Autodiagnoosi  Carcom Oy

v 70 -98 etupyöränlaakeri.

  • 6 Vastauksia
  • 2066 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tepa3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
v 70 -98 etupyöränlaakeri.
« : 24.07.2012, 19:58:29 »
Oliskohan kellään hyvää keinoa millä tietäs kumpi etupyöränlaakeri on menossa, vai onko kumpikaan.On alkanut kuulua jurnutusta etupäästä ekä oikein muutakaan vikaa löydy.Kiitti vinkeistä etukäteen :(

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6621
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: v 70 -98 etupyöränlaakeri.
« Vastaus #1 : 24.07.2012, 20:05:04 »
Työkaveriltani opin oivan keinon laakerivian selvittämiseen. Pyörän ollessa irti maasta, eli auto esim. nosturilla tai tunkin varassa, niin pyörittää voimakkaasti rengasta ja samalla tunnustelee jousta. Jos jousessa tuntuu värinää, niin laakeri on viallinen. Kerrassaan nerokas keino.

Poissa Grand-Tourer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: v 70 -98 etupyöränlaakeri.
« Vastaus #2 : 25.07.2012, 12:43:14 »
Rasittaa enemmän ulomman renkaan laakeria kun kääntyy risteyksessä. Kiinnitä huomiota ääntääkö eri lailla.

Normihylsysarjat loppuu 32mm, originaalissa 36mm mutteri, tarvikkeissa vaihtelee.

Hylsyt - 36mm, 15mm
Kiintoavain - 13mm, 10mm
Uros Torx - E16

Momentit:
E16 pultit - 65 Nm + 60 astetta
Pallonivel - 37 Nm
Jarrusatula - 100 Nm
Akselin mutteri - 120 Nm + 60 astetta

Poissa tepa3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: v 70 -98 etupyöränlaakeri.
« Vastaus #3 : 25.07.2012, 19:32:00 »
Koitin tossa pyöritellä etupyöriä ilmassa,mutten tuntenut mitään eroa.Ajaessakaan ääni ei tunnu muuttuvan kääntäessä.Onkohan kellään kokemuksia vetoakselin tukilaakerista.Onkohan kovin kuluvaa tavaraa.Ääni on verrannollinen auton nopeuteen Pienellä nopeudella sitä ei huomaa.Autolla ajettu 215 th.Rengas ääni on eliminoitu pois?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: v 70 -98 etupyöränlaakeri.
« Vastaus #4 : 25.07.2012, 20:20:02 »
Mulla meni just etupyörän laakeri 315 tuhatta ajetusta 70:stä. Piti ulinaa aluks tuossa jossain 80->km/h sit myöhemmin jurina alkoi jo 60km/h:ssa ja aina vaan paheni, loulta riitti 40km/h. Kurveissa ei tuntunut mitään eroa äänessä, eikä käsin pyöritellessä huomannut mitään ihmeellistä.
Ääni tuli hantin puolelta, joten vaihdoin sitten luuden laakerin sinne ja olihan se laakeri ihan loppu, kun sitä sitten kädessä pyöritteli.


Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: v 70 -98 etupyöränlaakeri.
« Vastaus #5 : 25.07.2012, 21:30:06 »
Rasittaa enemmän ulomman renkaan laakeria kun kääntyy risteyksessä. Kiinnitä huomiota ääntääkö eri lailla.

Normihylsysarjat loppuu 32mm, originaalissa 36mm mutteri, tarvikkeissa vaihtelee.

Hylsyt - 36mm, 15mm
Kiintoavain - 13mm, 10mm
Uros Torx - E16

Momentit:
E16 pultit - 65 Nm + 60 astetta
Pallonivel - 37 Nm
Jarrusatula - 100 Nm
Akselin mutteri - 120 Nm + 60 astetta

Muistelen, että tuo torx olis E14

niin tuollakin sanotaan:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1859.msg41725#msg41725

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: v 70 -98 etupyöränlaakeri.
« Vastaus #6 : 25.07.2012, 23:12:34 »
E14 on ja ei siitä laakerista mitään oikeen rengasta pyörittelemällä tunne.
Omassa ei ollut välystä ja pyöri renkaan kanssa ympäri ihan hyvin. Vasta sitten kun se oli kädessä, tunsi pykäliä pyörittäessä. Ei aina niin simppeliä  ;)

 

Proturbo  Autodiagnoosi