RallyBaron  Samppasport

V70-01: Kylmäneste vuotaa kun käynnistän kompressorin

  • 4 Vastauksia
  • 3186 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stonebay

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Ilmastointi järjestelmä vuotanut nesteet parissa viikossa huollon jälkeen.
Uusi huolto:
Testattiin ilmastointi järjestelmän paine, ei vuotoa.
Lisättiin kylmänainetta, ei vuotoa!
Käynnistin AC- kompuran, kylmäaine vuoto alkoi ja vuodon ääni
tuli kompressorin suunnasta.

Kysymys: Onko vuoto vika kompurassa koska vuoto tapahtuu vain kun ilmastointi käynnistään?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70-01: Kylmäneste vuotaa kun käynnistän kompressorin
« Vastaus #1 : 01.08.2012, 20:44:15 »
Kun kopressorin käynnistää, niin korkeapainepulolella paine kohoaa ~10-15bar tuntumaan, jolloin voi alkaa jokin paikka vuotamaan joka ei vuoda vielä järjestelmän ollessa levossa ja paine n. 5bar
Vaikuttaa tosin todennäköiseltä paikalta se kompura, että sieltä vuotaisi,  typellähän noi tavataan koeponnistaa, silloin voi paineen nostaa niin ylös, kuin se yleensä kompuran käydessäkin on.

Tosin, kun se on jo vuotanut ja vuotaa noin nopeasti, niin uv-valolla voisi sen vuotopaikan löytää, mikäli järjestelmässä on ollut väriainetta.

Poissa Stonebay

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-01: Kylmäneste vuotaa kun käynnistän kompressorin
« Vastaus #2 : 12.09.2012, 19:23:58 »
Typellä testattu ja todettiin että lauhdutin vuotaa. Nyt uusi lauhdutin asennettu
ja kylmäaine lisätty. Ilmastointi käynnistyy koska magneettikytkin menee päälle.
Mutta silti ei ilmastointi puhalla kylmää ilmaa. Missä voisi olla vika nyt? 

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70-01: Kylmäneste vuotaa kun käynnistän kompressorin
« Vastaus #3 : 12.09.2012, 20:00:48 »
Typellä testattu ja todettiin että lauhdutin vuotaa. Nyt uusi lauhdutin asennettu
ja kylmäaine lisätty. Ilmastointi käynnistyy koska magneettikytkin menee päälle.
Mutta silti ei ilmastointi puhalla kylmää ilmaa. Missä voisi olla vika nyt?

Itse tekisin järjestelmän painemittauksen.
Eli ilmastoinnin huoltolaite kiinni korkeapaine sekä matalapainepuolelle, sitten seurataan paineita.
Korkeapainepuolen paine pitäisi pyöriä siinä 10-15bar pintaan ja matalapainepuolen paine siten, että kompura kytkeytyy, kun paine on ~3,2bar ja sammuu kun paine on ~1,6bar    tuo on suurinpiirtein se painesykli, joka siellä matalapainepuolella on.
Todellisuudessahan kompuraa näissä ohjataan höyrystimen lämpötila-anturin tiedon mukaan, joten noi painerajat voi olla hieman väärät, mutta kuitenkin suuntaa antavat.

Tärkeintä on kuitenkin se, että matalapainepuolella paine laskee ja toisella puolella nousee, se tarkoittaa sitä, että kompressori toimii, eli pumppaa kaasua.
Lisäksi, korkeapainepuolen paineen ei saa nousta liian ylös, ei missään nimessä yli 20, se tarkoittaa sitä, että syystä tai toisesta kylmäaine ei nesteydy lauhduttimessa, eikä näinollen voi riittävän tehokkaasti nesteenä purkautua kuristimen läpi, joka tekee siis sen, että höyrystimeen mennessä kylmäaine sitoo lämpöä.

Mutta siis, se painetesti olis nyt kyllä jees.

Poissa volvovlov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-01: Kylmäneste vuotaa kun käynnistän kompressorin
« Vastaus #4 : 12.09.2012, 20:42:42 »
Kylmä katosi omasta V70:stä. Ajoin vollen ilmastointihuoltoon siniselle jossa auto iskettiin automaattikoneeseen kiinni ja kaikki näytti hyvältä. Uudet aineet sisään ja kassan kautta kotiin. Viikossa oli aineet kadonneet taivaan tuuliin. Ajoin vollen ilmastointi-puolen asiantuntijalle joka paineisti järjestelmän typellä ja etsi vuotokohdan saippualitkulla. Kennosta löytyi pieni vuotokohta. Hemmo sanoi jotta nuo automaattilaitteet mm. sinisellä eivät reagoi jos vuoto on pieni. Järjestelmä pitää paineistaa kunnolla jotta pienet vuodot löytyvät. Uuden kennon ja aineiden myötä tulee taas viileyttä kabiiniin. Mitä tästä opimme...? Emme varmaan yhtään mitään  :D
-VolvovloV- 

 

Samppasport  Futurez