Ei kerkee viisari edes punaiselle asti niin alkaa jo löpö loppumaan. Häiriö teksti tulee mittaristoon ja vähän ajan päästä löpö loppuu.. Onkohan mitenkä yleinen vika? Ja missä se vika mahdollisesti on? Vai onko tämäkin näitä kuuluisia Ominaisuuksia?
Mulla oli tuota samaa muutama kuukausi sitten, autokin on sama S60 '02 D5. Autohan hyytyy ihan ajosta vaikka mittarin mukaan ainetta on vielä ja onhan sitä. Jos menee tankkaamaan, ei mene kuin 60L.
Selitys on, että tankissa on kaksi puoliskoa ja niiden välillä on jokin tasausmenetelmä, jonka toimintaa kukaan ei ole osannut selvittää tavalla, että minä olisin ymmärtänyt. Tankki on jaettu ikäänkuin "kardaanitunnelin" tapaisella jossa menee pakoputki auton pohjassa.
Vaihdoin tankin siirtopumpun ja sillä ongelma on pysynyt poissa. Pumppuja saa tarvikkeena. Ainoa lisätyö tuossa tarvikepumpussa on, ettei ole aivan identtinen alkuperäisen kanssa. Alkuperäinen suodatin ja pohjahäkkyrä pitää poistaa ja tilalle tulee semmoinen suodatinpussi pumpun mukana. Minulla tuli pumpun mukana jos jonkilaista letkunmutkaa ja kiristintä. Käynee moneen muuhunkin autoon.
Työ ei muutenkaan ole mitenkään houkutteva, kaikki tankin letkut on niin lyhyet, että pumpun saa juuri ja juuri pois. Koko äijä on dieselissä lopulta kun ainetta valuu samaan kuoppaan takapenkin alla missä pitää olla polvillaan.
Siirtopumppu on repsikanpuolella takapenkin alla. Istuinosa lähtee pois etureunasta nykäisemällä. Sitten kaadetaan samanpuoleinen selkänoja (vivusta takakontin sivussa), poistetaan ovenvieressä oleva pehmuste (yksi kiinnike takakontin reunassa, näkee kun istuu selkänojan päällä, työntää reiästä pään takakontin puolelle ja katsoo vasemmalle ns. pehmusteen taakse. Selkänoja veks (vain repsikanpuoleinen), oven puoleisessa päässä, selkänojan vasemmassa reunassa on yksi sähköliitin, joka irti, sen alapuolella on yksi pultti, joka veks. Selkänoja lähtee vetämällä oven suuntaan, siinä on sellaiset tapit, jotka menee kuskinpuolen selkänojan sisään.
Tähän mennessä aikaa on mennyt 5min.
Istuinosan alla on pyöreä luukku, joka veks. Alla kuopassa on pyöreä muovinen kehä, jossa hammastus sisäpuolella. Kehässä on kierteet eli sitä vastapäivään kiertämällä saa auki ja pääsee käsiksi pumppuun. Minulla tämä monttu oli täynnä hiekkaa ja muuta pölyä, imuroin ennen pumpun irrotusta. Hiekkaa on kiinnityskehän kierteissäkin, joten avaaminen on vähän hankalaa. Tein 115mm viemäriputkesta (harmaa, noin 30-40cm pätkä)) työkalun, jaoin putken yhtämoneen osaan kuin muovikehässä on hampaita ja ajoin rälläkällä noin 10mm syvät urat putkeen. Sitten putken toiseen päähän läpireikä, että saa jonkin putken tai muun vääntöraudan (iso ruuvimeisseli) josta vääntää. Pitää yllättävän hyvin kun vääntäessä painaa putkea kehään päin. Jos löytyisi jokin muu putki, halkaisija saisi olla 125mm niin sopisi paremmin. Pumpun kannessa on kolme letkua, joissa on pikaliittimet, sopivilla pihdeillä kun puristaa liitintä, niin lukkopalat painuu sisään ja letkut voi vetää irti. Ne onkin sitten tiellä koko ajan kunnes on aika kiinnittää ne takas. Niitä voi yrittää tunkea sinne tankin ja rungon väliin, ei katoa minnekään. Ovat vain aika jäykkiä eivätkä pysy poissa tieltä.
Alkuperäisen pumpun letkua ei saa irti, siihen oli uusi tarvikkeen laatikosssa, katkaisin ja halkaisin toisen pään irrotusvaiheessa, ovat kymmenessä vuodessa vähän kovettuneet. Kaikki liittimet on muovia, pitää olla vain kohtuullisesti voimaa mukana.
Koko hommaan menee varmaan pari tuntia. Monet on kiertänyt koko ongelman tankkaamalla auton vähän aiemmin
