Proturbo  Autodiagnoosi

244 -80 jäähdytysnesteongelma

  • 5 Vastauksia
  • 1719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
244 -80 jäähdytysnesteongelma
« : 28.08.2012, 21:39:14 »
Ostin hiljattain vähän ajetun 244:n, jossa on ilmennyt kannentiivistevikaan viittaavia oireita.
Paisuntasäiliössä käy pulputus, mutta vedet ja öljyt pysyy omissa paikoissaan.
Nestettä puskee ulos jostain moottorin takaosasta ja lammikko tulee noin kytkinkopan tienoille.
Vaikuttaa myös siltä, että lämppärin kenno/hana fuskaa (autossa ilmastointilaite). Kun kääntää lämppärin kuumalle, ikkunat höyrystyy.

Voisiko vuotava letku aiheuttaa samanlaiset oireet? Jos olisi antaa vinkkiä tarkistuskohteista, ennenkuin nappaan kannen irti, niin olisin kovin kiitollinen.
Esim. onko hana vaihdettavissa ilman koko lämppärin purkua? Onko koneen takaosassa vesiletkuja, joista vuoto voisi johtua? Lämppärin letkut vaikutti ehjiltä.
Kysymykset lienee tyhmiä, mutta tuntuu oudolta että 108tkm. ajetussa autossa olisi kannentiivistevika, etenkin kun Volvon vinokoneet on maineeltaan todella kestäviä.


244 GL -80

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -80 jäähdytysnesteongelma
« Vastaus #1 : 29.08.2012, 00:00:41 »
 epäilen että lämppärin kenno vuotaa,tai letku. sen lämmityslaitepömpelin valumaletku tulee just about kytkinkopan tienoilta ulos.mielestäni lorisee lootan päälle jos valuu. tuleeko painetta paisariin?

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1294
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -80 jäähdytysnesteongelma
« Vastaus #2 : 29.08.2012, 00:05:48 »
Vaimon talvi 240ssä (jonka vaimo pyöräytti katolleen viime keväänä) keräsi myös painetta paisuntasäiliöön ja neste haiskahti bensalta/öljylle. Vedet ja öljyt ei ollut kuitenkaan ollut sekaisin öljy/neste tiloissa. Nestettä sai viimeisen talven aikana lisätä useamman litran. Ei ulkoisia vuotoja/vuotoa sisälle. Kansipahvi olikin sitten suht huonossa kunnossa, kun kansi otettiin irti. Nestettä ilmeisestikin kadonnut palotilaan.

Ittellä 240 R-Sportissa nestettä vuotaa tulipellin vesiletkujen läpiviennistä. Osaa valuu auton alle ja osa tulipellin saumasta kuskin maton alle.Parissa 240 mennyt hana. Puskee kuumaa vaikka asetukset olisi kylmällä. Poskimuovi pois ja uusi tilalle. Lämppäriin ei tarvitse muuten koskea. Kenno ei ole koskaan meillä vuotanu. Viitteitä voisi saada, jos ottaa molemmilta puolilta poskimuovit pois ja katsoo onko lammikkoa/valuma jälkiä sivuilla. Jos kenno vuotaisi, niin nestettä arvatenkin tarve aika ajoin lisätä.

Jos pitkään ajamaton/vähät km, niin voisi olla ihan viisasta ottaa penkit ja matot irti. Kuivata pohja ja esim öljytä sisältä. Tämän jälkeen jos vielä saunamaiset olosuhteet, niin kennoa voisi epäillä syylliseksi. Kennon jos vaihtaa, niin kannattaa harkita laittaako samalla uuden puhaltimen 60e Motonetissä. Kun on tuo vaihto sen verran työläs operaatio.

Poissa Eero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 244 -80 jäähdytysnesteongelma
« Vastaus #3 : 05.09.2012, 14:38:24 »
Mistäs olette hankkineet lämppärin kennon? Pikaselauksella en löytänyt Koivuselta, Örumilta enkä Motonetista.
Hiukan hankalasti on alkanut yhteis elo tämän auton kanssa; nyt se ei suostu käynnistymään lainkaan.
No, kärkipeli kun on kyseessä niin vika lienee helppo paikallistaa.
244 GL -80

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1294
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -80 jäähdytysnesteongelma
« Vastaus #4 : 05.09.2012, 14:52:56 »
Paljon on Motonetissä osaa 240een, mutta ei ollut kennoa. Onko nappi- ja vipulämppärissä sama? Ei tietoa. Markkinapaikka foorumilla oikea paikka hankkia.

Omissa kaasari peleissä käyntiinlähdön esteenä ollut viimesen parin vuoden aika mm seuraavaa:
uusi hankinta, bensa loppuu ja mittari näyttää punasen ylärajaa
talvi seisonnassa, ei lähde käyntiin, ruiskulla bensaa kaasariin
tankki ajettu melkein tyhjäksi, ei bensansuodatinta, paineilmaa kaasariin
virranjakajankoppa ja pyöriä (varsinkin rajoittimella varustettu sulaa), uutta tilalle
tyhjäkäyntisolenoidi ei saa virtaa, käyntiin saa, mutta pysyy käynnissä ryypyllä tai kaasulla
bensapumppu vaihtoon ja taas ajoon

Näin itsellä, vähällä selvitty.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2012, 23:42:55 kirjoittanut 240 »

Poissa Eero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 244 -80 jäähdytysnesteongelma
« Vastaus #5 : 13.09.2012, 20:30:12 »
Taas pelaa. Mutta olihan siinä laittoakin: uusiksi meni lopulta kansitiiviste, termari ja vesipumppu. Pelkkää vettä ollut viimeajat järjestelmässä ja termari jämähtänyt jumiin.
Vielä kun saan lämppäripaketin kuopion suunnalta niin saa tuon kabiini lämmityksen kuntoon. Käynti parantui kaasarin puhdistuksella ja uusilla kärjillä.
Ihan kiva fiilis oli kurvailla kun lämmöt pysyy kurissa ja kulku on tasaista.
Kiitos kaikille vinkeistä.
244 GL -80

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo