Itse vaihdoin omaani taannoin 600 tkm:n kohdalla. Ei se alkuperäinen vielä vuotanut, mutta oli todella korppu. Tiivistehuulen joustakin sai hakea tosissaan, jotta sen löysi sieltä töhnän seasta.
Ensin laittelin siihen paikalleen Valloista tulleen Elringin tiivisteen. Huomasin, jotta oli tiukka asentaa, ja niinpä vasaralla ja tuurrnalla sitä paikalleen naputellessani siihen tulikin pieni poimu ulkopintaa.
Päädyin vaihtamaan varastossa olleen motonet-tiivisteen siihen tilalle. Mistäpä sitä olisi lauantai iltana laatua löytänyt....
Kolmisen tonnia olen ajellut nyt kytkinrempan jälkeen. En ole vollen alle uskaltanut katsoa. Tallin lattialle ei kutenkaan öljyä ilmesty.
Voi se pitääkin. Pithän tuo alkuperäinenkin korppuna...
Tuo asennusrinkula, mikä alkuperäisessä on mukana, lienee tarkoitettu käytettäväksi asennussuojana. Varmentaa, ettei tiivistyshuuli vioitu asennuksessa.
Joissain merkeissä näitä myydään myös niin, että on mukana koko takalaippa.
Kaiken kaikkiaan juuri nuo kampiraudan takatiivisteet on vaikeimpia asennettavia. Kehä on suuri ja tuntuu, että virhemahdollisuus kulkee ihan sen mukaan.
Aikoinaan minulla oli volkkarin jetta, uutena ostettu. Takuuseen vaihdettiin takastefa moottoriin. Alta 20 km:n ajon katsoin auton alle. öljyähän sieltä tuli. Enemmän, kuin ennen korjausta.
Oli osattu rikkoa tuo tiiviste korjaamollakin asennettaessa. Asensivat sitten uuden. Tietysti kytkinlevykin meni vaihtoon takuuseen tuplasti...

Toisen kerran Pörhö Roissa korjasi takuuna seuraavasta jetasta, uutena sekin, (ennen kuin siirryin volvoon) öljypohjan tiivisteen vuotoa. Korjauksen jälkeen ihmettelin outoa ääntä autossa. Vein takaisin. Siinä sitä kuuneltiin... Selvä kummallinen ääni paikallistettiin öljypohjaan. Eiku auki. Oli asentajan naama kummallisne näköinen, kuten myös myöhemmin k-päällikön- korjaamopaperitollo siinä olis öljypumpun sihdissä oljyn kiertoa haittamassa. Osaavat muuten kiroilla korjaamollakin.

Seurauksena autoon uusi öljypumppu ja autolle laakereiden oslta minun omistusajalle aikuinen takuu.
Noiden kokemusten jälkeen olenkin sitten jättänyt uusien autojen hankkimisen. Ja siirtynyt omakorjaukseen. Jotenkin jälki on kuitenkin siistimpää ja väittäisin, että laatukin on kohdallaan.
Tämä vaan rohkaisuksi. Kyllä se remppa lopulta onnistuu!