Nyt on uus satula paikoillaan. On toi satulan kiinnittely siihen letkuun kans oma taitolajinsa. Tein kuten ohjeet sano ja tosiaan pyöritin satulan siihen letkuun ja tiukkasin ja eihän se pitäny sitten kun kunnolla paineli jarrua. No, vajaa puol kierrosta lisää ja nyt pysyy mölyt mahassa.
Ei näin. Pitää löysätä jarruputken päästä mutteria, jotta letku pääsee pyörimään suhteessa putkeen. Sitten kierretään letku satulaan tiukkaan, satula hollille siihen asentoon mihin se tulee kiinni ja sitten tiukataan jarruputken mutteri letkuun kun letku ei ole kierteellä.
Sitä letkua ei saa yhtä aikaa tiiviisti satulaan ja kierteettömäksi muuten kuin putken mutterista löysäämällä. Kierteelle jäänyt letku ei ole pitkäikäinen.
Yksiletkuinen satula voi houkuttaa kiertää vaan letkuun, kaksletkusen kanssa se ei onneksi onnistu senkään vertaa.
Ilmaaminen oli vähän yllätys, kun ne ilmakuplat tuntu loppuvan jotenkin liiankin nopeesti. Vai onko noissa uusissa satuloissa valmiina nestettäkin sisällä?
Ei kai sentään. Itsekin kyllä ihmetellyt kuinka nopeesti se ilma loppuu satulasta.
Vois vaihtaa vissiin noi nesteetkin, kun on aika tummaa tavaraa. Jarrunestesäiliössä on sihti - onko se tarkotettu irrotettavaksi, jotta sitä kautta saa imettyä nestettä pois ja uutta tilalle?
Kannattaa vaihtaa jos edellisestä ei ole tietoa. Ohjehan on että parin vuoden välein saisi vaihtaa, harva tuota vaan tulee tehneeksi. Jarrunesteen vaihto on parasta suorittaa satuloiden ilmausnippojen läpi. Silloin vaihtuu neste myös jarruputkissa ja satuloissa, missä sillä enemmän on merkitystä kuin säiliössä. Kuten totesit, vanha jarruneste on tummaa, ja uusi on kirkasta. Satulan nipasta kun "ilmaa" nestettä ulos niin kauan että alkaa tulla kirkasta, silloin on vanha neste poistettu jarrulinjasta. Sama temppu jokaisen satulan kautta, ja vähän väliä lisäten uutta nestettä säiliöön ettei pääse tyhjäksi.
Ja seuraavana hankintalistalla on muutama adapteri, että saa pienempiäkin hylsyjä isompaan momenttiavaimeen. Jarrusatulan pultti 12mm kannalla ja 34Nm momenttiin pitäs saada. Laitoin pikkuavaimella, joka loppuu 25Nm ja sitten rannemomentilla vähän lisää ja lukitteet on kierteissä.
Meillä on 3/8 vääntiöllä oleva 19-110 Nm momenttiavain (halpisromu tosin) ja tuolle kannalle tuli hylsysarjassa 9 mm:stä alkaen hylsyt. Toki nuo vääntiöadapterit ovat hyvin käteviä usein. Kaupasta löytyi taannoin settinä 1/2 - 3/8 - 1/4 adapterit molempiin suuntiin, ei ole sen jälkeen tarvinnut miettiä millä voi mitäkin vääntää.
Volvon kanssa kasvaa kyllä veetuutuksen lisäksi kuntokin. Uuteen jarrusatulaan oli 20km suuntaansa matkaa ja sen kävin fillarilla hakemassa - mennessä myötätuuli, takasin tullessa ei.
Vanha Volvo on ekoteko

Aattelepa jos olis ollut toisinpäin tuo tuuli ja olisit kerinnyt mennessä manata tuulen kääntymään... Sitä mukavampaa sitten päästellä Volvolla menemään kun tietää millaista on ilman autoa
