiltu.

Poissa Jupe10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #12 : 02.07.2012, 18:31:56 »
Ensimmäisenä nuo helpot pois. Eturenkaiden tasapainoituksen tarkistus, väljät nivelet koiranluita myöten vaihtoon ja jos vielä täristää, nii seuraavaksi vetoakselit
käytävä läpi. Väljä/rasvaton vetoakselin ulkopää osaa myös täristää ohjausta ihan kiitettävästi  :hello:

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #13 : 02.07.2012, 20:44:17 »
Onhan varmasti nyt kaikki puslat ja nivelet kunnossa ja ei riitä silmä määräinen katsominen siihen hommaan, vaan täytyy tietää mikä ero on väljällä ja tiukalla nivelellä ja jollei ole varma, niin sitten ammattilaisen katsottavaksi. Pidemmässä juoksussa kuitenkin voittaa €uroja, kun ei tarvi vaihdella epätasaisesti kuluneita renkaita ja kieroja jarrulevyjä tai laakereita tms.
Liikkuhan jarrupalat "väljästi" jarrusatulassa ennen satulan asennusta levyn ympärille... tarkoitan, että palat pääsee niinkuin palautumaan jarrutuksen jälkeen, eikä tosiaan jää laahaamaan.
Palautuuko jarrusylinteri sisään esim. pihdeillä puristamalla, ettei jarruletkussa ole sisällä palkeenkieltä tukkimassa jarrunesteen vapaata paluuta säiliölle?

Ensimmäisenä nuo helpot pois. Eturenkaiden tasapainoituksen tarkistus, väljät nivelet koiranluita myöten vaihtoon ja jos vielä täristää, nii seuraavaksi vetoakselit
käytävä läpi. Väljä/rasvaton vetoakselin ulkopää osaa myös täristää ohjausta ihan kiitettävästi  :hello:

Juuri näin ja sitten ihmetellään tosissaan mikä vialla :o ;).
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

JSKoto

  • Vieras
Vs: V70 2,5 T -98 Tärinä ajaessa
« Vastaus #14 : 04.07.2012, 15:39:00 »
Vaihdoin tuossa nuo mainitsemani 30 cm pitkät tangot (kallistuksenvakaajan yhdystanko) molemmille puolille. Vanhat olivat aivan finaalissa.
Kolinat loppui mutta tärinä säilyi. Nyt tärinä tosin on hieman hillitympää. Nyt kun olen kovasti yrittänyt seurailla, niin kyllähän tuo tosiaan tärisee myös esim. kuudenkympin vauhdissa, sellasta epämääräistä, ei kovinkaan tasaista tärinää. Kovissa vauhdeissa tuo sitten muuttuu sellaseksi ihan tasaisen tärinän tuntuiseksi.

Samalla tarkastin etujarrut, eivät laahaa, rengas pyörii ihan herkästi kun ilmaan nostettuna pyörittelee käsivoimin.

Kokeiltu on myös siis talvirenkailla, ei juurikaan eroa.

Vaihdan vielä tuon moottorin oikean puolisen alatuen, (siinä heti repsikan puolen eturenkaan takana renkaan etupuolen puolella) kun näytti olevan sekin ihan vaihtokunnossa. En tosin usko tämän vaivan johtuvan tuosta kumista mutta kannattaahan se vaihtaa kun on helppo homma ja selkeesti vaihtokunnossa. Sitten aattelin viedä korjaamolle jos ei tuolla tule kuntoon.

EDIT:
Moottorin oikea alatuki vaihdettu, ei vaikutusta. Taidanpa jättää homman ammattilaisille kun ei omat neuvot riitä

Samalla tuli huomattua että öljypohja on aivan märkä öljystä  :'(  Taitaa olla parempi alkaa juopottelemaan.

EDIT:
Aloin juopottelemaan. Ei auttanut sekään mutta eipä vaivaa autohuoletkaan.


« Viimeksi muokattu: 05.07.2012, 00:10:54 kirjoittanut JSKoto »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy