Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95

  • 16 Vastauksia
  • 10110 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« : 29.01.2011, 11:09:02 »
Eli siis kysymys kuuluu: Onko B6254 ja B6304 moottoreissa muita fyysisiä eroja kuin iskutilavuus? Sopiiko kannet ristiin ja onko kansissa eroja?
Mites moottorinohjaus? Suuttimet? Riittääkö pelkkä boksin vaihto vai mitä muuta menee vaihtoon? Ilmamäärämittari?

Siksi siis kyselen että omasta -960 2,5 manuaali -95, paukahti kannentiiviste vissiinkin kesken ajon. Ihan kuset ja paskat sekasin, ihan yhtäkkiä. Sen verran on vettä öljyssä että eiköhän sieltä laakerit ainakin ole selvät ja tuskin sylinteritkään ihan uudenveroiset enää on kun se puoli miljoonaa alkaa häämöttää mittarissa. Eli helpommalla taitaa päästä kun vaihtaa toisen koneen ja etsimistä helpottaisi kovasti kun voisi sisällyttää hakuun myös 3litraiset. Kuuhunhan näillä lahnoilla ei mennä sillä kolmelitraisellakaan, joten tehon puolesta hyöty on lähinnä yhdentekevä mulle, mutta eipä siitä haittaakaan olisi.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #1 : 29.01.2011, 13:05:29 »
Ei taida maksaa vaivaa sovitella B6304 konetta keulille, hankit samanlaisen B6254 koneen kuin siinä oli jo alunperin.
Identtisia ja autoosi "heittämällä" sopivia B6254 koneita on vieläpä helpompi löytää kuin kolmelitraisia joita on tehty useampaa eri kombinaatiota (180hp vs. 204hp ja niiden eri nokat, ruiskuboksit jne jne).
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #2 : 29.01.2011, 13:44:36 »
Ei taida maksaa vaivaa sovitella B6304 konetta keulille, hankit samanlaisen B6254 koneen kuin siinä oli jo alunperin.
Identtisia ja autoosi "heittämällä" sopivia B6254 koneita on vieläpä helpompi löytää kuin kolmelitraisia joita on tehty useampaa eri kombinaatiota (180hp vs. 204hp ja niiden eri nokat, ruiskuboksit jne jne).

Eikai sen väliä ole mikä versio koneesta tai mitkä nokat on? Siis jos kone menee heittämällä paikalleen niin mitäs merkitystä sillä on minkä tehoinen se on tms? Ainoa kysymysmerkkihän tuossa on oikeastaan onko noissa samanlainen moottorinohjauksen johtosarja kaikissa ja mitä muuta eroa moottorinohjauksessa on? Jos siis saa boksin ja koneen samasta autosta niin eikös sen silloin pitäisi pelata? 6254 koneita saattaa ehkä olla paremmin tarjolla mutta välillä sattuu 6304 koneitakin tulla vastaan kohtuu edullisesti, tai kokonaisia kolariautoja.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Executive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #3 : 31.01.2011, 00:16:09 »
Jos täysin bolt-on vaihtoa meinaat niin, että koneen johtosarjan liitin sopii myös autoon niin tuo '95 vuosmalli on välivuoden malli, kun johtosarja vaihtui facelifin myötä tuoreempaan ja Motronic säilyi vielä 1.8, mutta '96 tuli jo Motronic 4.4. Aivan tarkkaa tietoa ei ole, että sopiiko uudempi johtosarjansa puolesta. Kannattaa olla varuillaan. Mielestäni 2.5L ja 3.0L johtosarjoissa ei pitäisi olla eroja. Mutta koneissa löytyy sitten muuten eroja, että onko ilmapumpulla vai ilman. Tämä vaikuttaa sitten jo johtosarjoihinkin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8106
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #4 : 31.01.2011, 01:24:48 »
Jos jostain 3l koneen löydät niin ei muuta kuin heittää tilalle vaan ja hyvin toimii. Itellä on 204hv 3l kone omilla suuttimillaan ja 2,5l boksilla sekä ilmamassamittarilla ollut ajossa noin 7000km. Kulutus ei muuttunut mihinkään, kulkee vaan paremmin samalla kaasupolkimenasennolla kuin 2,5l 8)
EGR-venttiili lienee ainoa lisäsaastelaitteista, jonka poistaminen johdon päästä aiheuttaa vikakoodin. Ilmampumppuhan ei moottorinjohtosarjaan vaikuta, eikä sen poistaminen järjestelmästä aiheuta vikakoodia(ei ainakaan mulla). En usko, että moottorinjohtosarjanliittimessä eroja on, koska kaikki koneessa kiinni olevat sähköiset palikat ovat samoilla liittimillä ja samoissa paikoissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #5 : 31.01.2011, 12:59:39 »
Motronic noissa tosiaan vaihtui, ja kaikkea pientä updeittiä on tehty.

Jos itse hommaisin, ni ostaisin ihan loppupään koneen, 1996-1998, niissä leveämpi jakopää kun 1994 asti on vaihtoväli 45tkm remmillä, 1995-1995 tais olla 80tkm ja vasta sitten 1996-> on 120tkm.

Ja tosiaan, omien havaintojen mukaan ni menee tuo 3,0L kone heittämällä 2,5L tilalle, ihan sama onko 1991 vai 1998 mallinen, ja onko S/V90 tai 960.

Sähköhommiin ÄLÄ rupea, eli ostat VAIN moottorin (kansi+lohko), ja pidät vanhan 1,8 motronicin, tai kumpi siellä sitten onkin, muuten olet lirissä JOS ET OMAA hyviä autosähkötaitoja. Noissa on johtosarjoissa aika rankkoja eroja voin kertoa, kun vertaa esim. 1991 mallista 960 1998 malliseen S90.

3,0L koneessa on tosiaan isommat suuttimet ja IMM, boksissa kans eri softa, samanikäisen 3,0/2,5L välillä ei pitäisi olla muita eroja, kun että jos autossa on immobilizer. Nokat on sit eri 170/180 ja 204hv, eli 3 eri nokkamallia. OSTA KOKO KONE KOKONAISENA, tuo on v-mäinen kasata autossa tuo kansi paikalleen (tehnyt pari kertaa). Kolmatta kertaa en enää tee, vaan moottori+vaihdeloota tulee ens kerralla ulos pakettina kun jollekkin joudun tuon tekneen.

Kampiakselin takastefa kandee vaihtaa, kun on kone irti!

Laita YV:tä, jos olet kiinnistunut pääsemään rikkonaisesta moottorista eroon (ÄLÄ ROMUTA!!!), ellet tarvitse sitä jonnekkin, olis 2,5L KUTOSELLE käyttöä täällä. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #6 : 31.01.2011, 13:02:28 »
Eikai sen väliä ole mikä versio koneesta tai mitkä nokat on? Siis jos kone menee heittämällä paikalleen niin mitäs merkitystä sillä on minkä tehoinen se on tms? Ainoa kysymysmerkkihän tuossa on oikeastaan onko noissa samanlainen moottorinohjauksen johtosarja kaikissa ja mitä muuta eroa moottorinohjauksessa on? Jos siis saa boksin ja koneen samasta autosta niin eikös sen silloin pitäisi pelata? 6254 koneita saattaa ehkä olla paremmin tarjolla mutta välillä sattuu 6304 koneitakin tulla vastaan kohtuu edullisesti, tai kokonaisia kolariautoja.
Ei tosiaan ole moottorin mallilla väliä, MUTTA MUISTA että immobilizer vaatii sen avaimen sirun, jos niin uudesta pelistä (1996->) vaihdat myös boksin + johtosarjan, EN SUOSITTELE MISSÄÄN NIMESSÄ, tuo on karikko, ja 100% varmasti olet lirissä jos rupeat sähkötöihin, eli vaihda VAIN MOOTTORI ILMAN APULAITTEITA, jotta vältyt sähköhommilta ja saat liikkuvan auton, eikä sähkörampaista vikapesää. :)

On noista autosöhköjutuista kokemuksia kymmeneltä vuodelta about, kun tein töitä autosähkärinä, vaikka ikää ei ole paljon. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #7 : 31.01.2011, 20:37:41 »
Kiitoksia erittäin hyvistä vastauksista, selvensivät asiaa kovasti :)
Kone on siis tarkoitus vaihtaa kokonaisena, joten sillä ei ole väliä miten nokat yms osat sopii keskenään.
Jakopää oli mulla omassa koneessa se leveimmällä hihnalla oleva, joten ilmeisesti se jolla saa ajaa 120tkm? vai onko näissä muitakin eroja kuin leveys? motonethan myy kolmea eri remmivaihtoehtoa ainakin.

Tuota itsekin aloin miettimään että mitenkähän se pelaisi jos vaihtaa tosiaan pelkän koneen 3litraiseen mutta pitää oman ruiskun, mutta ilmeisesti siis toimii hyvin, eli näin taidan toimia.

Tarjottiin nimittäin aika sopivasti sitä 204hv versiota, joten näyttää vahvasti että kallistun siihen.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

ama-69

  • Vieras
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #8 : 01.05.2015, 13:17:10 »
vanha ketju mutta täytyypä kysellä. eli miten on teillä jotka vaihtaneet moottorin toiseen kokoluokkaan,onko toiminut moitteetta? itellä ajatus vanhemman 3.0 eli B6304F vaihtaminen uudempaan 2.5 litraseen kun niitä on tarjolla runsaasti ja jakopääkin kestävämpää sorttia. omasta nimittäin katkesi  tosta vanhasta 3.0 hihna 30000 tuhannessa. Myös olen kovasti yrittänyt selvittää kävisikö hihnapyörät 2.5 lirasesta tai 96> 3.0 tuohon. olisiko vaan sellanen ero että rullissa enemmän hampaita ja siksi hihna pidempi? ainakin leveämpi ja kestävämpi. Kansihan kuulemma menisi 2.5 litrasesta suoraan tuohon kolmoseen.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #9 : 01.05.2015, 14:05:34 »
Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella väittäisin että saat vanhaan koneeseen uudensortin jakopään hilut kun otat uudesta koneesta kaikki apulaitereelingit, kaikki jakopään hilut ja koko kannen täydellisenä, anturit ja suuttimet jne vaan vanhasta kannesta uuteen mikäli osanumero ei ole sama.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8106
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #10 : 03.05.2015, 12:52:27 »
Pikku lisäyksenä edelliseen, kaikki jakopäänhilut tarkoittavat toki myös vesipumppua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #11 : 03.05.2015, 22:43:32 »
omasta nimittäin katkesi  tosta vanhasta 3.0 hihna 30000 tuhannessa.

Onko hihnan ikä tiedossa?
Näitä on ollut kyllä pikkuisen turhan paljon viimeaikoina... Katkeileeko näitä vitoskoneistakin?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34829.msg631462#msg631462
« Viimeksi muokattu: 03.05.2015, 22:54:17 kirjoittanut Rivipumppu »
Audi A6 4.2

ama-69

  • Vieras
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #12 : 05.05.2015, 13:37:36 »
hihna vaihdettu 2009 ja taisi hihnassa olla vuosiluku 2008 jos oikein muistan. meinasin vaihdattaa 2013 kun joulukuussa tuli 4 vuoden käyttöaika umpeen mutta laskin kilometrit ja oli vasta niin vähän ajettu että ajattelin vaihtaa vasta 2014 lopulla. kesäkuussa sitten pamahti hihna poikki. aiemmat hihnat olin ostanut motonetista ja ajelin niillä rohkeasti 5v/ yli 50000 kilsaa, tämän hihnan ostin volvolta ja ihan erinäköinen lakun oloinen kuin motonetin hihnat. harmitta kun 2013 olin juuri ostanut varaosa- auton josta hihna kans oli mennyt alta 30000:ssa. nyt sitten kallistun kovasti tuon autoni kansiremontille koska muuten auto ihan ok ja jos ostaa käytetyn mootttorin ni onko se sit kunnossa. kysymyksiä päässä vaan niin hitosti. esim. nyt haluaisi kestävämmät jakopään hilut siitä 28mm leveälle hihnalle tehdystä moottorista mutta missä moottoreissa nne hilut on? vain uudemmassa 3.0 koneessako?. onko 2,5 litrasessa 23mm leveät? tuossa vanhassa vain 21mm. kellään tietoa sopiiko nokka-akselien rullat suoraan mistä tahansa moottorista, siis onko näissä samanlainen kiinnitys kaikissa. koska tarkoitus ostaa yläpään tiivistesarja ja en tiedä sopiiko samat nokka-akselien stefat esim. 2.5 litrasen nokka-akseleihin,niin siksi vain hihnapyörien vaihto. korjaaja jonne nyt harkitsen vieväni sanoi että vaihtaisi kaikki venttiilit koska sama työ kuin jos ottaa kaikki venttiilit irti,putsaa ja vaihtaa varren tiivisteen. eli maksaako työstä vai uusista venttiileistä, itse en tästä enempää tiedä kumpi parempi ja onko asia noin. Mielessä myös ollut vain kannen laitto toisen tilalle,mutta tarviiko silloinkin ottaa venat irti ja hioa sopivaksi. vaikeaa on amatöörille tämä.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1317
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #13 : 15.06.2015, 03:23:57 »
Itte sovitin -91 mallin 3L koneeseen leveemmän jakohihnan, pääkiristimen lohkookiinnityspultti oli kutistunu kapeemman 10mm pultista uudemman 8mm pulttiin. Leveempään kiristimeen kylmänviileesti suurensin reiän  10mm kokoon. Kone tuli uudemman tilalle.
Leveemmän dampperi kanssa eri offsetilla, eikä pelkkä leveä alaratas käyny kapeemman dampperiin, pikkusen eri jako. Itessään alarattaat saman paksuisia. Pumppu vaihdettu pikkuisen aiemmin, oli jo valmiiksi sama kuin uudemmassa koneessa.

Poissa 244 V8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 ja b6304 erot/sopivuus? Konerikko 960-95
« Vastaus #14 : 15.06.2015, 22:25:04 »
kyllä kaikissa 95-98 2,5 ja 3,0 on 28mm hihna ja vaihtoväli 120000km tai 4 vuotta
« Viimeksi muokattu: 15.06.2015, 22:27:14 kirjoittanut 244 V8 »
PV -65.AMAZON -67 ja 68. 142-69.164-70.144-73.242-75.244GLD/V8-80.343 1,4-79 ja-80 ja-83.360 -84.740 2,3 -85.760-85.960 2,5 -95.S90-97. S90-98 V8 +JENKIT ja monet muut.

 

Elekma  Autoracing