1600kg seisoo otteessa. Kärry ehkä just meni ton auton kanssa tohon rajaan. En oo ihan saanu laista vielä selvyyttä että minkä painon mukaan näitä pitäisi laskea. Itselläkin harkinnassa ollut jos ajaisi pikku-e:n. Pitäisi vaan keksiä asuntovaunu jostain ajokoetta varten.
Toi vetopainohomma on (vaikka suomessa ollaanki) hieman kiinalainen juttu...
Tätä joutui selvittelemään, kun piti hevonen siirtää tallilta toiselle, Mk1 V70 otteessa on tuo sama 1600kg jarrullista painoa.
Elikkä homma meni pääpiirteissäin näin:
Tolla V70:llä olis muistaakseni saanu vetää ilman pikku e:tä 1500kg kokonaismassaltaan olevaa kärriä. Eli auton + kärrin rekisteriotteisiin merkitty kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.
Mutta, kun perään tulikin 2000 kg kokonaismassaltaan oleva kärri (2 aks. hevostraileri), piti olla pikku e.
Joku voisi olla tässä vaiheessa sitä mieltä, että ei saa seitenkympillä vetää, kun menee 400kg yli otteen sallitusta painosta (no, niin olin itekki) mutta onneksi virkavalta vastasi varsin asiallisesti:
"Saa kuljettaa ko. yhdistelmää, jos yhdistelmän
todellinen paino (kärrin omapaino + kuoma) ei ylitä tuota otteeseen merkittyä 1600kg, jos ajo-oikeus on vähintään BE, mikä tulee tuosta perävaunun 2000kg kokonaismassasta"
Noo, mulla riittää kortissa painot 76 tonniin asti

Tuosta BE-kokeesta vielä, kärrin todellinen paino pitää olla vähintään 800 kg (eli kärri + tavaraa = 800kg), ja sinne ei kannata mennä semmosella vetoautolla, missä on automaattilaatikko. Häviää manuaalin ajo-oikeus ko. ajoneuvoluokasta (B)