Jos nyt vuonna 2012 ostaa esim. ensimmäisiä lajinsa edustajia olevan uuden mallin V70:n, niin eiköhän siitä ole surkeasti kestäviksi osoittautuneet osaset ehtineet jo tähän päivään mennessä, vuosien ja kilometrien varrella, hajota ja korvautua uudemmilla ja paremmilla. Niin kuin aikoinaan 2000-luvun alun kelvottomat koiranluut ovat varmaan jokaisessa vanhemmassa Volvossa ehtineet tulla vaihdetuiksi uusiin ja paljon parempiin. Jos pelkää, että uudessa mallissa on alkuun ollut joku laajempi rakenteellinen ongelma, on sitten viisaampi ostaa facelift-malli, joihin isommat fiksaukset tehdään. Volvossa ei tietääkseni mitään isoja ongelmia kuitenkaan ollut.
Itse jokin aika sitten ostin lajinsa ensimmäisiä yksilöitä olevan uudemman mallin S80:n (rek. 2006, mallivuosi 2007) ja olen sen toinen omistaja. Ensimmäisen omistajan luulisi hankkiutuneen autosta jo aiemmin eroon, jos ei olisi ollut hyvä. Kelpasi ostaa, kun auton tiedot ja taustat oli hyvin selvillä ja kaikesta näki, että auto oli hyvin pidetty ja huollettu. Minulla tämä auto on ekat puoli vuotta nyt ollut huoleton ja ongelmaton auto. Yhteensä se on kulkenut liki 200.000 km. En usko, että se tulevillakaan kilometreillä hajoaa itsekseen vain siksi, koska on joskus muinoin ollut ensimmäisiä tällaisia autoja. Ja nahkasisustus on aivan siisti vielä, kun sitä on hoidettu kunnolla.
Näiltä automerkkien harrastajapalstoilta lueskelemalla aika pian selviää, mikä missäkin autossa on ongelmallista jos on. Auton saavuttaessa muutaman vuoden malli-iän on ihan varmasti jo isoimmista tyyppivioista rutinoita luettavissa, jos tällaisia isoja tyyppivikoja on. Tietysti jos haluaa, niin voihan auto-ostoksilla tietysti pelätä kaikkea mahdollista, automaattivaihteita ja ensimmäisiä vuosimalleja ja nelivetoja ja ties mitä mitä kukakin nyt keksii pelätä, jos haluaa kaiken vaikeaksi tehdä. Toisaalta voi etsiä tietoa, tarkastella ostattelemaansa autoa yksilönä ja tehdä johtopäätökset siitä yksittäisestä autosta.