Onks nää palalukot nyt sama juttu ku räikkälukko vai mikä niillä on erona?
Mun käsityksen mukaan palalukko on kemppi- ynnämuiden räkäsaumalukkojen jälkeen seuraavaks edullisin ja "toimivin" ratkaisu.
Näitä nähty joskus jossain budjettiluokan kilpureissa.
Tasauspyörästön toiset pikkurattaat veke, ja vetoakseleiden rattaiden väliin kiristettävät tai jousikuormitteiset "palat". Palat painaa siis vetoakselien rattaita tasauspyörästön kannatinta vasten aiheuttaen kitkaa, joka pitää perän lukossa kunnes jousivoima tai muu kireys ylittyy ja luisto alkaa.
Luiston tapahtuessa hankaa metalli metallia vasten, ja jopa lastua syntyy.
Sitten kun metallipalat, vetoakseleiden rattaat ja tasauspyörästön kannatin kuluu, on paloja tiukattava.
Ja tämähän ei ihan pienestä luukusta onnistu. Siksi eteenpäin laukeavista peristä palalukoilla tapaa tynnyrinkorkkeja hitsattuina banjon takakanteen

Sitä kautta sitten palojen top-ruuveja kuusiokoloavaimilla tiukaten, ja "lukko" pitää taas hetken.
Eli ymmärtääkseni palalukko on ihan oma juttunsa, kuten räikkälukkokin...
Oliko tarpeeksi epämääräisesti kerrottu
