Minulla oli vajaa 2 vuotta sitten -93 945:ssa, B230FD (85 kW, 2.3 litraa ) samanlainen vika.
Yritettiin todella monta viikkoa korjata ja mietittiin vikaa. Vein tunnetulle
Volvo-korjaajalle Helsinkiin ja kyllä se sieltä toimivana takaisin tuli.
Vika ei selvinnyt, koska en oikein uskonut heidän selityksiään.
Väittivät, että oli vääränlaiset sytytystulpat. Olihan se niillä toiminut jo ainakin vuoden.
Kysymys oli kai siitä R-merkinnästä (sekö puuttui/oli liikaa itse laittamissani tulpissa).
Muitselen että olisin jo vuoden ajanut noilla itse vaihtamillani tulpilla eli n. 16000 km.
Nyt juuri äsken eli pari viikkoa sitten uskaltauduin mittaamaan puristuspaineet (olivat tasaiset ja oikein hyvät, 13 kg).
Tulpissa (NGK) oli joku koodi, jossa oli R-kirjain mukana!
Ongelmat olivat alkaneet siitä, kun vaihdoin koko pakoputkiston ja katalysaattorin itse viikonloppuna mökilta.
Takasarja tuli rosteria. Etuputki ja katalysaattori Volvon tarvikeosia (kat ei kovin halpa, vajaa 200 €)
Motonetista. Pystyin ajamaan kotiin sunnuntaina n. 60 km ja varoitusvalo (lambda kirjain) syttyi. Kun pääsin 120 km ajon
jälkeen taloyhtiön parkkihalliin Helsingissä, ei auto seuraavana aamuna käynyt kuin erittäin vaivoin.
Tähän kyllä liittyy akun heikkous. Tosin uusi ladattu akkukaan ei enää auttanut.
Ihan kuin olisi sytytys ollut helvetisti pielessä, käynyt kahdella pytyllä tms. Autoi jakso vaivoin käydä
ja vastasi kaasuun vain hieman. Tuli mieleen, voisiko olla saanut bensaa liikaa?
Akkukin otettiin välillä irti, mutta siitä ei ollut apua.
Monen viikon päästä työkaveri hinasi auton korjaamoon.
En ole ollenkaan varma mitä tuo korjaamo oikeasti korjasi. Sytytystulpat vaihdettiin, ei
muita osia tai säätöjä. Kai ne vikakoodit lukivat myös.