Elekma  Autoracing

Alatukivarren puslien vaihto ?

  • 44 Vastauksia
  • 47237 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #15 : 05.02.2011, 09:30:58 »
Tukivarsi apurunkoon

Vaihe1   65Nm
Vaihe2   120 astetta

Alapallo olkatukeen 50Nm

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #16 : 05.02.2011, 10:26:49 »
Katso vanhoista puslista kuinka paljon ne tulee yli kummastakin päästä, et laitat sit uuden samoihin kohtiin, kun ne yleensä ole ihan keskellä reikää. Parin millin vippi ei enää sovi apurunkoon paikoilleen.
Prässi jos on käytössä niin vaihto ei ola kummonen homma (isolla ruuvipenkilläkin pärjää), mutta hyvä tuurna kannattaa etsiä hommaan, esim sopivankokoinen hylsä. Hyväpuhdistus kauloille ja vaikka jotain ruosteen irrottajaa vähän ennen prässäystä. Jos tuurna ei ole täysin keskellä niin puslan reunat lähtee herkästi pullistumaan sitten se ei enää mene läpi.. joutuu rikkomaan paikolleen tai ainakin lyhentämään pään pois.
Näissäkin puslissa suosittelen volvon alkuperäisiä vaikka eivät ihan halpoja olekaan, tympeitä hommia tehdä monesti samaan autoon.

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #17 : 05.02.2011, 11:11:48 »
Asiasta vähän sivuun, mutta onko kellään kokemusta uretaanipuslien kestävyydestä käytännössä?

Omaan T-5:een tuli ne laitettua, mutta auto tuli sitten hukattua pois, enkä ajanut niillä kuin muutaman tuhat km. Niiden asennus on kuitenkin todella helppoa, enkä itse lähtisi prässäilemään vakiopuslia.
S80 2.5 D -99 -->myyty

AUH

  • Vieras
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #18 : 05.02.2011, 14:22:50 »
Menee kyllä offiksi mut, aikanaan vaihettiin 252R:än kans mun mr2 aw11 uretaani puslat jokapaikkaan ja ei se paha homma ollu ku oli ruuvipenkki ja pikku prässi käytössä ja siinä pirssissä ajettavuus muuttui kyllä aika valtavasti racempaan suuntaan. Lisäksi tuohon laitoin vielä D2 täys säädettävän alustan niin oli kyllä verraton peli mennä mutkaan  S* ja kyllä ne uretaani puslatki kestää käyttöä voivat vaan alkaa natisemaan jos liukasteet lähtee välistä pois ja sitten varmastikkin kuluvat?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6708
  • 1% Hybridi
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #19 : 05.02.2011, 14:34:45 »
Taidan tehdä niin, että irroitan sen tukivarren ja käyn jossain "pärnäsellä" prässäyttämässä ne puslat uusiin. Scantechin puslat olis tarkoitus laittaa.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Volvoilija88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #20 : 05.02.2011, 14:56:01 »
Ite vaihatin joulun aikoihi alatukivarret eteen molemmille puolille, ne oli scantechit fixukselta, eikä oo ollu sanomista, ainakaan vielä..  :D

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #21 : 05.02.2011, 15:07:39 »
-92 -93 malliset alatukivarret vaihto pallonivelellä.














 8)

varaudu ostamaan uuden "ruuvipenkin".

näitten kanssa mulla ollut riittäväsi ongelmia.
oikea puoleinen alatukivarsi pulsat klappaa ja seurauksena.

uudet eturenkaat, puslat ja pallonivel.

Kyllä ne "v*tun" hienot on kun ajaa kun auto käntyy HETI mutta kustannus/oppirahat joutuu maksamaan puhtaana rahana ja työllä. :)

Kaikista halvin ratkaisu on uudet tukivarret.

mun kustannukset oli, alatukivarret -93 *2 (jotain 50€kpl)
pallonivelet *2 (20€kpl)
pulasarja en muista mutta jotain 40-50€ luokkaa
ruuvipenkki. jotain 70€ luokkaa.

ja nyt 2011 kustannukset jatkuu.
pallonivelet
puslat
kesärenkaat eteen. (noi rokottaaa aika paljon)

täten on arkikäyttöön halvempi ostaa uudet alatukivarret 60€ kpl hintaan.

hevonen

  • Vieras
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #22 : 06.02.2011, 16:21:39 »
Kyllä se tosiaan niin on, ettei ruuvipenkki kestä vääntää puslia paikalleen. 2kg vasaralla meni tuurnalla erittäin kiinteällä alustalla(300kg rautamöykky)
Vasarassa rautavarsi ettei katkea(taas).

Nimim. 3 viilapenkkiä päivässä pelkällä haballa. No, tuli ne sitten uusittua kerralla.

En näistä etuvedoista niin tiiä mutta onko noin ettei se uudempi rautavarsi käy ton aluvarren tilalle? Joku mittaero tai alapallon tapin lukitusero? :pomo:

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #23 : 06.02.2011, 18:00:35 »
Noista ZuluRin kuvista vois melkein sanoa että nuo polypuslat ei näittäis sopivan tuohon tukivarteen  :nohnoh Taitaa olla tuossa vanhemman mallin tukivarressa kapeampi tuo pesä?
Taitavat olla powerflexin osat? Mulla on samanlaiset, ostin volvolta orkkistukivarret ja vaihdoin heti uutena niihin polypuslat, eikä mitään ongelmia ole ollut. Sopivuus on hyvä ja tiukka.

