Itse ainakin antaisin kunnolla painetta putkeen jos se tukos sillä selviäisi. Toisekseen voisi ottaa sen viimeisen pöntön jälkeisen lyhyen putken irti ja fikkarilla tähystää pöntön putkeen. Jos siellä näkyy tukos, niin vaikka henkarista tekee sopivan koukun jne...
Olen päättänyt että kun nykyinen putki ruostuu puhki, niin ostan rosteriputken tilalle. Esim. Eurostainlessiltä. Elin-ikäinen takuu, hinta ehkä tupla.
Katista irtoavat keraamiset palat pitää putkissa pientä kilinää eli jos ei huvita alkaa aukomaan, niin kokeile eri kierrosluvuilla kuulostella, kuuluuko jostain kohtaa putkea mitään sellaista.
Omasta autosta meni välittömästi talviseisonnan jälkeen putki tukkoon villasta muutama vuosi takaperin. Putki uusiksi. Vuosi tai kaksi siitä alkoi kuulumaan auton alta kilinää ja pitkään kesti tajuta että kattihan se siellä möykkää. Muutama hassu isompi kennonpala oli jäljellä itse katin pöntössä ja loppuputkistossa oli pussillinen pienempiä palasia lisää.
Mahdotonta sanoa, milloin ensimmäiset kennonpalat olivat irronneet, että senkö takia villatkin lähti liikenteeseen...
Uutta putkea en laittais ennenkuin katin kennoston ehjyys on tarkistettu fikkarilla. Ei siinä muuten pelasta ruostumatonkaan putki.