joo eli 2011 ostin käyttöautoks 940 b230ft+m46 (manuaalikonversio tehty edellisen omistajan toimesta) auto on tuotu jenkeistä vuosituhannen vaihteessa.
autossa oli jo valmiiksi 3" putkisto,viking ecomax-lastu ja paineita nostettu ~1bar tietämille, greenin paneelisuodatin. varusteina oli kaikki sähkövermeet penkistä lähtien.
kattoverhoilu roikkui, yritettu korjata liimalla ja niiteillä. kone tuprautti vedättäessä jonkun verran sinistä. jarrupoljin oli kavennettu automaatin poljin, ja kytkin polkimessa ei ollut vakkarin poiskytkemiseen tarvittavaa kytkintä.
Ja kuvan tynkää remontin ajalta vakio alustalla:

Tarkotuksena olla tehokas harrastepeli jossa ei tingitä varusteista ja miellyttää omaa makua lisäksi vähäpäästöisyys lisää ihanasti haastetta, tarkotus tehdä niin siististi ettei leimalle vaihdettais yhtään osaa, jos sitten alkaa näyttää siltä että ei onnistu, niin sitten tehdään korinvaihdos ja tästä tulee 7-satku tai hommataan ei vähäpäästönen facelift 760 ja kaikki rojut heitetään siihen.... välillä kyllä houkutellut kyllä myös hommata toiseksi/tämän tilalle 760/780/960 ja sinne alkaa leipoa t5 tekniikkaa...jossei jo ole

asiat on mietitty monesti jo päässä, ainut mitä pitäisi ensin tehdä olis rikastua tai lakata köyhtymästä

toisinsanoen saada amk:sta paprut kouraan.
Tällähetkellä tehtyä:Teniikkaa ja alustaa:
b230ft lohko porattuna 1. ylikokoon
spm turbon takomännät (tosin 3mm liian matalat)
spm h-profiili kanget b2XX vakiomitoilla
uudet laakerit ja tiivistet koneeseen
turbon öljynpaluun liitos tehä kierteillä toimivaksi tehty, nyt on halkasija riittävä vaikka hx55:sta varten

