Hmm.. pientä valotusta kaasarin koon valintaan, dynossa saatuja tuloksia..
40mm tuplat 36mm sisäkurkulla 175hp, 45mm tuplat 36mm sisäkurkulla 200hp/sama kokoonpano 40mm kurkulla 218hp, 55mm tuplat 50mm sisäkurkulla 332hp.
Optimi kaasari koko joka on kutakuinkin riittävä kaiken tehon kotiuttamiseksi määritellään nyrkkisääntöisesti seuraavasti, kaasarin koko /imuventtiilin halkasia mm ja sisäkurkku 0.85 x imuventtiilin halkaisia.
Esim 40mm imuvena = 40mm runko, sisäkurkku 0.85 x 40 = 34mm
Toinen hyvä tapa aloittaa rungon koon määritys, on laskea tarvittava sisäkurkku koko ja valita passeli rungon koko sen perusteella... hmm... toki pienempiäkin runkoja/sisäkurkkuja voi käyttää jos haluaa.. ne rajaa vain maksimi tehon jossain kohtaa...
Pääsuutin koko: 4-4,5 x sisäkurkkun halkaisia, lisäilma: pääsuutin koko+20-40 seosputkesta riippuen. Tyhjäkäynti suutin on kohillaan Weberissä jos seos ruuvi on 1,5-3 kierrosta auki, Dellorto vaaka 4-5,5 kierrosta auki, dellorto pysty 1,5-4 kierrosta auki.
Huom! Nämä on suuntaa antavia ohjeita katuautoon... kilpamoottoreissa tehdäänkin jo erikoisempia ratkaisuja