Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?

  • 52 Vastauksia
  • 20011 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Ei mitään käryä, 850 sähkökaavelistahan se löytyis. Eivät liity sähköflektiin kuitennaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Voipi olla, elikkä karsitaan pois ne.
144
145
945
855

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Mitä nuo ylimääräiset on? Mm. vihreä lila, ym?

Juurikin niitä, ylimääräisiä :) Tarvitaan siis vain ne releelle ja flektille menevät johdot.

850:ssä ja uudemmassa 940:ssä flektin toimintaperiaate, ja kytkentä on täysin samoja, joten herää kysymys, että olisiko vanhemmassakin LH:n boksissa liittimet noille kahdelle keltaiselle ohuelle johdolle, jotka siis ohjaavat flektin toimintaa ja pyörimisnopeutta?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Juurikin niitä, ylimääräisiä :) Tarvitaan siis vain ne releelle ja flektille menevät johdot.

850:ssä ja uudemmassa 940:ssä flektin toimintaperiaate, ja kytkentä on täysin samoja, joten herää kysymys, että olisiko vanhemmassakin LH:n boksissa liittimet noille kahdelle keltaiselle ohuelle johdolle, jotka siis ohjaavat flektin toimintaa ja pyörimisnopeutta?
Tutkittiin eilen illalla kohdeauton (ässäarvan -97 B230FK) johtosarjoja.

LH boksilta tulee suoraan pinnistä 10 ja 11 johdot konehuoneeseen. Ensin tulipellin läpi apparin puolelle liittimeen ja jatkuu siitä johtosarjassa kuljettajan puolen iskaritolpan taakse liittimeen ja päättyy siihen.

Väri löytyy nasta 10 = SIN/MUSTA 11= VALK/MUSTA


Onko jollain ideaa/toimintaperiaatetta tuosta flektin releestä? Sisällä kaksi samanlaista erillistä relettä jotka kytkee toisensa pois eli yhtäaikaa niitä ei saa vetämään. Vastusta ei myöskään ole rele-flekti välin johdoissa. Miten tuo 2-nopeuksinen toimii? Onko kaikissa 850/v70 flekteissä ylipäänsä 2 nopeutta? Meinaan omassa, eikä ässäarvan releessä lue tuota "2-spd" mitä googlen kuvissa näyttäisi lukevan. Myös flektille lähtevät johdot ovat molemmat punaisia, eikä toinen vihreä kuten google näyttää.

Tuli myös sellainen idea tuolla mieleen, releissä on kahdet kärjet, toiset ovat pienempiä ja toisessa on lisäksi paksu punottu "kaapeli" viemässä virtaa, hankala selittää ilman kuvia.. Liekö hiljasempi nopeus kytketään herätevirtaa rajoittamalla  ??? Tutkiskellaan..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Eikö flektille mene kuitenkin kolme johtoa? Yksi maa ja kaksi virtapiuhaa? Sen flektin sähkömoottorin pitäisi olla kaksinopeuksinen tai jossain malleissa toisessa virtajohdossa on sellainen pitkulainen etuvastus, joka rajaa pyörimisnopeutta matalammaksi.

Vertailkaa 850:n ja 940:n flektien kytkentöjä, niin uskoisin, että ne ovat ihan identtiset.

Tuossa kuvassakin näkyvään releeseen tulee siis tuo yksittäinen punainen paksu johto, niin siihen tulee jännite akulta. Se kaksiosainen iso liitin menee flektin moottorille ja siihen pienempään kaksiosaiseen tulee ne johdot boksilta. Flektille on oma yksittäinen iso liitin maadoitusta varten, joka myöskin näkyy noissa kuvissa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Seuraavat sepustukset koskevat omaa ja ässäarvalta löytyvää 850 rele+flekti pakettia.

Eikö flektille mene kuitenkin kolme johtoa? Yksi maa ja kaksi virtapiuhaa? Sen flektin sähkömoottorin pitäisi olla kaksinopeuksinen tai jossain malleissa toisessa virtajohdossa on sellainen pitkulainen etuvastus, joka rajaa pyörimisnopeutta matalammaksi.
Itse moottorille ei mene kuin kaksi paksua piuhaa, musta ja punainen. Punaisia tulee releeltä moottorille kaksi, jotka yhdistyvät. Missään tässä välissä rele - piuhojen yhdistymä, ei ole vastusta.

Eli tässä on nyt kolme vaihtoehtoa..

a) on olemassa erilaiset rele/flekti joissa toisissa on moottorille menevissä johdoissa toisessa vastus ja toisessa ei
b) on olemassa erilainen rele missä toisessa linjassa on vastus ja toisessa ei
c) tämä meillä oleva mallin rele kuuluu kytkeä siten että toisen piirin ohjauksen virtaa/jännitettä rajoitetaan  ??? Miksi noissa releen sisällä olevissa releissä muuten on kahdet kärjet  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Okei! Kokeilkaas syöttää jännitettä niihin kahteen punaiseen johtoon. Pyöriikö flekti toisella johdolla hitaammin ja toisella johdolla täysillä? Siinä voi ihan hyvin olla joku vastusjohto, kuten arvelitkin.

Releessä on varmaan kahdet kärjet siksi, että se kestäisi enenmmän virtaa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Okei! Kokeilkaas syöttää jännitettä niihin kahteen punaiseen johtoon. Pyöriikö flekti toisella johdolla hitaammin ja toisella johdolla täysillä? Siinä voi ihan hyvin olla joku vastusjohto, kuten arvelitkin.

Releessä on varmaan kahdet kärjet siksi, että se kestäisi enenmmän virtaa.
Ei ole kokeiltu syöttää suoraan johtoihin virtaa mutta moottorille menevien johtojen kuoret on purettu ja siellä ei vastusta ole.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Jassoo nyt kun googlettelee vähän tuota flektiäkin eikä vain relettä, huomaa selvästi että omasta roottorista JOTAIN PUUTTUU.



http://www.joetlc.com/images/9141249.jpg

Siinähän se vastus ihan selvästi on.

Todettakoon siis että 2 nopeusflekti on noissa missä on toinen piuha vihreä ja tuo vastus tuossa flektin takana. Olisko vuosimalli riippuvainen juttu? Oma on vm. 92 ja ei vastusta. Vai olisko ilmastointiriippuvainen? Moottoririippuvainen?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

EVO8

  • Vieras
Kaksi nopeutta liittynee ilmastointiin koska ilmastoinnin kennollehan ole ole omaa puhallinta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kaksi nopeutta liittynee ilmastointiin koska ilmastoinnin kennollehan ole ole omaa puhallinta.

Tai sitten sen flektin tehontarpeeseen.  Nimittäin tukka hulmuaa kontin flektin kakkosnopeudella ja sähköä menee runsaasti myös.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Nimittäin tukka hulmuaa kontin flektin kakkosnopeudella ja sähköä menee runsaasti myös.
joo kerran oon saanu kakkosnopeuden huutamaan ärrässä ja sillon olin vetäny kesämiitissä botniaringiä ympäri eli sitä kakkosnopeutta sai odottaa vähän että flekti vaihtoi sen päälle :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
joo kerran oon saanu kakkosnopeuden huutamaan ärrässä ja sillon olin vetäny kesämiitissä botniaringiä ympäri eli sitä kakkosnopeutta sai odottaa vähän että flekti vaihtoi sen päälle :D

Tarkoittaa tuo 2-nopeus sitä, että tennaritm on astunut sinne huolella oikeanpuolimmaiselle polkimelle!   :2funny:

Ihan vakavasti, tuo 2-nopeus on sähkökulutuksen vuoksi ja siksi, että se on tarpeettoman tehokas normaali-oloissa.  Nimittäin voipi olla (ja onkin), ettei laturi jaksa puskea tehoa kaikelle kulutukselle tyhjäkäynnillä ja ladata vielä akkua kun flekti on 2-nopeudella.

LH kytkee flektin 105C 1-nopeudelle ja 2-nopeudelle 115C lämpötilassa.
Tietysti ilmastoinnin painerajat ohjaavat flektiä myös samoilla tavoilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Tai sitten sen flektin tehontarpeeseen.  Nimittäin tukka hulmuaa kontin flektin kakkosnopeudella ja sähköä menee runsaasti myös.
Tässä nyt koitettiinkin selvittää miksi näissä käsissämme olevissa 850 flekteissä ei ole kuin yksi nopeus käytössä. Tai jos onkin, niin miten helkkarissa sen saa päälle?

Se on selvä juttu että 2 nopeutta noisa on ollut ja max speed harvoin käytössä, vai onko sittenkään, jossei näitä saa pyörimään kuin yhdellä?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Siinähän se vastus ihan selvästi on.

Todettakoon siis että 2 nopeusflekti on noissa missä on toinen piuha vihreä ja tuo vastus tuossa flektin takana. Olisko vuosimalli riippuvainen juttu? Oma on vm. 92 ja ei vastusta. Vai olisko ilmastointiriippuvainen? Moottoririippuvainen?
)
mulla ainaki 850 flekti jossa menee moottorille musta(maa),punane ja vihree(toinen ykkösnopeus ja toinen kakkosnopeus eikä vastusta näkyvissä

edit. omien tutkimusten perusteella vinoilla/käyrillä lavoilla=7-lapanen on ollu 1-nopeuksinen.
 ja suorilla lavoilla=8-lapanen on 2-nopeuksinen, tietty tolla etuvastus hässäkällä voi rajottaa nopeutta...
« Viimeksi muokattu: 01.11.2012, 12:37:32 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

Futurez  Kulkukoira