blingfactoryltä vauhtipyörä triggerillä ja sopii sre -765 asetelmalle
sre -765 asetelma
6-lapanen 240mm sintterilevy
m90-laatikko+hilppeet pidätinrengas hitsattu
turbo(kiina t3/t4)
bypass 25mm
850 2-nopeuksinen sähköflekti t4-portterin anturin ohjaamana
manuaalin poljinasetelma kahdella vakkarin kytkimellä
takapäässä kaikki puslat polyuretaania, panhard uniballeilla ja säädettävä
huohotinpönttö n.2L ja rosterista, asennettu hiilipöntön tilalle.
edessä pätkityt jouset, sen verran lyhyet että heiluu just ja just, takana peruspaskat lesjöt
Sisusta & stereot:
kattoverhoilu uusittu
soittimena kenwood KIV-700, josta nyt rca lähdöt hajalla. valitsin tämän dsp: ja ehdottomasti parhaan 1-din selauksen takia (5-riviä)
kontin "hyllylle" tehty refleksipönttö 12" rainbow-subille (sivistyneeseen soitantaan)
tätä ohjasi ground zero titanium 1.2000, mutta iän puolesta hajosi ja päästi 12V rca-linjaan tuhoten tuon soittimen
etuovissa rainbow 5.25" 2-tiet
hattuhyllyllä Focalin 6x9" koksut
näitä ajaa rainbow beat 4
vasemmassa kojelaudan ritilässä ahtopaine- ja seos-mittarit
Ulkonäkö:
perus spoikka
kirkkaat vilkut
joey-mod etuvalot, vilkutki pitäs joskus uskaltaa uunittaa ja maalailla
Toivottavasti tulevaisuutta:koulu kun joskus loppuu ja pääsee työn makuun, niin hankitaan uudempaa käyttistä, siirretään vanhus ansaitusti harrastekäyttöön.
tehotavoite n.4-500hp kun alkaa tuon tehoista kulkinetta olemaan jo useammalla kaverilla.
Tekniikka v2.0:
b23 pitkäiskuks hiottuna ja poraus 1. ylikokoon, nuo nykysen koneen "pentaan" sopivat takojat 0,5mm yli dekistä laskemalla dekkiä ...rutut jos nyt tähtäis siihen 8,5-9 tienoille
laakeroida se
bemarin öljyruutat ja betonoida vesipumpunreiän alareunaan tai puoleenväliin.
531 kansi, 46/38 venoilla,porttaus,ehkä paininkuppien muokkaus, hyvä nokka...toisaalta Jos toi uus ehdotus menis läpi että euro 3 ja löysempien muutokset helpottuu, niin sama ähkästä 16 venasta hattua päähän.
kuitenkin tavotteena, että saadaan voimaa leveältä ja tarpeeksi, paikallisella "moottorijumalalla" varmastikkin teetellään kantta ja lohkoa.
ite pakerrella pulssipakosarja ulkosella hukkiksella
kl-mallikohtanen cooleri
turboksi todennäkösesti paikallista suosien Master power, mutta moni muukin merkki kiinnostais, tuottoa sais olla siinä 4-500hp tietämillä ja että saa sen kunnolla pyöriin nii paineet varmaan tarkotus laittaa 1,5-2.5 bar riippuen polttoaineesta ja rutuista. kuitenki kokonaisuus sais alkaa vetämään siinä 3 tonnin kieppeiltä.
varmaanki pitäs toi Lh haudata ja tehdä siististi mega 3 tai pro taikka maxxecu, molemmissa hyviä ja huonoja puolia. mutta ultimaattinen visio olis suorasytkä ja 4 tai 8:lla sekventiaalisesti ohjatulla suuttimella. tarkotus ois laittaa kans flexfuel anturia linjaan ja tyytyväisenä tankkailla sinisellä tai vihreellä pistoolilla, mikä nyt sattuu käteen osumaan.
6-vaihteinen ZF
kytkin saa toimia nykyisellään, levyksi parempi, jousitettu, "ei kiina" sintteri tai vaikka orgaaninenki
tehdä yksi akseli kokonaan ylös ja sinne tipauttaa sähkölukko tai torsen. välitys varmaan zf kanssa vois olla 3.5 tai matalempi, semmoinen että matkaa viitsii ajella ja vähä kyllä houkuttas myös vartilla käydä parikertaa kesässä pyörähtämässä (paikalliset katumiehen kiihdyttelyt ja ehkä muutakin jos jenkkikerholaiset hyväksyy jenkkituonnit jenkeiks

)
etupäähän uretaanipuslaa, castermodia ja cambermodia
etutolpat pitäs ennen kesää pilkkoa DIY coileille ja iskareiks 900 saabin kepit.
toinen vaihtoehto, bc-racing tolpat 850 etusatsilla 960 olka-askeleihin ja taakse 940:n sarja
850 BBK eteen
960-stagit
alapoikkituki, (yläpoikkituki)
paksummat vakaajat tai tuplavakaajat
kokeilunhaluisena insinöörinä ois jännä värkätä vesiruiskutus toimimaan, vaikka yli 1bar ahdoilla ja yli 25
oC lämpötiloissa.
putkisto tehdä rosterista, nykyinen mikälie JT:ko,-kö on asiallinen mutta alkaa olla loppupäästä jo ehtoopuolella
Ristikoiden uusiminen
m90:lle oikea etupätkä
tankin ja b-pumpun vaihto
Sisusta&stereot:
uus soitin 1-din, (saa ehdotella) en tiedä tämänpäivän laitteista mutta alpinella oli asiallinen se missä oli dsp ja kännykkään jotain appia, selaus tosin vaivaiset 3-riviä

lisätä öljynpaine- ja öljynlämpö-mittarit
turbotimer kunhan jaksaa... käyttöpaneeli ollut kiinni jo pari vuotta

tukevammat etupenkit, sähkösäädöistä ja nahasta tinkimättä (alcantaraki menee)
oikeasti toimivat puolikaaret/kaaret ois kivat... muttei käytännölliset, 4-paikkasena pitäs vähintään pysyä
lasikattoluukkukin ois mukavahko
mokkaratti
keskikonsoliin harmaa mukiteline
mittariston vaihto
Ulkonäkö:
varastossa odottelee 960 facelifti osat, vielä ovet (tai vanhoista muokkailla),kontin paneeli ja helmat ja jenkkivilkut
940turbo-merkki, vanhasta tuo turbo-teksti uupunut koko omistajuuden ajan
jotku nätit 17 tai 18" vanteet hyvillä spekseillä, enskesänä varmaan mennään polished scotioilla (väri?)
laittaa kattoluukun tuulenohjain, eturöökimuovit, kunhan ensin löytyy volovo originaal takatupakkimuovitki (saa tarjota)
tummentaa takalasit jollain 20% tai 35% kalvolla.
jos oikein villiksi ja toimettomaks tuntee ittensä nii vois vääntää projektorit etuvaloihin, joku jossain aasias oliki tehny, eli projektori-yksikkö umpion sisälle ja laseista hioa rihlaukset pois siitä ajovalon kohdalta
random tekemistä:
pissapoikaan löytää joku tolkku. uusilla suuttimilla, t-haaralla ja pumpulla ei jaksa kusta yli snowcapin

