KL-varaosat  Race.fi

Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?

  • 15 Vastauksia
  • 16528 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HV215

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« : 07.09.2012, 17:26:07 »
V70 D5 AWD -07 alusta natisee hitaissa töyssyissä. Vaikuttaa siltä, että oikean etuiskarin ylätuki on huonossa kunnossa. Koiranluu sieltä jo vaihdettiin ja niiltä osin kolina lakkasi. Tuli vaan mieleen, että vaikuttaako huonokuntoinen iskarin ylätuki pyörän kulmiin ajossa ja renkaan kulumiseen? Meni nimittäin edellinen rengas olkapäistä sileäksi ja rätit näkyviin, vaikka kulmat katottiin kohdalleen joskus. Laitettiin uusi rengassarja alle, ja kulmat tarkistettiin uudestaan. Mutta edelleen näyttää siltä, että oikean eturenkaan olkapää on menossa ulkoreunalta kaljuksi. Auto nuljuaa välillä pahasti ja on herkkä urille ja kallistuksille (rengaskoko ja merkki toki vaikuttaa, mutta olen ajanut samanlaista autoa saman kokoisilla renkailla ja kulku on ollut vakaampaa). Voiko renkaan kuluminen ja ajossa nuljuaminen johtua hajonneesta iskarin ylätuesta? Katsastusmiehen kanssa kateltiin muut nivelet läpi, mutta muuta väljää ei tuntunut löytyvän.
Saako tuon ylätuen vaihdettua ilman että purkaa koko joustintuen pois? Jos puristaa jousta kasaan ja laskee alaspäin kun irrottaa hilut sieltä yläpäästä? Mahtuuko purkamaan ja kasaamaan, vai ottaako suosiolla koko paketin pois?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #1 : 07.09.2012, 17:40:43 »
Joutuu koko joustintuen irroittamaan. Tai ainakin kuuskymppisessä joutuu.
On nopea ja helppo tehdä, mutta kulmat pitäisi kyllä tarkistaa sen jälkeen.
Missäs kunnossa iskarit on?

Poissa HV215

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #2 : 07.09.2012, 21:32:02 »
Ei oo iskarit vuotanu, eikä ne mitenkään pehmeiltä ajossa tunnu. Tuli vaan mieleen, että pääseekö ajon aikana pyörän kulmat muuttumaan, jos tuo iskarin yläpää on väljä? Se voisi selittää tuota renkaan kulumista? Kun muuten on nivelet katottu, mutta tuo oikea etuiskarin ylätuki on väljän oloinen ja narisee, ja saman puolen rengas kuluu oudosti? Onko kellään vastaavaa tullut ilmi?

Poissa FormulaVee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #3 : 07.09.2012, 22:47:59 »
Kyllä tuo noin suuri kuluminen tuntuu oudolta. Kyllä kulmat on pahanlaisesti pielessä.
Itse olen vaihtanut niveliä ja nuo yläpään laakerit. Kiinnilaitossa paikat laitettiin samoille kohdille kuin ennen remonttia ja erillistä kulmien säädätystä en ole tehnyt. Ja renkaat ei ole kuluneet poikkeuksellisesti.

Homman kun teki itse, niin tuli tarkkaan katsottua ne kohdat.

Kyllähän se laakeri voi teorissa aiheuttaa tuon ongelman ja se voi tulla esille vastaa silloin kun autolla vedätetään ja rengas menee väärään asentoon.
- V70 -

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #4 : 07.09.2012, 23:40:44 »
Alatukivarsien puslat kondiksessa? Omassa ajo muuttui kuin yö ja päivä kun laitoin "uudet" tukivarret uusilla heloilla ja uretaanipuslilla. Vetääkö johonkin suuntaan veto päällä / pois?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa HV215

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #5 : 08.09.2012, 08:29:54 »
Alatukivarsien puslista ei oo muuta lausuntoa kun katsastusmiehen kommentti, että ei oo väljää. Kerroin hänelle tästä ongelmasta kun auto oli katsastuksessa nosturilla ja siinä yhdessä niitä niveliä käytiin läpi. Katsastusmies osasi kyllä kertoa, että usein on väljää tukivarren puslissa, mutta tässä tapauksessa ei hänen mielestään ollut.

Noista kulmista mulla on kahden eri pajan nelipyöräsuuntauksen mittausraportit, toinen merkkiliikeestä ja toinen eri paikasta, mutta Boschin vehkeillä sekin tehty. Kummallakaan kerralla ei tehty kuin pientä hienosäätöä auraukseen, mutta loppuraporteissa kaikki näyttää olevan ok.

Veto päällä ei huomaa vedätystä erityisesti mihinkään suuntaan (vaikuttakohan awd tässä), mutta pirun herkkä on tien kallistuksille ja urille.

Ehkä pitää kysyä vielä jonkun muun näkemys noista muista nivelistä, mutta luulisi, että katsastaja ne aika hyvin tuntee.

Poissa FormulaVee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #6 : 08.09.2012, 11:01:21 »
Voisikohan rengas koko/tyyppi vaikuttaa asiaan. Mulla on alla rimpulat eli 195/65 15 renkaat (Continental EcoContact) ja minkäänmoisia ongelmia ei ole esiintynyt. Koslalla on takanaan 390 tkm, joten alusta on saanut osansa kulumisesta.

Oman kokemuksen mukaan suomen uraisilla teillä kapea korkeaprofiilinen kumi on paras ajettava. Ulkonäköseikkaan en ota kantaa, koska se ei ole itselle ongelma;)
Korkea profiili myös pehmentää rengasääniä kuluneella pinnalla.
- V70 -

Poissa HV215

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #7 : 08.09.2012, 13:29:16 »
No tietenkin rengaskoko yleisesti vaikuttaa uraherkkyyteen, mutta tässä tapauksessa siis vertailukohtana lähes samanlainen auto: mulla V70 D5 AWD -07, kaverilla V70 2,5T -07, ikäeroa kaksi kuukautta, rengaskoko sama ja jopa renkaan valmistaja sama, ajokilometreissä eroa n. 20tkm ja niin päin, että mulla vähemmän. Kaverin auto ei nuljua urissa läheskään niin pahasti kun mulla. Eli jossakin mun auton nivelissä lienee väljää. Muuta en oo keksiny kun tuon iskarin yläpään (ja koiranluun, mikä vaihdettiin).

Sen verran ärsyttää tuo homma, kun ei tiedä mikä mättää ja ajo-ominaisuudet ei oo kohdillaan, että kohta lähtee auto vaihtoon. Ei viittisi koko ajan olla ylimääräistä remppaa tekemässä, kun kilsoja on vasta reilu 160tkm. Pyöränlaakereita on vaihdettu jo 4kpl, takajarrut on koko ajan jumissa ym. ym. ja nyt jos pitää näillä kilsoilla alkaa rakentaa alustaa uusiksi, niin ei paljon vakuuta. Ja huollot ja isoimmat korjaukset on tehty merkkiliikkeessä...

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #8 : 09.09.2012, 08:07:34 »
Annan äänen ilmiölle, että jokin kulma muuttuu kun autolla ajaa vs. seisoo paikallaan kulmien mittauksien ajan.
Iskarin yläpäässä on myös semmoinen kumilätty, jossa holkki keskellä. Vulkanointi pettää ajan mittaan ja sitten narisee ja kolisee. Ilmiön voi helposti todeta kun avaa konepellin, katsoo molempia iskarin yläpäitä. Viallinen on monesti enemmän ulkona kuin ehjä. Kun lisäksi pumppuu keulaa ylös/alas, niin iskareiden yläpäät käyttäytyvät eri tavalla jos vain toisessa on vikaa.
Vaihto ei ole vaikea, mutta jousipuristin tarvitaan. Koko tolppa pois, osat vaihtoon ja takas. Kulmien mittaus on suositeltavaa työn jälkeen.

Poissa HV215

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #9 : 10.09.2012, 09:43:52 »
Johan oli rutinat taas aamulla kun ajoi ensimmäisiin töyssyihin. Oli kylmä aamu ja tuntui, että kylmässä äänet etukulmasta oli paljon pahemmat. Täytyy vaihtaa nyt ekaksi tolpan yläpäähän uudet osat ja kattoa, helpottaako ongelmat. Samalla voi tietysti jouseen viritellä lisää kumia, jos vaikka äänet tuleekin sieltä jousikupista.
Ei tuo vaihtotyö kovin vaikealta näytä. Pitää vaan hakea biltemasta jousipuristimet ja motonetista taitaa saada helan hintaan 69,90. Ei kai siinä muita osia tarvita, onkohan tuossa motonetin osassa kaikki tarvittava mukana?

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #10 : 10.09.2012, 10:50:07 »
Täysin samat oireet oli S80:ssä.
Valitin nelipyöräsäädössä ettei auto mene suoraan ja vetelee urista. Pariin kertaan säädätettiin eikä korjaantunut.
Kulutti samalla lailla renkaat kun sulla. Muljusi ja muljahteli töyssyissä.
Vaihdatin etuiskarit ja vein suuntaukseen.
Nyt kulkee suoraan, ei vetele urista eikä muljahtele/kolise.
Renkaan kuluminen vielä toteamatta.

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 806
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #11 : 10.09.2012, 12:27:34 »
Täysin samat oireet oli S80:ssä.
Valitin nelipyöräsäädössä ettei auto mene suoraan ja vetelee urista. Pariin kertaan säädätettiin eikä korjaantunut.
Kulutti samalla lailla renkaat kun sulla. Muljusi ja muljahteli töyssyissä.
Vaihdatin etuiskarit ja vein suuntaukseen.
Nyt kulkee suoraan, ei vetele urista eikä muljahtele/kolise.
Renkaan kuluminen vielä toteamatta.

Ex:ssä ja nykyisessä ollu samoja oireita, ohjaus vedelly ja muljahtelua esiintynyt. Kummassakin vetely ja muljahtelu poistui
iskarien uusinnalla.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum, Ex:740 -89 B200F aut, V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa HV215

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #12 : 10.09.2012, 19:41:00 »
Iltapuhteina vaihdoin etutolpan yläpään tukilaakerin (Motonet 69,90€) ja jousen yläpään kumilätyn (Biltema 12,90€). Tukilaakeri oli selvästi väljä, sen huomasi heti. Jousen yläpään kumilätyn ja metalliholkin liitoksen kunto oli myös huonohko. Se liitos oli noin puolelta matkalta hapertuneen näköinen.
Lätinät ja narinat loppu täysin. Oli aika erikoinen tunne ajaa Volvolla kuopista ja hidastetöyssyistä niin, että edestä alustasta ei kuulunut mitään!
Myös ajo-ominaisuudet kohenivat roimasti. Ajoin ennen vaihtoa uraista maantietä ja sitten vaihdon jälkeen saman pätkän uudelleen, niin eron huomaa selvästi. Nyt jos vielä renkaan kuluminen loppuu, niin kannatti homma tehdä. Ei ollu kovin iso operaatio. Ehkä pitää käyttää vielä pyörien suuntauksessa, en oo ihan satavarma, että menikö camberi samaan asentoon, vaikka sitä tolpan asentoa yritin huolella mittailla.

Poissa HV215

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #13 : 19.09.2012, 22:13:33 »
Pieni päivitys tähän tarinaan. Vein auton nelipyöräsuuntaukseen ja pyysin vielä pajaa katsomaan kaikki etupään nivelet läpi. Yksi raidetangon nivelistä oli aavistuksen väljä, ei pahasti, mutta vaihdatin sen, kun ei ollut kallis juttu. Camber kulma oli pysynyt ihan kohdillaan tuossa iskarin irroitusoperaatiossa, vaikka sitä vähän epäilin. Uusi mittaus oli -0,25 astetta, kun edellinen mittaus oli ollut -0,27 astetta. Eli ei näemmä ongelmaa, kun mittaa tarkasti tolpan ja olkatuen asennon työntömitalla ja asentaa huolella takaisin samaan asentoon. Tuo raidetangon nivelen vaihto ei muuttanut ajotuntumaa millään lailla, se välys ei ollut suuren suuri. Mutta nyt on kaikki kulmat edessä ja takana täysin ohjearvoissa ja alusta on todella äänetön. Jos vielä syö rengasta, niin kohta on Volvo halvalla myynnissä :). Mutta näillä mennään ja Volvo tuntuu taas vaihteeksi ihan kelpo kulkupeliltä!

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Etuiskarin ylätuki ja renkaan kuluminen?
« Vastaus #14 : 19.09.2012, 22:18:13 »
HV215, mitäs arvoja mittarit näytti auraukselle ennen säätöä?
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy