Yamaha SR500 -81 Scrambler
30.09.2019
Talveksi projektia itselleni kun ei muka muitakaan projekteja ole.

Eli aihio on viime syksynä hankkimani latolöytö joka oli säilössä vuosia. Syksyllä jo irroittelin kaasarin ja talven aikana sainkin sen kiilloitettua ja kasattua korjaussarjan kera. Moottorissa oli hyvät ja ihan käyttämättömän näköiset öljyt sisällä. Kuitenkin vaihdoin uudet ja putsasin suodattimen. En vielä kuitenkaan yrittänyt käyntiin... muutaman kerran polkaisin, että edes vähän uusi öljy liikkuu ja tulpanreiästä vähän tiputin männän päälle.
Tänään pääsin vähän mallailemaan renkaita. Takarengas saisi olla vähän isompikin mutta takahaarukka ei anna tilaa isommalle enkä viitsi niin raakoja modauksia tehdä jotta säilyy mahdollisuus ensisöintiin. Eturengas vaatii vähän leveämmän lokasuojan (tai noston ylemmäksi) mutta pitää tarkempien mittausten jälkeen suunnitella kun rengas on oikeasti paikallaan.(orkkista en raaski raiskata).
Koneen ja ja muut kromatut osat suunnittelin irroittaa ja kiillottaa... mutta toisaalta taas ajattelin, että jos jätänkin ihan juuri tuollasiksi kuin ovat, niin tulee vähän sellaista "rat-bike" lookkia.
Stongaksi pitää etsiä joku vähän matalampi ja suuorempi versio.
Seuraavaksi renkaat vanteille ja pakoputki pitäisi kääntää kulkemaan yläkautta mutta kuitenkin niin ettei reisi pala.
Mutta pikkuhiljaa alkaa etenemään ja jos vaikka talveksi vielä saisi ajokuntoon.

Lähtötilanne

Kaasari

Tämän päivän tilanne
02.10.2019
Tänään tuli laitettua takarengas vanteelle, uusi stonga ( Motonetista outlet 12,90)paikalleen sekä edellisen omistajan irroittama ja nollaama nopeusmittari kiinnittyä.
Jarrut irroittelin edestä ja takaa. Jumissa ollut etujarrun mäntä irtosi kun likosi vähän aikaa öljyssä ja kaikki osat näyttää niin käypäsiltä että kasaan vanhoilla osilla jarrupalat mukaan lukien. Takajarruista toisen jarrukengän kitkapinta oli irtonainen ja vien ne uudelleen pinnoitettaviksi KitkaliimausOy:n.
Motonetista hain pari purkkia punaista (olisi saanut olla kirkkaamman punaista) Rubber Comp sprayta jolla tarkoitus maalata tankki ja sivuposket. Niissä oleva maalipinta on sen verran hyvä että säilytän tässäkin mahdollisuuden alkuperäisen värin palauttamiseen, koska tarvittaessa tuon kumimaalin pitäisi irrota ihan repimällä. Samoin ajattelin että laitanko tankkiin ja sivuposkiin punaisen kumimaalin päälle jonkinlaiset dekaalit joista käy ilmi merkki ja malli ja sitten läpinäkyvää Rubber Comppia päälle mutta mahtaakohan pysyä merkit kuosissaan?
Tyyliin ja makuuni sopiva satula myös etsinnässä mutta lienee helpointa teettää jossain verhoomossa niin saan todnäk juuri sellaisen kuin haluan. Peilit ja vilkut ei liene näin vanhassa pakolliset mutta tilasin kuitenkin peilit joissa on vilkut eteen ja kaipa taaksekin jotkut tuikut laitan jos ei muuten niin oman turvallisuuden takia

Seuraavaksi etuvanteeseen uusi kumi päälle ja renkaat pakoilleen mutta sitä ennen puran keskiöt ja kasaan uusilla rasvoilla jos ei laakereista löydy pahempaa klappia.





7.10.2019
Hain takajarrukengät liimauksesta ja niiden myötä sain renkaat paikalleen sovitusta varten. Muuten mahtuu perfecto mutta kuten aiemmin kylmäharjoittelulla arvelin niin etulokari ja takajarrun jarrutanko vaatii muokkaamista. Putsasin ja kasasin etujarrusatulan. Tankki ja sivuposket odottaa edelleen kumimaalia päälleen kunnes saan korjattua pari kiinnityskohtaa lasikuituisista sivuposkista niin maalaan sitten kaikki yhdellä kertaa. Vilkkupeilit kokeilin paikalleen ja tarkoitus oli myös sovittaa 63 mm risereita mutta ruuvien pituus ei oikein sopinut joten jää toiseen kertaan. Eteen etsin led valot vaikka tuplana ja takapäähän suunnittelin n. 20 cm lednauhaa jossa takavalo, jarruvalo ja keskeltä ulospäin liikkuvat vilkut.
Punainen cafe racer/scrambler tyyppinen satula edelleen etsinnässä samoin kuin ylöstuleva pieni vaimennin ja kaasariin sopiva vapaavirtaussuodatin.
Seuraavana osaprojektina onkin moottorin käyntiinyrittäminen. Itse uskon myyjää että käyntikuntoisena jäänyt seisomaan silloin joskus mutta kun duunin ulkohallissa tätä projektia toteutan niin muutamat duunikaverit on naureskellu ja epäilly että eihän tuota käymään saa.. itse uskon mutta saapa nähdä. Eli seuraavana hankintaan akku ja tuoretta bensaa.




14.10.2019
Taas projekti vähän eteni. Irroitin ilmanputsarin kotelon ja laitoin kaasarin uuden "vapaavirtausuodattimen" kanssa. Uuden akun hapotin eilen ja vähän latasin. Laitoin paikalleen ja testasin sähköjä. Toimii: merkkivalot, etuvalo pitkät ja lyhyet, jarruvalo jalkajarrusta,vilkku oikealle. Ei toimi: takavalo, vilkku vasemmalle, jarruvalo käsijarrusta. Mutta oleellisinta oli että tulppaan löytyi kipinä... eli on toivoa saada käyntiin suht helposti. Odottelen kiinasta uutta taka/jarruvalo/vilkku ledpätkää ja sitten pitää katsoa kosketusvikoja.... ja ilmeisesti vaatii uuden vilkkureleen (ainakin takavilkuille)

Laittelin jarrut eteen ja taakse (ilmassa roikottaen )ja säätelin kahvoja.
Hain uuden 55h takarattaan mutta on näköjään eri jaolla kuin entinen 44h.... pitää ehkä vaihtaa myös eturatas ja ketju.
Hankintalistalla vielä: Kaatumaraudat, lisävalorauta ja lisävalot, satula, työkalurulla/ etulaukku, pieni takateline, vanha kulahtanut nahkainen sivulaukku, pienet "tupla ajovalot" tuon yhden ison tilalle.





24.10.2019
Kävin


Hondalla duunipaikalla vetämässä 2 purkkia punaista kumimaalia Jammu Scramblerin tankkiin ja sivuposkiin. Näytti ihan ok pinnalta mutta huomenna tietysti näkee paremmin kun on kunnolla kuivunut.Samalla sovittelin vähän takalokarin päälle kromirautoja ( kotoisin Vespasta ja pappatunturista) ja kun saan tankin vielä paikalleen niin pääsen suunnittelemaan satulaa. Päätin että teen sen itse ja vien verhoilijalle kun ei tunnu sopivaa (ja punaista) löytyvän valmiina.Viime viikon torstai-iltana laitoin sen vihdoin käyntiin.. tulpanreiästä vähän bensaa ja kun kipinän olin tsekkannut niin pärähti kolmannella polkasulla. Vähän lämmittelin konetta paikallaan ja ajelin duunin pihassa lenkkiä niin että tuli 0,7 km mittariin (kuvassa näkyvä tankki meni puolilleen). Ajoin takaisin talliin tarkoituksena säätää tyhjäkäyntiä ym. mutta vaikka ainakin 50 kertaa polkasin niin ei yrittänytkään lähteä. Sitten into loppui kun alkoi jalka väsymään ja jalkapohja kipeytyä (on nimittäin vähän raskaampi polkaista kuin piikin prätkät joskus nuoruudessa mutta kai tuonkin tekniikan joskus oppii). Mutta pääasia selvisi: kone on käyntikuntoinen.




25.10.2019
Tänään duunin jälkeen laittelin eilen maalatut osat kiinni samoin kuin taakse tulevat raudat ja aloin suunnittelemaan satulaa. Jotenkin luulin että tuo kumimaali antaa sellaisen röpelöisen pinnan mutta ei... vai ruikinko liian nopeasti ja liian paksulti?

Postista hain Torista ostamani etulaukun ja lisävaloraudan joita pääsen mallailemaan sunnuntaina (koska huominen menee kaverin kanssaTallinnasta pakettiautolastillisen hakemiseen).
Kävin läpi satulan alla olevia johtoliitoksia kuparitahnan kanssa mutta toisen puolen vilkku ja takavalo eivät vieläkään suostuneet yhteistyöhön eli pitää rassata liitokset ihan perille asti.Tänään ei ollut tarkoitus käynnistellä mutta piruuttani polkaisin ja noin kolmannella taas pärähti käymään. Yritin sitten taas uudestaan kymmenkunta kertaa eikä elettäkään käymiselle.

free picture hosting
11.11.2019
Projekti taas etenee pienen paussin jälkeen kun tilattuja osia alkaa pikkuhiljaa tulemaan. Satulalaukut, takavalo/jarruvalo/ flow vilkku- lednauha Kiinasta tai jostain ja kaatumarauta sekä takalokari Suomesta (Torin kautta).
Vielä tulematta Ebaysta ajo -lisävalot ja jotain muutakin.
Satulan runkoa väsäilin ja pitää siihen hitsailla vähän tukia/kiinnikkeitä... ja mallailin styroksilla muotoa.. niin saa kohtapuoliin vietyä verhoomoon.
Takavalon paikka ei ole vielä lopullinen ja takalokari vaatii rankkaa muokkaamista.
Hankintalistalla vielä pienempi eturatas ja isompi takaratas sekä etulokari.



6.1.2020
Tämäkin projekti etenee hitaammin kuin suunnittelin. Prätkä siirtyi ennen joulua duunin tiloista mökille talliin.
Satulan sain verhoilusta vähän ennen joulua ja tilatut osat tuli vihdoin viimein postin lakon jälkeen perille.
Joulun aika ja välipäivät meni muissa hommissa mutta loppiaisviikonloppuna sovittelin satulan paikalleen ja suunnittelin etuvalojen paikkaa väliaikaisilla kiinnikkeillä. Rälläköin ja pokkasin taakse telineen kilvelle ja lednauhavaloille. Alkuperäisen ajovalon sisällä oleville johtoliitoksille pitää kehittää joku kotelo ajovalojen takapuolelle jotta ovat jotenkin säältä suojassa.

