Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2006 xenon ajovalon heijastin ei jää "pitkien asentoon"

  • 17 Vastauksia
  • 9185 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pezgu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Oikean puolen ajovalon heijastin liikkuu, kun vaihtaa kaukovalot päälle, mutta "tipahtaa" heti takaisin alas. Oletan, että moottori, joka liikuttaa heijastinta toimii, mutta ei vain lukitu oikeaan asentoon.
Olisiko kellään räjäytyskuvaa, josta voisi katsoa ja tulkita toimintaperiaatetta. Voisi yrittää päätellä, että onko joku muovihilu särkynyt tms.
Samalla valoja tutkaillessa huomasin, että varsinaisiin kaukovaloihin on ilmeisimmin laitettu jälkiasennus xenonit. Normaalisti eikös näissä ole H9-halogeenipoltin? Pitääkö nämä ottaa pois katsastukseen ja laittaa normaalit H9-halogeenit, jotta saa leiman paperiin?

Kiitoksia jo etukäteen volvo - Asiantuntijoille  :)



Poissa larke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • I reject your reality and substitute my own.
H9 on juu se kaukovalon polttimo.

Itseä kiinnostaisi kanssa tietää mitä ne leimalla tuumaa noista neksoneista kaukovaloissa. Omasta en ainakaan löytänyt umpiosta mitään merkintöjä, ja kyseessä siis alkuperäiset bi-xenon umpiot.

edit:
Mikä sarja aloittajalla on käytössä, ja tuleeko valovikaherjoja pitkille vaihtaessa?
« Viimeksi muokattu: 07.08.2012, 19:14:26 kirjoittanut larke »
XC70 D5 ’08

V70 '07, V70 '00, S70 '97, 945 ’98

Poissa pezgu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Hankin ko. kulkuneuvon paripäivää sitten. En ole vielä niin paljon ehtinyt ajella, että olisin pitemmän aikaa pitkiä päällä pitänyt. Vielä en ole havainnut mitään herjauksia ajotietokoneelta. Pitää testailla.

Sillä tässä foorumin viisailta hieman kyselenkin, kun en ole näiden kseenonien kanssa pellautunut :)
Sarjan valmistajan nimi pitää vielä etsiä. Johtoja on useita ja osa on teipattu päät umpeen --> pois käytöstä.
Alkuperäinen H9 plugi on umpion sisällä ja toivottavasti toimivat vielä.... hmm... olisikohan tuo voinut olla haittona ja aiheuttanut sen heijastimen liike ongelman / särkenyt jonkin osan....


Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Siellä lampun sisällä on sellainen liuska, mikä on lähtenyt irti, ilmeisestikkin se on jokin sellainen mikä säätelee lampun korkeutta, huonoimmassa tapauksessa se on rikkoutun kun osaamaton on yrittänyt/vaihtanut uutta xenon polttimoa rikkoutuneen tilalle lampun ollessa autossa paikallaan. Pikkuisen vaikea sen tarkemmin selittää, viisainta on ottaa koko lamppu keittiöpöydälle ja tutkia siinä, silloin varmaankin heti huomaat mitä tarkoitin. Tai sitten jos olet auton ostanut liikkeestä niin sinnevain takaisin valittamaan asiasta, uusi nimittäin maksaa helposti sen 750 - 1000e.

Poissa pezgu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
edit:
Mikä sarja aloittajalla on käytössä, ja tuleeko valovikaherjoja pitkille vaihtaessa?


Käytin ballastin irti ja merkkinä oli luminalights. Ei herjaa mitään ajotietokoneelle pitkiä poltettaessa.
Polttimoina 35w 5000K H9-kantaan käyvä lamppu
Olisin laittanut kuvankin, mutta enhän minä osaa sitä tänne lisätä  :-[


Niin ja kiitoksia myös "katemake" kommentista. Oletinkin, että siellä jonkinlainen muovinen hilavitkutin on.
Pitää purkaa koko umpio irti ja tutkia.

Toivottavasti ei mene uuden ostohommiksi... turhan kallista on...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Tai sitten jos olet auton ostanut liikkeestä niin sinnevain takaisin valittamaan asiasta, uusi nimittäin maksaa helposti sen 750 - 1000e.
Uusi ei-kääntyvä xenonvaloumpio on volvolla n. 1500€  :o
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Jos laittaa Xenon-polttimon halogeenin umpioon, niin se on laiton viritys eikä mene läpi katsastuksesta. Muuten olisin itekin asentanut, mutta ei ny sitten viitsi. Alla tietoa  asiasta.

"Xenon-ajovalot usein laittomia
Poliisi muistuttaa, että Xenon-polttimoiden asentaminen tavallisiin eli halogeenikäyttöön hyväksyttyihin umpioihin ei ole sallittua. Liikkuvan poliisiin mukaan xenon-poltin on asennettava sille tarkoitettuun umpioon, jotta se toimisi oikein ja muodostaisi oikean kuvion.
Xenon- eli kaasupurkausvalot on mahdollista asentaa laillisesti useisiin automerkkeihin. Edellytyksenä on, että automalliin löytyy E-hyväksytyt xenon-valoille tarkotetut umpiot, jotka on vaihdettu alkuperäisten tilalle. Tällaisista umpioista löytyy merkintä DC (lähi), DR (kauko) tai DCR (lähi- ja kaukovalaisin).
Lisäksi ajovaloille on oltava pesulaite ja käsikäyttöinen tai tietystä vuosimallista lähtien automaattinen valojen korkeudensäätö.
Poliisi seuraa normaalin liikennevalvonnan yhteydessä jälkiasennettujen xenon-valojen laillisuutta."  http://yle.fi/uutiset/xenon-ajovalot_usein_laittomia/5316813
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Edellytyksenä on, että automalliin löytyy E-hyväksytyt xenon-valoille tarkotetut umpiot, jotka on vaihdettu alkuperäisten tilalle. Tällaisista umpioista löytyy merkintä DC (lähi), DR (kauko) tai DCR (lähi- ja kaukovalaisin).
Lisäksi ajovaloille on oltava pesulaite ja käsikäyttöinen tai tietystä vuosimallista lähtien automaattinen valojen korkeudensäätö.
Poliisi seuraa normaalin liikennevalvonnan yhteydessä jälkiasennettujen xenon-valojen laillisuutta."  http://yle.fi/uutiset/xenon-ajovalot_usein_laittomia/5316813
Jos oikein muistan niin nuo Volvon bixenon umpiot on DCR-merkillä varustettuja. Silloinhan niiden pitkissä olevien halogeenien tilalle vois saada laittaa zenonit? Toisaalta pitkissä tarvikexenonit ei varmasti ketään haittaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa pezgu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Umpio on nyt tuossa pöydällä. Umpiossa on D/R merkintä ja siten varsinaisen pitkän valon polttimona kai pitää olla se halogen H9.

Alkuperäiseen vikaan ei ole vielä selkeää syytä löytynyt. Umpion lasi (muovi) on vaan niin tiukassa, että en taida uskaltaa sitä avata. Kuumailmapuhaltimella jos koittaisi hieman lämmittää tiivistemassaa (liimaa).... vai onko jollakin muita hyviä kommentteja???

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Voit huoletta unohtaa sen että ottaisit sen umpion etumuovin irti, se on lujassa eikä lähde todennäköisesti irti ehyenä. Ota se xenon polttimo pois, sen alapuolella on se pikkuhärpäke, mistä aikaisemmin puhuin, todennäköisesti se on siellä irrallaan. Jos hyvin käy, niin saat sen aseteltua ja liimattua takaisin sille kuuluvalle paikalle, muovi härpäkkeessä on kaksi metalliliuskaa ja lampussa on vastineet sille, vähän vaikeasti taas selitetty mutta toivottavasti oli apuja.

Poissa pezgu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Jep, totesin saman, ettei "lasi" irtoa... Kasasin takaisin umpion paikalleen.
Jatkan uudella yrityksellä ensiviikolla, kun nyt vkonloppuna ajeltava reissunpäällä.

Kiitoksia valaisevasta kommentista  :)

Poissa larke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • I reject your reality and substitute my own.
Jatketaan nyt tähän kun aihetta kuitenkin sivuaa: eli turasin tuossa bi-xenon umpioihin pitkien H9 polttimoiden tilalle Cobran xenonsarjan (H9 canbus -ballasteilla) ja muuten toimii hienosti mutta kun vaihtaa lyhkäsille niin nuo orkkis bi-xenoneiden "pitkät" palautuu hieman viiveellä ala-asentoon. Mikähän tuossa nyt kuseksii? Tarviiko nuo nyt jotain vastuksia vielä väliin? Jos ottaa tuon jälkiasennussarjan piuhat irti niin bi-xenonit toimii normaalisti eli laskeutuu saman tien. Muilla ollut samanlaisia ongelmia?

Tässä vielä linkki kyseiseen sarjaan.
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Cobra%20H9%20Muutossarja%22/SubProducts/%22Cobra%20H9%20Muutossarja%206000K%22
XC70 D5 ’08

V70 '07, V70 '00, S70 '97, 945 ’98

Poissa tam40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Oma auto tekee juuri samaa...
Jos on jollain tietoa miten korjaantuu, niin kiitos...

Poissa larke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • I reject your reality and substitute my own.
Oma auto tekee juuri samaa...
Jos on jollain tietoa miten korjaantuu, niin kiitos...

Mikä sarja sulla on käytössä? Ja muut jotka on vastaavaa viritellyt niin kiinnostaisi tietää millä sarjalla on mahdollisesti toiminut ongelmitta tai tehnyt vastaavaa häröilyä?

Sen verran tuossa tuli pimeällä ajettua ja testailtua niin huomasin että vauhdissa kun vaihtaa lyhyille tuo viive saattaa olla pienempi ja valot sahaa muutaman kerran ylös-alas  :idiot2:
Mutta paikallaan tosiaan kestää n 1-2s ennen kuin palautuvat normaaliasentoon, ja aina oikean puolen valo ensin ja sitten vasta vasen. Perin erikoista.

Jos joku mode näkee aiheelliseksi niin tämän voisi tietysti siirtää omaksi keskusteluksi. Ja niitä apuja tietysti kaivataan millä tuon saisi toimivaksi.
XC70 D5 ’08

V70 '07, V70 '00, S70 '97, 945 ’98

Poissa tam40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Mikä sarja sulla on käytössä? Ja muut jotka on vastaavaa viritellyt niin kiinnostaisi tietää millä sarjalla on mahdollisesti toiminut ongelmitta tai tehnyt vastaavaa häröilyä?

Joku halpis Kiina sarja taitaa olla. Muuten aika hyvin toimii.(Joskus ei toinen lyhyt nouse ylös, ja siitä sitten tulee herjaa,
kerran pari kuussa korkeintaan.)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy