Samppasport  Futurez

Kysymyksiä 940 d24tic

  • 28 Vastauksia
  • 8971 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Kysymyksiä 940 d24tic
« : 26.07.2012, 15:58:09 »
1 sylinterin suutinputki näyttää olevan kostea juuresta. Selviääkö vaan kiristämällä sitä? Onko siellä joku o-rengas tms.?
Käykö moottoriöljyksi Mobil 1 rally vormula vai mikä?
Löpösuodattimen kun vaihtaa niin joutuuko ilmaus hommiin?
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #1 : 26.07.2012, 18:33:39 »
Ootko katellut miten tarkkaan tuota löpön vuotoa, että vuotaako itse putki vai paluuletku? Itellä ainakin tuntunut olevan että saa olla vähän väliä noita paluuletkuja vaihtamassa kun hapertuvat ja alkavat vuotamaan. Pitäs varmaan käydä ostamassa tuota letkua jostain muualta kuin motonetistä ;D

Öljyyn en nyt kummemin ota kantaa mikä on hyvä, mutta itellä tullut käytettyä noita raskaankaluston öljyjä 20l pytyissä kuten delvaccia, nesteen turbo lxe jne.

Ja suodattimen vaihto on helppo kun täyttää uuden tuoreella diisselillä, ja lyö paikalleen. Ei ole itse ainakaan tarvinnut kummemin sahailla tuolla metodilla(paitsi kerran kun suodin jäi liian löysälle :-[).
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L, VW Passat 4Motion' 05 2,8 V6

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #2 : 26.07.2012, 20:02:13 »
Näyttäisi äkkiseltään että vuotaa juuresta. Ei tosiaankan paljoa. Moottorin käydessä suuttimen juuressa oleva löpö näyttäisi ikäänkuin kuplivan, mutta löpöä ei tule sieltä kuopasta yli.
Onko moottorille haittaa jos suutin vuotaa juurestaan tai jostain muualta?
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #3 : 27.07.2012, 09:14:04 »
Voithan kokeilla löysätä putken liitosta hitusen ja kiristää uusiksi, sillähän se selviää tokeneeko se.

Suodattimenvaihto on helppo kun käyttelet ensin koneen kuumaksi (aja vaikka ihan 5km lenkki), jotta kone pyörii herkästi. Sitten koneet toppiin, suti vaihtaen ja mahdollisimman pian käyntiin ja koitat kaasulla auttaen pitää sen käynnissä siinä 1000rpm nurkilla, se yksilöstä riippuen joko sammuu ja vaatii hetken starttia tai voi jaksaa käydä koko aika että pumppu alkaa taas saamaan ainetta. Näin ei tartte täytellä uutta sutia niin todennäkösyys läikyttää tuota lähes hajutonta polttoainetta on pienempi  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #4 : 27.07.2012, 16:28:06 »
Kyllä oma D24 on lähtenyt suodattimen vaihdoin jälkeen yleensä melkein samantien käyntiin, vaikka sitä suodatinta en ole täyttänytkään.

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #5 : 27.07.2012, 21:01:35 »
Ok. Ja vuoto voi olla kyllä paluuletkustakin, mutta ei ole järin iso.
Miten saa kytkimen kevyemmäksi ilman että vaihdan vakio kytkimen? Tuossa kun on tuo racinki kytkin...
Moottoriöljy suosituksia saa myös laittaa.
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #6 : 28.07.2012, 17:33:23 »
Itellä on 5W40 öljyt ja hyvin se pelaa silläkin...

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #7 : 28.07.2012, 21:49:22 »
Mites ois joku Shell Rimula,Mobil Delvac tms. oikee dieselin öljy?

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #8 : 31.07.2012, 15:01:00 »
Voisiko joku selventää tuota nestekytkimen säätöä? Pyöritin sitä mäntää mutta tuntui ettei vaikuta mitään. Onko säätö siinä männän päässä?
Ongelma on se että kytkin irrottaa vasta ihan pohjaan painettuna.
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #9 : 31.07.2012, 15:04:59 »
Ei siinä ole säätöä. Sulla lie ilmaa linjassa. Tai sitten hipoasetelma on vaan semmonen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #10 : 31.07.2012, 16:45:50 »
Ongelma on se että kytkin irrottaa vasta ihan pohjaan painettuna.
Sama vika rahikaisella, tosin eri koneen kanssa mutta nestekytkimellä kuitenkin. Ilmattu on vaikka kuinka ja ongelma pysyy, liekö asetelma niin kulunut tai jokin antaa periksi. Ei tahdo myöskään irrottaa tarpeeksi ja vaihteet rusahtelee. Kytkin lähtee kyllä vaihtoon heti kun kerkeäisi vain. Eniveis ilmausta kannattaa koittaa.

