Carcom Oy  Elekma

B230FK nakuttaa

  • 113 Vastauksia
  • 31853 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #45 : 01.09.2012, 07:11:19 »
Ajan sopeutukset kohdalleen (nättiä ajoa pari päivää, olenko ymmärtänyt väärin?)
Eikun ajat ihan vaihtelevasti, ecu alkaa pelaamaan päivä päivältä paremmin... :)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #46 : 02.09.2012, 11:45:15 »
Kyllä sanon että on paskin ruisku ikinä.

Isommilla suuttimilla täyskaasu 10afr, pistin vakiot niin jotain 11afr...

Ongelma on ettei toi typerä lh tajua rikastaa heti kun ahdot nousee, vaan rikastaa sekunnin myöhässä?! Ja rikastaa oikeen kunnolla. Oikeen hitaasti kiihdyttää niin seokset about järkevät... Eli isommilla suuttimilla kun on koko aika enemmän paksulla niin ei nakuta välttämättä heti.

Onko tää oikeasti näin typerä ruisku vai onko mulla jotain rikki?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #47 : 02.09.2012, 12:15:27 »
Ongelma on ettei toi typerä lh tajua rikastaa heti kun ahdot nousee, vaan rikastaa sekunnin myöhässä?! Ja rikastaa oikeen kunnolla. Oikeen hitaasti kiihdyttää niin seokset about järkevät... Eli isommilla suuttimilla kun on koko aika enemmän paksulla niin ei nakuta välttämättä heti.

LH:n ongelma on siinä, ettei LH tiedä ahtojesi noususta tuon taivaallista tai kaasupolkimesi asennosta.  LH reagoi vain IMM ja lambdan antamaan tietoon.  Joten se reaktio ahtojen nousuun tulee väistämättä viiveellä. Koska LH siirtyy closed-loop tilasta Open-loop tilaan.

Eli jos rikastaa liikaa, on lastusi kartat muokkausta vailla, eli sopimattomat sinunlle.

LH:ssa kaasuläpän asentotunnistin on vain tyhjäkäyntiä varten ja muuta virkaa sillä ei ole.

Joten jos LH ei kokoonpanollasi pärjää, vaihda megaan tms.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #48 : 02.09.2012, 12:59:47 »
 :) LH.n kanssa pelaaminen ei todellakaan sovi lyhytjänteisille vaan vaatii lehmän hermoja.

Sopeuttamistoiminto tekee laitteesta pirullisen ja on hidas. Nostat painetta tai vaihdat isommat suuttimet jolloin seos menee paksummalle. Voi näyttää hetken hyvältä. Ecu lähtee sopeuttamaan koska lambda ilmoittaa että ei hyvä, lyhennä suuttimien aukioloaikoja. Tämä vaikuttaa samalla tavalla suuttimien aukioloaikoihin koko alueella (open loop). Kun sopeutus (long time fuell trim) on tehty voi lopputulos olla nurinkurinen. Juuri oikeanlaisten karttojen kerralla tekeminen vaatisi osaavaltakin päivien askartelun jarrussa.

Ja jos järjestelmässä on pienikin vika, hapettumaa, vuotoja jne, niin koko homma menee reisille.






Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #49 : 02.09.2012, 14:14:50 »
Eli lh ei tajua periaatteessa rikastaa ahdoilla... Hieno valinta turboautoon ;)

Täytyy miettiä kuinka helposti megan saisi tähän...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #50 : 02.09.2012, 14:26:01 »
Tajuaapas!  Heti kun IMM kertoo, että ilma virtaa lisää ja muutos on tarpeeksi iso/nopea, että siirrytään open-loop tilaan.

Tuon "tajuamiseen" tarvitaan vain tieto IMM:ltä ja kierrosluvusta.  Eli jos muutos tilanteessa ei toimi, niin kartat uusiksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #51 : 02.09.2012, 15:08:32 »
Ja nouseehan bensanpaine ahdoilla eli...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #52 : 02.09.2012, 16:28:05 »
Eli toisella lastulla vois toimia? Nyt tonin lastu, koitan vakiota kun pääsen kotiin...

Kuka mulle tekis semmosen lastun sitten?

EN ymmärrä, eka sanotaan että lh ei tajua ahtojen noususta mitään, sitten se tajuaa rikastaa ahdoilla... Luulis sen laskevan imm ja sen mukaan rikastavan, lastu vissiin määrää kuinka paljon? Ja mistä alkaa rikastamaan?
« Viimeksi muokattu: 02.09.2012, 16:31:27 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #53 : 02.09.2012, 16:46:24 »
Ja nouseehan bensanpaine ahdoilla eli...
...Eli säädettävää bensanpainesäädintä voisi kokeilla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #54 : 02.09.2012, 17:25:37 »
Eli toisella lastulla vois toimia? Nyt tonin lastu, koitan vakiota kun pääsen kotiin...

Kuka mulle tekis semmosen lastun sitten?

EN ymmärrä, eka sanotaan että lh ei tajua ahtojen noususta mitään, sitten se tajuaa rikastaa ahdoilla... Luulis sen laskevan imm ja sen mukaan rikastavan, lastu vissiin määrää kuinka paljon? Ja mistä alkaa rikastamaan?
lh ei edes tarvitse sitä ahtopaine tieto, vaan IMM pelkästää riittää. Lopusta huolehtii bensapaineiden muutos ahtojen mukaan. Soppaa sekoittaa vielä tämä mainittu lh:n adaptiivisuus. Eli anna lh:n ensin hakea omat arvonsa paikalleen muutoksien jälkeen ja tutki vasta sitten sitä seoksien käytöstä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #55 : 02.09.2012, 17:51:12 »
lh ei edes tarvitse sitä ahtopaine tieto, vaan IMM pelkästää riittää. Lopusta huolehtii bensapaineiden muutos ahtojen mukaan. Soppaa sekoittaa vielä tämä mainittu lh:n adaptiivisuus. Eli anna lh:n ensin hakea omat arvonsa paikalleen muutoksien jälkeen ja tutki vasta sitten sitä seoksien käytöstä.

Outo ruisku, esim nissanin ruisku tajuaa rikastaa heti ahdoilla eikä viiveillä... Siinäkin tunnistaa ahdot imm virtauksen mukaan. Noh koitan vakio bensa lastulla huvikseen.

Mikä on sopiva ajomäärä tehdä johtopäätöksiä, riittääkö pari päivää?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #56 : 02.09.2012, 23:17:20 »
Outo ruisku, esim nissanin ruisku tajuaa rikastaa heti ahdoilla eikä viiveillä... Siinäkin tunnistaa ahdot imm virtauksen mukaan. Noh koitan vakio bensa lastulla huvikseen.

Mikä on sopiva ajomäärä tehdä johtopäätöksiä, riittääkö pari päivää?
Muista, että LH desing on kotoisin 70-luvun lopulta....   :hello:

Ja kuten sanoin, heti kun ahdot nousevat, nousee bensan painekkin. Joten rikastus on välitön, jos kartat ovat kohdallaan. Joten sen ECU:n (LH) ei tarvise paineista tietää tuon taivaallista, vaan ilman määrä on ainoa tieto, mitä tarvitaan.
IMM mittailee mitä mittailee ja sekin reagoi välittömästi siihen muuttuvaan kaasumassaan. Viivettä toki on, koska putkikin on pitkä.

Vakiolastu ei sitten toimi 1 baarin paineilla, joten unohda se suosiolla.   :buck2:

Jaa, että kuinkas kauan tuo lambdan korjauvakion uudelleen muutos kestää? No, itsellä on takana Immun fiksauksen jälkeen reilun 200km ja se ehkä on jo tasaantunut. Selviää seuraavassa tankkausvälissä. Nyt ainakin soppaa meni sen 20L/100km.  Kyseessä on nimenomaisesti "long time fuel trim".   :hello:
Ja tietenkään en LH:ta nollannut immun fiksauksen jälkeen (kliininen eläinkoe).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #57 : 03.09.2012, 01:06:45 »
Noh jos vielä annan mahdollisuuden LH:lle!  ;D

Kannattaako pistää noi n. 400cc suuttimet vaiko vakio n.330cc kiinni?
Jos LH tajuaa isommat suuttimet, niin varmaan noi 400cc?
Molemmilla laajakaista on näyttänyt 10afr, en nyt tajua ymmärtääkö ecu laihentaa täyskaasulla 400cc suuttimet 330cc tasolle.  :-[

Mistä tiedän onko kartat kohdallaan? Lueskelin nettiä ja aika paljon oli jenkeilläkin ongelmia kyseisen "lean spot" ongelman kanssa. (toimii ihan ok, mutta vedossa outo laiha kohta jollon nakuttaa, nakutuksen jälkeen 10afr)


BTW, kyseisien nissanien ruiskujen historia alkaa 80 luvun alusta.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

EVO8

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #58 : 03.09.2012, 12:52:09 »
Nakutus vie seosta rikkaammalle.

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #59 : 03.09.2012, 13:12:35 »
Se kerkiää kilauttaan pari kertaa ja sitten korjaus on kohillaan, jos lh toimii oikein.
Ei sitä varmaan saa muutoin toimimaan, anna kilauttaa kaverille, lappu tiskiin vaan niin oppii tavoille prkl..

 

Kulkukoira  Proturbo