Autodiagnoosi  Carcom Oy

B200ET Turbo hajalla(ko)?

  • 26 Vastauksia
  • 9006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
B200ET Turbo hajalla(ko)?
« : 30.07.2012, 23:40:09 »
Kerrotaan nyt tämä juttu ihan alusta niin pääsee porukka vähän jyvälle. Auto jäi seisomaan kolme kuukautta sitten, koska vedot loppui ihan täysin ja ei ollut innostusta ruveta etsimään vikoja. Ahtopaineet nostaa siihen 0.5 mutta ei vain ole vetoja. No ajattelin sitten että se on IMM sökö. Pari päivää sitten sain haettua samanlaisen auton varaosiksi ja otin siitä IMM:in ja lähdin testiringille. Käytös ei muuttunut aluksi juuri ollenkaan. Hetken siinä pörräilin ja kun painoin kaasun pohjaan 3-vaihteella niin jo olikin taas vedot tallella. Meinasin että tämä oli tällä selvä ja auto toimii taas. Noh, tänään piti sitten vähä leikkiä ja antaa kunnolla kenkää. Leikin jälkeen vedot hävisi taas :( Ahtopaineet nostaa taas normaalisti mutta ei vain jaksa mennä mihinkään. Kummallista tässä on kuitenkin se, että dumppi ei suhahda enään 1 ja 2 vaihteella ollenkaan vaikka paineet olisikin siinä 0.5:ssä. 3-vaihteella kunnolla vedättäessä kuuluu todella olematon suhahdus dumpista. Jos turbo on entinen niin voiko se oireilla näin vaikka nostaakin paineita normaalisti? Voiko olla niin että turbo ei vain jaksa enään tuottaa ilmaa koneeseen?
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #1 : 31.07.2012, 09:48:34 »
Jako hypännyt?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #2 : 31.07.2012, 12:13:39 »
Silloinhan se oireilisi koko ajan samallalailla? Nyt oireilee aina välillä vain ja niin että välillä on vähän huonommin vetoja ja välillä taas vähän paremmin. Mutta nyt tällä hetkellä olen vaihtamassa turboa ja ilmoittelen sitten tänne jos vika oli siinä.
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #3 : 31.07.2012, 13:55:23 »
Kiharrin on nyt vaihdettu ja vedot parani huomattavasti, mutta silti tuntuu jotenkin siltä että vähän olisi hevoset vielä kadoksissa :O
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #4 : 31.07.2012, 16:35:36 »
Kato se jako ainakin. Ei ole paha homma..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #5 : 01.08.2012, 00:19:55 »
Nyt on vaihdettu turbo, IMM, moottorinohjausboksi, suuttimien boksi, lämpötunnistin ahtoputkeen, tulpat, tulpanjohdot ja vika oli SITTENKIN sielä jakopäässä. Kiitokset HembalanD tuosta kun käskit katsomaan jakopään. Itsellä ei olisi kyllä tullut ikinä mieleen katsoa jakoa koska oon just 15tkm sitten vaihtanu remmin. Mutta oli jako hypännyt 3 pykälää sivuun.. Ihmettelenpä vain että miksi? Ja kuinka voi olla mahdollista että kun aina välillä meni hiukan paremmin ja taas välillä ei kulkenu mihinkää? Mutta nyt seiska kulkee taas niinkuin sen kuuluukin! :) Eipä noiden osien vaihdosta mitään haittaakaan ollu.. Turbossakin oli jo todella reilu välys ja imusiipi oli hinkannut reunoihin ja syönyt siivet :D
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #6 : 01.08.2012, 00:28:05 »
Niin joo.. Olis kyllä yks pieni ongelma vielä. Aina 3, 4 tai 5-vaihteella vedättäessä yli 3000rpm auto töppää kerran tai kaksi kunnolla. Ilmeisesti sytytys lakkaa kokonaan hetkeksi. Tuntuu aivan fuelcutilta, mutta eikai se nyt sellanen voi olla koska paineet on vakiot 0,5? Vai onko motronicis edes ns. "fuelcuttia"?
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

hevonen

  • Vieras
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #7 : 01.08.2012, 09:48:39 »
Kyllä siinä fuelcutti on. Voi olla paineet niin rajoilla kun oikeen väännättää että se on tuon "töpin" syy.
Muistaakseni bensapumpun virtaa katkotaan.
Hommaa lastu niin ei tule cuttia ja sitten paineita lissää... :D

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #8 : 01.08.2012, 11:32:23 »
Missäs kohtaa se fuelcutti tulee vastaan? Itsellä paineita tasan 0,5 eikä yhtään yli. Ja vaikka väännättäisikin niin ei ahdot karkaa siltikään yli 0,5 :O
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

hevonen

  • Vieras
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #9 : 01.08.2012, 16:47:17 »
No, ei se kyllä anna juurikaan yli 0.6 bar ahtaa kun otsa kopahtaa tuulilasiin ellei pidä varaansa...
En tiedä onko tuo ilmiö riippuvainen pelkästään ahtopaineesta vai katsotaanko siinä myös kuormitusta jotenkin? Immun arvo?

Hetkonen, ei kai tuo motikka tiedä ahtopaineesta yhtään mitään. Se katsoo kuormaa(imm) ja vertaa varmaan suuttimien aukiolopyyntöä.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2012, 17:00:00 kirjoittanut hevonen »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #10 : 01.08.2012, 19:19:06 »
Hetkonen, ei kai tuo motikka tiedä ahtopaineesta yhtään mitään. Se katsoo kuormaa(imm) ja vertaa varmaan suuttimien aukiolopyyntöä.
Jep sama LH:n kanssa.

Minkä turbon sinne vaihdoit? Jos mallia isompi, pienemmillä ahdoilla ilmaa enemmän kuin vanhalla jarrulla --> pienemmillä paineilla iskee fuelcut.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #11 : 01.08.2012, 20:39:45 »
Voisiko se ruiskun lämpöanturi oireilla noin että välillä vähä pätkis? Kone käykin tyhjäkäyntiä huonosti jos kylmä kone. Ja välillä kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä.  Turbo on samanlainen p*ska T03..
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9523
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #12 : 01.08.2012, 21:39:18 »
Voisiko se ruiskun lämpöanturi oireilla noin että välillä vähä pätkis? Kone käykin tyhjäkäyntiä huonosti jos kylmä kone. Ja välillä kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä.

Kuulostaa aika lailla samalta kuin oma B200ET. Tyhjäkäynnin tasaamiseen voisi kokeilla tyhjäkäyntiventtiilin putsausta ja voitelua. Ei sitten läträtä vettä sinne, vaan bräkleenillä tai vastaavalla suihkutella puhtaaksi ja aseöljy lienee käypästä voiteluun. Pitäisi liikkua takertelematta pehmeästi eestaas. Samalla putsaa myös sen piuhan liittimen.

Mulla jostain syystä tyhjäkäynnillä pukkaa useamman sata ppm HC:tä putkesta ja samalla CO on luokkaa 0,2%, happi lähellä 5%. Käynti täristää ja ravistaa. Parin tonnin kierroksilla käy nätisti ja pakokaasuarvot kuten kuuluu. Imuvuotoa tai sähkömekaanisen IMM:n häiriötä tyhjäkäyntialueella epäillään. IMM:n putsaus ja voitelu myös työlistalla.
765 B280 -85,  MB EQC -22

hevonen

  • Vieras
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #13 : 01.08.2012, 23:11:38 »
Kattokaapa muuten ettei "rane" ole laittanut töpseleitä väri/ väriin...
Lämpöanturi ja tk-moottori meinaan. Ne menee oikein kun eivät mene väri väriin... :uglystupid2:

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: B200ET Turbo hajalla(ko)?
« Vastaus #14 : 02.08.2012, 00:42:27 »
Kuulostaa aika lailla samalta kuin oma B200ET. Tyhjäkäynnin tasaamiseen voisi kokeilla tyhjäkäyntiventtiilin putsausta ja voitelua. Ei sitten läträtä vettä sinne, vaan bräkleenillä tai vastaavalla suihkutella puhtaaksi ja aseöljy lienee käypästä voiteluun. Pitäisi liikkua takertelematta pehmeästi eestaas. Samalla putsaa myös sen piuhan liittimen.

Mulla jostain syystä tyhjäkäynnillä pukkaa useamman sata ppm HC:tä putkesta ja samalla CO on luokkaa 0,2%, happi lähellä 5%. Käynti täristää ja ravistaa. Parin tonnin kierroksilla käy nätisti ja pakokaasuarvot kuten kuuluu. Imuvuotoa tai sähkömekaanisen IMM:n häiriötä tyhjäkäyntialueella epäillään. IMM:n putsaus ja voitelu myös työlistalla.
Juu tyhjäkäyntimoottorin olen putsannut jo monesti, mutta ei tunnu auttavan (HUOM. Käy vain kylmänä huonoa tyhjäkäyntiä). Lämpösenä käy hienosti. Mutta täytyy kokeilla toista tk-moottoria jos vaikka tyhjäkäynti paranisi silloin kun kylmä kone. Itsellä oli päästöarvot samaa luokkaa ennemmin ja tyhjäkäynti seilas 500-1500rpm. Putsasin kaasuläpän joka oli aivan täynnä p*askaa ja kyllä rupes taas arvot oleen normaalia luokkaa ja eikä enään käynti seilannut..

Kattokaapa muuten ettei "rane" ole laittanut töpseleitä väri/ väriin...
Lämpöanturi ja tk-moottori meinaan. Ne menee oikein kun eivät mene väri väriin... :uglystupid2:
Meinaatko nyt sitä ruiskun lämpöanturin töpseliä ja tyhjäkäyntimoottorin töpseliä?
« Viimeksi muokattu: 02.08.2012, 00:47:59 kirjoittanut 855R »
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

 

RallyBaron  Samppasport