Jos rusahtelua tapahtuu niin älä tee nopeita vaihtoja ja vaihda erittäin nätisti, ettei tarvitte lootaremonttia tehdä. Varsinkin kolmosen kanssa erityistä varovaisuutta.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #11 : 31.07.2012, 16:55:33 »
Hitsaa muutaman millin jatkoa siihen tappiin, joka painaa kytkinhaarukkaa ;)
Joitakin nestekytkimiä ei saa ilmattua kuin "nurin perin" eli laatikon kyljestä työsylinterin ilmausruuvista nestettä paineella sisään niin ilmat poistuvat pääsylinterin läpi nestesäiliöön.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #12 : 31.07.2012, 21:59:35 »
Hitsaa muutaman millin jatkoa siihen tappiin, joka painaa kytkinhaarukkaa ;)
Joitakin nestekytkimiä ei saa ilmattua kuin "nurin perin" eli laatikon kyljestä työsylinterin ilmausruuvista nestettä paineella sisään niin ilmat poistuvat pääsylinterin läpi nestesäiliöön.
Ei ole merkitystä. Siellä on tällä hetkellä about 15mm paksu prikkaviritys tapin ja kytkinhaarukan välissä. Ei mitään vaikutusta tuntumaan..tietenkään, kun nestekytkin on.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #13 : 01.08.2012, 10:00:26 »
Ei ole merkitystä. Siellä on tällä hetkellä about 15mm paksu prikkaviritys tapin ja kytkinhaarukan välissä. Ei mitään vaikutusta tuntumaan..tietenkään, kun nestekytkin on.
Jos ei rupea irrotamaan vaikka jatkaa kytkinhaarukkaa painavaa tappia (tarpeeksi kun jatkaa niin rupeaa kytkin luistamaan) niin silmälaakeri, painelaakeri tai asetelma viallinen tai asennusvirhe. Tyyppivikahan noissa on, että tappi menee kytkinhaarukasta läpi.
Sellaisenkin tapauksen olen nähnyt, että asetelma painui yli kytkin pohjassa ja ei siksi irrottanut, kun ei painanut poljinta pohjaan niin kytkin irrotti kunnolla ja vaihteet kytkeytyivät ilman rutinoita, korjaantui siirtämällä työsylinteriä kauemmas kytkinhaarukasta. Yhteen omaan värkkiin taas piti laittaa asetelman ja vauhtipyörän väliin prikat, että sai kytkimen pitämään ja irrottamaan kunnolla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Kysymyksiä 940 d24tic
« Vastaus #14 : 01.08.2012, 19:16:47 »
Jos ei rupea irrotamaan vaikka jatkaa kytkinhaarukkaa painavaa tappia (tarpeeksi kun jatkaa niin rupeaa kytkin luistamaan) niin silmälaakeri, painelaakeri tai asetelma viallinen tai asennusvirhe. Tyyppivikahan noissa on, että tappi menee kytkinhaarukasta läpi.
Sellaisenkin tapauksen olen nähnyt, että asetelma painui yli kytkin pohjassa ja ei siksi irrottanut, kun ei painanut poljinta pohjaan niin kytkin irrotti kunnolla ja vaihteet kytkeytyivät ilman rutinoita, korjaantui siirtämällä työsylinteriä kauemmas kytkinhaarukasta. Yhteen omaan värkkiin taas piti laittaa asetelman ja vauhtipyörän väliin prikat, että sai kytkimen pitämään ja irrottamaan kunnolla.
Jep jotain siellä on vässähtänyt kun on 300tkm ajettu kaksoismassa kytkimineen, mitään ei siis ole uusittu eli tuskin on tehtaalta asennusvirhettä. Ja ei ole merkitystä vaikka ei painaisi pohjaan, poljintuntumastakin jo tuntee että se ei irroita kokonaan, tuntuu samalta kuin vaijerikytkin missä säätö liian löysällä  :idiot2: Eli viimeiset muutama senttiä polkimessa, alkaa vasta irroittamaan. Jokin antaa periksi?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy