Samppasport  Futurez

B230FK, kulutus ~16l/100km, selvisi

  • 109 Vastauksia
  • 45716 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, taas tutkittu asiaa
« Vastaus #60 : 13.06.2011, 11:12:21 »
Kuuluuko tankkiin kiertää polttoainetta, jos auto ei ole käynnissä? :idiot2:

Avasin tankinkorkin ja laitoin virrat päälle, tankista kuului lorinaa.. Pumpun surinaa en kuullut, muulloin kun laittaessani virrat päälle.

ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, taas tutkittu asiaa
« Vastaus #61 : 13.06.2011, 11:42:45 »
Kuuluuko tankkiin kiertää polttoainetta, jos auto ei ole käynnissä? :idiot2:

Avasin tankinkorkin ja laitoin virrat päälle, tankista kuului lorinaa.. Pumpun surinaa en kuullut, muulloin kun laittaessani virrat päälle.

Näinhän se tekee. Nostaa esipaineet se pumppu linjaan.

Tankkiin tulee bensaa jos ei ole linjat ihan tyhjät sen esipaineen noston takia.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, taas tutkittu asiaa
« Vastaus #62 : 13.06.2011, 12:26:34 »
Päättyykö se linja paineensäätimeen?
Jos pumppu nostaa esipaineen, paineensäädin laskee bensan läpi paluuletkuun. Säädin on ihan uusi. Tai pumppu vuotaa bensan samantien tankkiin takaisin? Sen testaan vielä tänään luttaamalla paluuletkun...
Saako pumpun rele käskyt eculta? Jos se rele jumittelee esim. moottorijarrutuksissa ja syöttö jatkuu?

Edit: paluuletkun kun luttaa auto käy ihan normaalisti, ei heijaa  :hello:, kun letkun suoristaa meinaa tukehtua. Ei kuulu lorinaa tankista,kun letkun luttaa. Johonkin ilmeisesti ne paineet katoaa?
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011, 15:30:49 kirjoittanut PuuhaPede »
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, taas tutkittu asiaa
« Vastaus #63 : 13.06.2011, 21:23:21 »
Mittaa ne bensanpaineet, niin tiedät enemmän...

Paineensäädin voi toimia väärin myös siksi, ettei sen alipaineletku ole oikeassa paikassa kiinni.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Mittari kiinni 3bar.
Auto käymään 2.8bar,  kaasuttelulla tippuu noin 0,2bar, niinkuin pitääkin.
Kun moottori alkaa lämmetä, alkaa heijata tyhjäkäynnillä, paineen heittely noin 0,2bar.

Eli paineet ei mittauksen mukaan ainakaan karkaa.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mittari kiinni 3bar.
Auto käymään 2.8bar,  kaasuttelulla tippuu noin 0,2bar, niinkuin pitääkin.
Kun moottori alkaa lämmetä, alkaa heijata tyhjäkäynnillä, paineen heittely noin 0,2bar.

Eli paineet ei mittauksen mukaan ainakaan karkaa.

Bensanpaineet pitää olla 3bar - imusarjan paine. Eli tyhjäkäynnillä paineet pyörivät jossain tuolla 2.3-2.4 bar tietämillä.
Ahdoilla FK-koneen bensanpaineiden tulee nousta alkuperäisellä hukkaportilla tuonne 3,3bar pintaan.

Kierroksilla bensanpaineiden ei pidä tippua, vaan nousta, koska imusarjan alipaine pienenee!
Kaasuttelemalla saat aikaiseksi kovempia alipaineita kun kaasuläppä menee kiinni kuin tyhjäkäynnillä.
Tärkeää on oikeastaan tietää, nousevatko bensanpaineet riittäviksi ja käyttäytyvätkö ne loogisesti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Mittari oli reilun tunnin kiinni mittauspisteessä. Paineet laskeneet lähelle 2bar. Kun laittoi virrat, ponkaisi viisari yli kolmen.

Kun vikaa mä metsästän, niin voisiko epäillä vuotoa pumpunletkussa tankin sisällä? Missään muualla ei tietoa vuodosta bensalinjassa..
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Bensanpaineet pitää olla 3bar - imusarjan paine. Eli tyhjäkäynnillä paineet pyörivät jossain tuolla 2.3-2.4 bar tietämillä.
Ahdoilla FK-koneen bensanpaineiden tulee nousta alkuperäisellä hukkaportilla tuonne 3,3bar pintaan.

Kierroksilla bensanpaineiden ei pidä tippua, vaan nousta, koska imusarjan alipaine pienenee!
Kaasuttelemalla saat aikaiseksi kovempia alipaineita kun kaasuläppä menee kiinni kuin tyhjäkäynnillä.
Tärkeää on oikeastaan tietää, nousevatko bensanpaineet riittäviksi ja käyttäytyvätkö ne loogisesti.

Jos tyhjäkäynnillä pitäisi olla 2,3bar ja nyt liki 3bar, niin eikös silloin jotain liikaa?
Käyntiongelmat vain tyhjäkäynnillä, ajaessa ei tunnu nykimisiä, vain moottorijarrutuksen jälkeen kierrokset laskevat ja meinaa sammua.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, Lambdaa epäillään..
« Vastaus #68 : 16.06.2011, 06:33:26 »
Lambdan johdon kun irrottaa, alkaa käydä normaalisti ja eikä valo syty.
Taidan jatkaa vian etsintää sieltä suunnalta  :-\
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Bensanpaineet pitää olla 3bar - imusarjan paine. Eli tyhjäkäynnillä paineet pyörivät jossain tuolla 2.3-2.4 bar tietämillä.
Ahdoilla FK-koneen bensanpaineiden tulee nousta alkuperäisellä hukkaportilla tuonne 3,3bar pintaan.

Kierroksilla bensanpaineiden ei pidä tippua, vaan nousta, koska imusarjan alipaine pienenee!
Kaasuttelemalla saat aikaiseksi kovempia alipaineita kun kaasuläppä menee kiinni kuin tyhjäkäynnillä.
Tärkeää on oikeastaan tietää, nousevatko bensanpaineet riittäviksi ja käyttäytyvätkö ne loogisesti.

Aluksi yleensä tekee sen että alipainetta syntyy hieman korkammilla kierroksilla lisää, ja isommilla alkaa häviämään.

Lambdahan on helppo mitata perus yleismittarilla. Hyvähän se on muutenkin vanhemmiten vaihtaa kun ei älyttömän hintanen osa ole. (Taisin itse maksaa 80e kotiin toimitettuna orggis boschilaisesta uudemmalla suoraan käyvällä liittimellä).

Omassakaan ei se ihan kuollut ollut, mutta tosi hitailla kävi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, Lambdaa epäillään..
« Vastaus #70 : 16.06.2011, 21:57:55 »
Lambdan johdon kun irrottaa, alkaa käydä normaalisti ja eikä valo syty.
Taidan jatkaa vian etsintää sieltä suunnalta  :-\

No, Sekokupu viittasikin lamdan mittaamiseen, ei pöllömpi juttu, kuten ei vaihtaminenkaan.

Jos tyhjäkäynnillä löytyy bensanpaineita 3 bar, niin paineensäädin ei ole oikeassa paikassa kiinni tai sitten se on viallinen.
Tuo 3Bar paineita pitää löytyä silloin, kun ahdot eivät ole nousseet. Jos tyhjäkäynnillä on 3 baaria bensanpaineena, on sopat kartta-arvoista kaukana ja lamda yrittää niitä sitten veivata sinne oikeaan suuntaan ja tuloksena voi olla tuollaista sekoilua.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, Lambdaa epäillään..
« Vastaus #71 : 17.06.2011, 10:19:23 »
Tarkasti bensan paine tyhjäkäynnillä on 2,8bar. Laskee kun antaa pitkääään kaasua, noin 2,6bar (mittaan vielä uudestaan). Säädin on ihan uusi ja kiinnitetty samaanpaikkaan kuin vanha oli.
Lambdan kun irroittaa käynti tasaantuu, samoin painemittarin viisarin heilunta.

Aikaisemmin olen jo mitannut tuon lambdan. Silloin saatiin mitta-arvoihin sopivat lukemat kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. Lisäksi lambda on käytetty pois paikoiltaan ja "happireiät" putsattu.

Täysin kuollut ei tämäkään lambda ole, mutta vaikea vaikutusta on nähdä jos ei vaihda. Ilmiönä on nähty kun vierellä seisonut, että kun kylmänä laittaa käymään, käy noin minuutin suht tasaisesti, sitten yhtäkkiä alkaa heijata. Jotenkin tulee mieleen ajatus lambdasta ja sen aistien lämpenemisestä.
Jonkunlaisen tutkimuksen mukaan lambdan ikä joissain autoissa on yleensä 200-300tkm.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, Lambdaa epäillään..
« Vastaus #72 : 17.06.2011, 10:30:18 »
Täysin kuollut ei tämäkään lambda ole, mutta vaikea vaikutusta on nähdä jos ei vaihda. Ilmiönä on nähty kun vierellä seisonut, että kun kylmänä laittaa käymään, käy noin minuutin suht tasaisesti, sitten yhtäkkiä alkaa heijata. Jotenkin tulee mieleen ajatus lambdasta ja sen aistien lämpenemisestä.
Jonkunlaisen tutkimuksen mukaan lambdan ikä joissain autoissa on yleensä 200-300tkm.

Kylmäkäynnistyksessä LH2.4 syöttää polttoainetta ensin ilman lambdaa. Kunhan kone lämpenee LH siirtyy pelkkään lambda -korjaukseen. Yksi kerrallaan kaikki osat vaihtuvat uusiin - been there, done that :).

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, Lambdaa epäillään..
« Vastaus #73 : 17.06.2011, 10:38:54 »
Kylmäkäynnistyksessä LH2.4 syöttää polttoainetta ensin ilman lambdaa. Kunhan kone lämpenee LH siirtyy pelkkään lambda -korjaukseen. Yksi kerrallaan kaikki osat vaihtuvat uusiin - been there, done that :).

Eräänlainen osamaksuauto  ;D
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, Lambdaa epäillään..
« Vastaus #74 : 17.06.2011, 10:48:14 »
Eräänlainen osamaksuauto  ;D

Osista kun maksaa tarvikehinnan niin osamaksuauto ei välttämättä ehkä tule halvemmaksi?

Voiko lambda hajota siten, että sen koko skaala siirtyy näyttämään laihempaa? Onko varma ettei siellä vielä luuraa reikiä ennen lambdaa?

 

Samppasport  Futurez