enää järjen mukaan voi olla letkuista kiinni taikka jännitteestä, jossei niilläkään, niin värkätään bensapumppu sinne suriseen ja jos ei ala neste lentää niin on kumma.
vois myös ton äärettömän pienen jenkkisäiliön vaihtaa isompaan euromalliseen...
kylmästöinti rempata ja muuttaa vaikka uusille aineille.
multimittaristo arduino-mikrokontrollerilla: (mietinnässä)
3-värinen lcd-näyttö, sisältää (ainakin):
afr arvon lukemana ja näytön väri muuttuu lean,stoich,rich mukaan
öljynpaine
öljynlämpö
jäähd.nesteenlämpö
asennettaisiin keskituuletusräppänän vasemmalle puolelle
-------------------------------------------------------
ja bäkkii alkuperäseen alotusviestiin:
noh ajelin autolla joka päivä vähintään 60km ja marraskuussa rupes oleen ongelmaa ylivaihteen kytkeytymisen kanssa ja samaan aikaan kytkin rupesi luistamaan ja pohja tuli rasvattua. vikana siis laatikon etustefan hajoaminen.
ajelin silti vielä jouluun asti kun sopivaa paikkaa ei ollut ja p-pohjanmaan talvi oli kylmä nii pihallakaan ei vihtiny alkaa jumppaamaan, talli kun sattui palamaan kesällä viallisen kompressorin takia (vihje: kys.kompura oli tm-air merkkinen).
jouluna sain serkun inttikaverilta 50e vissiin diesel 240 olleen m47-laatikon joka päätettiin tarkistaa ja laittaa paikalleen. tammikuusta helmikuun puoleenväliin ajelin tyytyväisenä jurnuttavalla volvolla syy vissii scantechin tukilaakerinkumi.
m47 päivät oli luetut 18.4.2012 vimesen kerran sato kalajoella räntää/lunta. ajelin kaheksaa kymppiä 3 tai 4-vaihteella mutkaan ja tunsin että jes toinen puoli suttaa ja valmistauduin ohjaamaan autoa luisussa mutta sitte kuulu pieni pamahdus jonka jälkeen rallatusta. auto liukui juuri lähimmälle bussipysäkille ja soittoa kaverille että tulla hinaamaan. kaveria siinä ootellessa totesin ettei liikkeellelähtö onnistu muilla kuin 4-vaihteella muilla vaihteilla vain kolinaa.
auto sai seisoskella kaverin pihalla pari viikkoa ja onneksi oltiin oma talli saatu valmiiksi ja veljelle hommattua 242 ekaks autoks. siinä sitte kahessa viikossa laitetoin 242 kuntoon ja hain kilvet siihen. eli väliaikais kulkineeksi 242 -80.
noh autosta tuli siinä mietiskellessä purettua kattoverhoilua ja päätettiin sitte että sama se on konettaki hiplata ko kerta ruvettiin. (ja olihan se öljynkulutus kasvanut ko loppuvaiheessa rasvas jo takavaloja myöten perän...)
laatikoksi hommasin ssv70r-käyttäjältä m90 kaikkine vehkeineen ja samaan kauppaan sopivan pakosarjan aiemmin tilaamalle ja kaverin autossa hyväksi todetulle kiinan t3/t4-turbolle.
laatikosta vielä että m90 kannatin palkki on sama kuin 940 m46-laatikossa ja m90 mukana tullut tehty kardaani on vain n.5mm pidempi kuin m47 kardaani. <- joutu tekemään uuden kannakkeen tukilaakerille. vois olla oikeella kardaanilla parempi...
konetta purettaessa mittasin piruuttani männänrenkaan välyksen oli 1.40mm eli ei varmaan haittaa tuo remppa...