Kyllä nuo uudemmat ja vanhemmat tukivarret pitäis olla ihan keskenään vaihdeltavia, mutta noiden orkkispulien kanssa on just tarkkaa että pusla prässätään oikeaan kohtaa että se sopii takas paikoilleen. Polypuslien kanssahan ongelma on aivan toisenlainen kun ulkokehällä ei ole rautaholkkia vaan puslat menee lähes käsi painamalla paikoilleen ja sisäholkki myös. Siinä jos puslat jää kantamaan toisiinsa ja tukivarrella jää tilaa liikkua niin ei oikeen hyvältä vaikuta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6708
  • 1% Hybridi
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #24 : 06.02.2011, 18:42:46 »
enpäs tiedä olenko sokea, mutta ei tainnu olla motonetin sivulla alatukivartta erikseen -94 vuotiseen.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #25 : 06.02.2011, 18:50:15 »
enpäs tiedä olenko sokea, mutta ei tainnu olla motonetin sivulla alatukivartta erikseen -94 vuotiseen.
Sit meitä on kaks sokeeta.   :-\

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #26 : 06.02.2011, 19:00:25 »
Noista ZuluRin kuvista vois melkein sanoa että nuo polypuslat ei näittäis sopivan tuohon tukivarteen  :nohnoh Taitaa olla tuossa vanhemman mallin tukivarressa kapeampi tuo pesä?
Taitavat olla powerflexin osat? Mulla on samanlaiset, ostin volvolta orkkistukivarret ja vaihdoin heti uutena niihin polypuslat, eikä mitään ongelmia ole ollut. Sopivuus on hyvä ja tiukka.

Kyllä nuo uudemmat ja vanhemmat tukivarret pitäis olla ihan keskenään vaihdeltavia, mutta noiden orkkispulien kanssa on just tarkkaa että pusla prässätään oikeaan kohtaa että se sopii takas paikoilleen. Polypuslien kanssahan ongelma on aivan toisenlainen kun ulkokehällä ei ole rautaholkkia vaan puslat menee lähes käsi painamalla paikoilleen ja sisäholkki myös. Siinä jos puslat jää kantamaan toisiinsa ja tukivarrella jää tilaa liikkua niin ei oikeen hyvältä vaikuta.
Nuo DELRIN puslat sopii noihin ihan mainosti. :)

Nuo jerd puslat mitä mulla on on vähän jännä kun alumiinholkki /putki menee puslasta hienosti läpi.
mutta kun puslat on paikoillaan niin niitten reikä pienenee sen verra että ruuvipenkki ja 1,5 jatkovarsi oli ainoa tapa saada holkki paikallen.
Jousto noissa puslissa oli tasaa nolla tuon takia.
ehkä tämä kuva selittää paremmin :

Eli irrallaan holkki liikkuu hienosti läpi mutta alatukivarressa on niin tiukka että millään varasralla ja käsipelillä noi ei liikkunu.

Muutoin alumiini- ja rautatukivarsi on täysin vaihdettavissa kokemuksieni mukaan.
Alumiinissa on toki mun kohdalla isompi kääntösäde, joten sisälokarit on vähän päässyt kärsimään :D

enpäs tiedä olenko sokea, mutta ei tainnu olla motonetin sivulla alatukivartta erikseen -94 vuotiseen.
motonetillä on vain uudemalliset rautatukivarreti ilman vaihdettavaa päätä.

vanhanmalliset saa vain purkuautosta.
jopa -92 -93 mallisissa saattaa olla rautatukivarret jos se on "huollettu", eli vanhanmallinen tukivarsi pois ja uusi rautainen laitettu tilalle.

Poissa Wilsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #27 : 09.03.2011, 07:18:01 »
motonetillä on vain uudemalliset rautatukivarreti ilman vaihdettavaa päätä.

Jos Motonetistä tukivarret hommaa (siis kiinteällä pallonivelellä olevat), niin kannattaa sitten katsoa mitä siellä tarjotaan. Jos on Delphi, niin hyvä, jos on joku epämääräinen ruskeassa pahvilootassa niin jättäkää hyllyyn, näyttävät kestävän n. vuoden / 35tkm.  ::)
Joka tapauksessa kannattaa sinne pallonivelen suojakumin alle turauttaa kunnolla vaseliinia, siellä on tehtaan jäljiltä yleensä lähinnä vaseliinin hajua, ja se pallonivel ei kuivana kauan kestä...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #28 : 09.03.2011, 10:21:10 »
Jos Motonetistä tukivarret hommaa (siis kiinteällä pallonivelellä olevat), niin kannattaa sitten katsoa mitä siellä tarjotaan. Jos on Delphi, niin hyvä, jos on joku epämääräinen ruskeassa pahvilootassa niin jättäkää hyllyyn, näyttävät kestävän n. vuoden / 35tkm.  ::)
Joka tapauksessa kannattaa sinne pallonivelen suojakumin alle turauttaa kunnolla vaseliinia, siellä on tehtaan jäljiltä yleensä lähinnä vaseliinin hajua, ja se pallonivel ei kuivana kauan kestä...
Koivuselta tullut varsi meni mulla alle vuoden ja 25tkm.
Molemmat vaihdettiin edelliseen katsastukseen ja vain toinen oli väljä.   :P

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6708
  • 1% Hybridi
Vs: Alatukivarren puslien vaihto ?
« Vastaus #29 : 09.03.2011, 20:24:32 »
Päivitetään tätä eli luotto korjaamo veloitti 40€ vaihdosta. Ei tuohon rahaan kannata alkaa itse turaamaan. Tosin arveluttaa, että kiristikö lopulliseen kireyteen vasta kun auto oli pyörien varassa. Välittääköhän nää pärnäset moisesta muotoseikasta ?
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Elekma  Autoracing