KL-varaosat  Race.fi

230FK nypyttää + käynnistyy tosi rumasti käyden

  • 37 Vastauksia
  • 9419 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Jep, taas kysellään näitä hankalia tapauksia. -95 FK, VX3-nokka, lastu bensapurkissa, FT:n kello ja virallinen yksi prikka kellon kiinityksien välissä. Nypyttää sopivilla pintakaasukuormilla säännöllisesti ja selkeästi, ilman mitään ilmeistä syytä. Joskus myös kaasu pohjaan painettaessa nyppäsee muutaman kerran ennenkun lähtee vetämään, ja veto saattaa "hypätä" vielä ahtojen nousuvaiheessakin kerran tai pari, ei kuitenkaan aina.

Läy kylmästartin jälkeen (myös kesäkelistä) pari sek ok, sitten heittää käymään aivan päin helvettiä jonkun 5-15sek riiippuen lämpötilasta, kuun asennosta ja jupiterin pilkuista...

-tulpat uudet, jakajankansi, pyörijä ja kaikki johdot tsekattu hyviksi ja testattu toisessa autossa, boschilaisia kaikki, OK
-pako- ja imusarjojen tiivisteet vaihdettu, samoin alipaineletkuja.
-tilkitty pakosarjan halkeamat hitsaamalla
-moottorin lämpöanturi mitattu ehjäksi
-ei vikakoodeja sytkä tai bensapuolelta
-bypassin kalvo ehjä/tiivis
-testattu vakiolastulla, ei tee eroa
-testattu eri ruisku- ja sytkäbokseilla, käytöseroja tienpäällä mutta käynnistyy yhä mitensattuu

Päivitys:
-testattu toisella, toimivasta autosta lainatulla IMM:llä, ja *pärrrrrr* mikään ei muuttunut.
-tulpattu hiilipöntön letkut, ei vaikutusta.
-lisätty lambdan maadotusta, vaihdettu ulkoisella anturimaalla oleva lambda, yhä nypyttää.

Todetaan, että käynnistymisongelma rauhoittuu kun ottaa 2 pientä alipaineletkua irti imusarjasta ja lyö tulille, joku 15 sek käytyään laittaa toisen paikalleen ja 15sek myöhemmin toisen niin moottori käy normaalisti. Lisäksi jos kone on yhtään alle täyden käyntilämmön niin kaasuläppäkytkimen naksahtaessa pois tyhjäkäynniltä kone yskähtää kerran, kaasua nopeasti lipsuttelemalla koneen saa lähes sammumaan.

Milläs tämmönen korjataan, megalla vai paalaimella?
« Viimeksi muokattu: 13.09.2015, 09:01:11 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

EVO8

  • Vieras
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #1 : 23.08.2012, 13:24:14 »
No eihän se mikään ominaisuus tietenkään ole  :) Onko terävää tuo nypytys tai putoaako kierroslukumittarin neula kun nykäsee?

On myös joskus haettu samalla tavalla syytä epämääräiseen nykymiseen. Lopulta ongelma poistui uusien johtojen vaihdolla vaikka ei pari vuotta vanhasta orkkis johtosarjasta mittaamalla mitään vikaa tuntunut löytyvän. Huomattiin että on niin herkkä se sytkäsysteemi että tyhjäkäynillä esim yhdenkin johdon satunnainen läpilyönti saattaa sammuttaa auton. Pimeässä kun kuljettaa maadotettua johtoa sytkäpiuhoja pitkin niin löytää mahdolliset läpilyöntipaikat.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #2 : 23.08.2012, 13:37:49 »
Kyllä se ihan sytkäkatkon tuntusta terävää nypytystä on. Rundari ei hytky tilanteissa, mutta tosiaalta se muutenkin vähän vaeltaa ennenkun lämpenee. YKK-anturi on myös vaihdettu, sehän ihan unohtuikin.

Sytkäosat on tosiaan vaihdettu mun seitensatasen kans ristiin ja seiska kävi aivan nuotilleen molemmilla seteillä. Täytynee vielä käydä läpite nuita piuhoja, mutta havaintona todettakoon että immun piuha irti hytkyminen mun mielestäni väheni, vaikkakin käynti muuten nyt on mitä sattuu, yllätäen ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #3 : 23.08.2012, 19:55:47 »
Itekin hain kahdesta ehjästä immusta paremman kokeilemalla...
En tiiä onko se siitä niin kaino?

Koita nollata boksi ja opettaa se uuvestaan. Jaa, sä oot sen jo tehny? :tickedoff:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #4 : 23.08.2012, 21:00:36 »
Itekin hain kahdesta ehjästä immusta paremman kokeilemalla...
En tiiä onko se siitä niin kaino?

Koita nollata boksi ja opettaa se uuvestaan. Jaa, sä oot sen jo tehny? :tickedoff:
Joo, nuissa ei tehny eroa ja molemmat pelaa toisessa autossa OK. Hämärää...

Boksi nollautui kun vaihtelin lastuja kokeeksi, en ihan virrat päällä viitsi sitä hommaa tehä  :). Melko ärsyttävä feature, hyvin vastaava kun mitä automaatin sytkäboksi aiheutti manuaalissa, iskipä hassu ajatus että voisiko hyperaktiivinen nakutusanturi aiheuttaa tuontyyppistä ongelmaa, vai aiheuttaisko se vaan tehon aaltoilua? Tyhjää käydessä ihan hyvin kuulee auton takaa että se "lyö tyhjän" eli jää kokonaan syttymäti aina ajoittain, ja samaa katkomista se tekee pienillä kuormilla ajossakin.

Positiivisena todettakoon, että isompien kuormien ajoittainen empiminen joko poistui tai ainakin väheni tulppienvaihdolla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #5 : 01.09.2012, 03:24:45 »
Joo, nuissa ei tehny eroa ja molemmat pelaa toisessa autossa OK. Hämärää...

Boksi nollautui kun vaihtelin lastuja kokeeksi, en ihan virrat päällä viitsi sitä hommaa tehä  :). Melko ärsyttävä feature, hyvin vastaava kun mitä automaatin sytkäboksi aiheutti manuaalissa, iskipä hassu ajatus että voisiko hyperaktiivinen nakutusanturi aiheuttaa tuontyyppistä ongelmaa, vai aiheuttaisko se vaan tehon aaltoilua? Tyhjää käydessä ihan hyvin kuulee auton takaa että se "lyö tyhjän" eli jää kokonaan syttymäti aina ajoittain, ja samaa katkomista se tekee pienillä kuormilla ajossakin.

Positiivisena todettakoon, että isompien kuormien ajoittainen empiminen joko poistui tai ainakin väheni tulppienvaihdolla.

Minulla rupesi tekemään ihan samaa kun vähän polkasin omaa volvoani, tais päästä ahdotkin vähän karkaamaan, prkl. Mitäköhän meni paskaksi? Ei kyllä kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta että toivottavasti ei mennyt mitään vakavempaa? Mutta pienellä kaasulla tuntuu nypytystä ja jättää selvästi yhden lyönnin välistä tyhjänkäynnillä ja näkyy kyllä rundi mittarissa.

En kyllä kerennyt yhtään perehtymään kun tulin töistä, mutta pitää huomenna ottaa kissa pöydälle. Mistähän lähtis vikaa ehtimään? Kyllä osaa potuttaa jos meni jotain isompaa rikki tuon takia!
Niin ja autohan on 940 FK mallia
« Viimeksi muokattu: 01.09.2012, 14:02:07 kirjoittanut rausku »

hevonen

  • Vieras
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #6 : 01.09.2012, 08:00:20 »
Aloita katsomalla(vaihtamalla) tulpat.

Sitten voit tehdä wanhan kansan pakoventtiilitestin, laita joutokäynnillä jotain ohutta paperia, vaikka talouspaperia pieni siivu pakoputken ulostulon eteen sivulta päin.
Jos paperia tavallaan imaistaan putkeen kun se katkos osuu kohdalle(paperi siis läpättää eestaas), venttiili vuotaa, jos ei imaisua putkeen päin tule, on sytty tai bensapuolen katkos... :)
Voihan tuon todeta puristusmittauksellakin. :D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #7 : 01.09.2012, 11:22:30 »
Aloita katsomalla(vaihtamalla) tulpat.

Sitten voit tehdä wanhan kansan pakoventtiilitestin, laita joutokäynnillä jotain ohutta paperia, vaikka talouspaperia pieni siivu pakoputken ulostulon eteen sivulta päin.
Jos paperia tavallaan imaistaan putkeen kun se katkos osuu kohdalle(paperi siis läpättää eestaas), venttiili vuotaa, jos ei imaisua putkeen päin tule, on sytty tai bensapuolen katkos... :)
Voihan tuon todeta puristusmittauksellakin. :D
Tulpat on uudet.

Venttiiliongelmaankaan en usko, kansi oli pahvinvaihdon takia auki 20tkm sitten (perk..e kun 410tm kohdalla alko vuotaan vesiä ulos, mitään ei kestä!) ja venat näytti hyvältä. Plus että koneella ei viimeiseen 10 vuoteen ole ajettu yli 0.7bar ahdoilla, eikä tietääkseni ole nakuttanut ikinä tuo kone, eikä se myöskään huohota.

Suurella kuormalla tapahtuvaa vedon aaltoilua ja nypytystä auttoi tuo sytkäosajumppa, mutta edelleen tyhjäkäynti on hiukan epätasaista sorttia ja joillakin pienehköilä nopeuksilla tasakaasu nypyttää.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #8 : 01.09.2012, 11:36:27 »
Pikkasen samaa nypytystä ittellä havaittavissa tasakaasulla ihan minimi kuormituksessa, tyhjäkäynti vaeltaa ihan pikkasen ja kylmänä ravistaa tyhjäkäynti vähäsen. Suunnilleen samat osat vaihdettu kun TVS... Seuraavaksi aattelin kokeilla sytkäpäätettä..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #9 : 01.09.2012, 11:43:08 »
Eka turbo farkku teki kans tollasta kevyttä nypytystä tasa kaasulla  ??? Tosta classicista en osaa sanoo tekeekö samaa ku taita tomaatti syödä pienet katkokset  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #10 : 01.09.2012, 14:02:20 »
Minulla rupesi tekemään ihan samaa kun vähän polkasin omaa volvoani, tais päästä ahdotkin vähän karkaamaan, prkl. Mitäköhän meni paskaksi? Ei kyllä kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta että toivottavasti ei mennyt mitään vakavempaa? Mutta pienellä kaasulla tuntuu nypytystä ja jättää selvästi yhden lyönnin välistä tyhjänkäynnillä ja näkyy kyllä rundi mittarissa.

En kyllä kerennyt yhtään perehtymään kun tulin töistä, mutta pitää huomenna ottaa kissa pöydälle. Mistähän lähtis vikaa ehtimään? Kyllä osaa potuttaa jos meni jotain isompaa rikki tuon takia!
Niin ja autohan on 940 FK mallia


Päivän valossa selkini paljon asioita :D ahtojen karkaaminen johtui hukkaportin letkussa olleista halkeamista, kiitos bilteman alipaine letkun ( Ei enään ikinä mihinkään sitä letkua! Kehtaavatkin myydä koko letkua kun on noin luokattoman paskaa tavaraa!)

Sitten itse nypytykseen.. Tein aluksi huolissani puristepaine mittausta, ja kaikki näytti olevan kunnossa, viimesen tulpan johdon kohdalla kumminkin uskoin löytäneeni vian. Tulpan johdon sisukset oli päässet karkuun, niin että tulpan johto ei lukkiutunut kunnolla pohjaan asti. (vedetty joskus johdosta eikä kumi osasta) Ei muutakun kauppaan ja uudet tulpat ja tulpan johdot ja paikalleen ja käyntiin.. Mikä autuuden tunne tuli kun auto kävi kun enkeli. Jännä juttu vain että alkoi noin yhtäkkiä koko vika.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #11 : 01.09.2012, 15:57:31 »
Boksi nollautui kun vaihtelin lastuja kokeeksi, en ihan virrat päällä viitsi sitä hommaa tehä  :). Melko ärsyttävä feature, hyvin vastaava kun mitä automaatin sytkäboksi aiheutti manuaalissa, iskipä hassu ajatus että voisiko hyperaktiivinen nakutusanturi aiheuttaa tuontyyppistä ongelmaa, vai aiheuttaisko se vaan tehon aaltoilua? Tyhjää käydessä ihan hyvin kuulee auton takaa että se "lyö tyhjän" eli jää kokonaan syttymäti aina ajoittain, ja samaa katkomista se tekee pienillä kuormilla ajossakin.

Positiivisena todettakoon, että isompien kuormien ajoittainen empiminen joko poistui tai ainakin väheni tulppienvaihdolla.

Nakutusanturi EZK:n keralla tiputtaa tehoa reilusti kun se puuttuu peliin. Eli myöhästää sytkää niin kauan kunnes ei enää rapise ja jos 55 astetta myöhästystä ei riitä, niin pyytää LH:ta lisää kakkua oikein kunnolla!
Ja kyllä sen kilinän korvinkin kuulee ilman epäilystäkään, jos oikeasti likisee.

Epämääräinen tyhjäkäynti voi johtua myös ERG:stä. Tai sytkästä.  Se pirskatin VR anturi (asentotunnistin) on todella herkkä reagoimaan pieniinkin häiriöihin. Tämä tuli itse kokeiltua automaattilootalla ja peltikehällä. Jo 2mm heitto riittää siihen, ettei signaalia tule kunnolla ja kipunoita jää välistä pois.

Myös viallinen sytytyspuola voi tehdä tuollaista nykimistä.

Tarkasta myös se vaahteramäen eemelin (IMM) liitin huolellisesti ja puhdista myös.

Kone käyttäytyy mielenkiintoisesti, jos IMM ja Lambdan antamien arvojen välillä on sopivasti ristiriitaa vaikka koko paletti pysyisi korjaus-ikkunan sisällä.

Eka turbo farkku teki kans tollasta kevyttä nypytystä tasa kaasulla  ??? Tosta classicista en osaa sanoo tekeekö samaa ku taita tomaatti syödä pienet katkokset  ???
Ei se automaagiloota ihan kaikkea suodata! 
Kyllä sen nykimisen tuntee myös automaatilla, mutta "sivistyneemmin" !  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #12 : 07.09.2012, 23:39:39 »
Hmm, seosvika tuossa kuitenkin taitaa olla. Lampaadan piuha irti ja koeajolle -> vetää hienosti, tasaisen pirteästi ja ennenkaikkea nykimättä ja pätkimättä missään tilanteissa, tyhjäkäynnin pieni "hötkiminen"kin loppui samaan kauppaan. Perskuta kun olis laaja-kaista vielä maisemissa niin tsekkais mitä seokset on normiajossa, nottei ny samaan syssyyn särkisi kattia. Kai se on uskottava että sopat on aika lähellä hyvää, kun yhdellä toisella testiyksilöllä tuli testattua että vähäpäästönen pata on juuri hyväksytyn rajamailla ilman lambdasäätöä kun lämmitykselle ei tullu virtaa ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #13 : 08.09.2012, 00:08:07 »
Mittaappas sen pakoputken maadoituksen toiminta. Vika voi olla siinäkin...  Nimittäin omassa kaksnelikantissa tyhjäkäynti ja veto paranivat huomattavasti operaation jälkeen.

Tänään laitoin ihka uuden sytytyspuolan merikonttiin ja kappas, vedot palasivat siihen, mihin pitikin! €93,- siniseltä tiskiltä. Ja samalla katosi se outo empiminen siinä 3500rpm kohdalla.

Nimittäin long-term fuel trim menee perseelleen, jos kipuna on hitusen väsähtänyt (eli syttyy huonosti).
Puolakin vanhenee ja väsähtää. Kaiken lisäksi se näkyy vasta selvästi sitten, kun se oikeasti alkaa temppuilla pahasti!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 230FK nypyttää
« Vastaus #14 : 30.09.2012, 13:13:15 »
Nyt voitaneen julistaa että tasakuormitustilanteiden nyppiminen oli lambdavika. Uusi bosch lambpaada kiinni ajaessa pelaa hyvin, eli nyt ei moottorijarrulta hitukaasulle siirryttäessä ala koko laite loikkimaan, kolmosella 40-50 ajellessa meno on täysin tasaista ja mukavaa, ja se pieni nyppiminenkin isommille kuormille polkastaessa tuntuisi kadonneen, kerran nyppäsi kun 3000 rpm kohdilta polkas kerrasta lunssin pohjaan, mutta muuten ei ole ollut ajossa ongelmia. Tyhjäkäynnillä edelleen hiukan hytkyy ja putkenpäästä kuulee että "lyö tyhjän", mahtaako mennä A-nokan ja hyperaktiivisen tyhjäkäyntikierrosten säädön piikkiin  ???. Edellinen FT samalla nokalla (kyllä, sama yksilö) kävi tasaista tyhjää, mutta se ei pitänyt kierroksista kiinni vaan se kävi semmosilla kierroksilla kun sattui käymään. Tämä taas ei anna yhtään periksi vaan korjaa pienenkin virheen heti, ja siksi tuo "hytkyminen" herkästi aiheuttaa säädön oskillointia...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Samppasport  Futurez