Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 GL takapyöränlaakerit ja kiristysrengas

  • 5 Vastauksia
  • 1980 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
940 GL takapyöränlaakerit ja kiristysrengas
« : 06.08.2012, 20:43:10 »
 ;D 600 tkm:n huolto etenee.
Käsijarrua putsatessa huomasin, että oil toinen taka-akselin putki päästänyt öljyä läpi tiivisteen. Ja tietty käsijarulle hieman. Päätinkin vaihtaa molempien puolten laakerit siinä samatien, koska hyllyssä sattui olemaan Optimal-merkkiset valloista tilatut ja verrokkina Motonetin  21-1517-sarja.

Optimalit päätin laittaa.  Mielenkiintoiseksi asia tekee se, että Optiman paketissa on kahdenkokoiset krymppirenkaat mukana : 55mm*49.45mm*9,85mm ja 58,1mm*49,45mm*12,7mm

Jälkimmäinen koko on myös motonetin 21-1517 sarjassa.

Autossa purettaessa laakeria piti paikallaan 55mm*49.45mm*9,85mm rengas.

Sanokaapa viisaammat, miksi paketissa on kaksi eri kokoista rengasta mukana?

Tuo paksumpi näyttää olevan hivenen ylisuuri, siten, että se vastaa sisempään stefaan. Ainakin siltä näyttää kun sitä vertasi laakerin jo ollessa akselilla.

Toisen puolen kasasin jo. Laitoin siihen sen pienemmän renkaan. Helposti meni kaasutoholla lämmitettynä paikalleen. Eikä jäänyt välystä. Ei ainakaan vielä tuntunut. Krymppirenkaalla sen kanssa ei liene mitään tekemistä.
Toisen jätin kasattavaksi huomiselle.

Ajattelin, että jos joku osaa sanoa, miksi niitä on kahta kokoa. Ja sen kumpi on tähän 940.n se oikea.'


Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
Vs: 940 GL takapyöränlaakerit ja kiristysrengas
« Vastaus #1 : 08.08.2012, 17:36:47 »
Todennäköisesti sama laakeri paketti sopii sillä isommalla johonkin muuhun laitteeseen
Useamman "kartanon"herra

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 GL takapyöränlaakerit ja kiristysrengas
« Vastaus #2 : 15.08.2012, 06:43:52 »
Vaikka et suoraan multa kysykään niin itse olen vanhan krympin ja laakerin ottanut yksinkertaisesti särkemällä.
Rälläkällä lähelle akselia ja lyömällä loput.
Akselia ei kannata paljoo vinguttaa... :)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 940 GL takapyöränlaakerit ja kiristysrengas
« Vastaus #3 : 15.08.2012, 08:33:32 »
Krymppirengas rälläkällä melkeen poikki (varovasti ettei akseliin tule vikaa), vasaralla ja taltalla poikki. Laakerille sama homma jos ei naputtelemalla irtoa. Huolellinen puhdistus akselille, laakeri juuri sisäkehän kokoisen putken avulla lyömällä paikoilleen. Akseli tukevasti pystyyn esim. vanteen päälle, krymppirengas kuumennetaan punahehkuun ja pudotetaan paikoilleen, hyvin todennäköisesti joutuu lyömään sopivalla putkella paikoilleen. Ja krymppi pitää olla sitten tosissaan kuuma tai se hirttää kiinni akseliin ennenkuin on paikallaan ja asennuksessa ei saa tuhrata kauan tai rengas ehtii jäähtymään ja jämähtää väärään kohtaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: 940 GL takapyöränlaakerit ja kiristysrengas
« Vastaus #4 : 15.08.2012, 11:13:34 »
Krymppirenkaan voi poistaa myös poraamalla siihen pienen reiän niin lyömällä irrottaminen helpottuu. Tai katkaisutaltalla lyö muutaman loven niin rengas venyy ja irtoaa  ilman voimaa. Prässi on tietenkin paras, silloin ei tarvitse tehdä mitään uusille eikä vanhoille osille. Krymppirengas menee kivutta kylmänäkin paikalleen.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GL takapyöränlaakerit ja kiristysrengas
« Vastaus #5 : 15.08.2012, 21:25:07 »
SFR komppaa Hepoa! Eiku rälläkkä käteen, mutta tarkkana sen kanssa! Sellainen pienempi on tähän paras. Lopullinen työ sitten katkaisutaltalla. Helppo nakki.

 

KL-varaosat  Race.fi