Kulkukoira  Proturbo

automaattilaatikon öljynvaihto taas

  • 22 Vastauksia
  • 11022 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ihmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
automaattilaatikon öljynvaihto taas
« : 09.09.2012, 16:32:19 »
http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?5668-Transmission-flushing-at-home-Really-easy-really-effective&highlight=transmission%20oil%20change
ei osannu pelkkää kuvaa liittää  :idiot2:

mutta kuitenkin tarkoitus kierrätellä vaihteistoöljyt  linkistä löytyy kuva mistä letku otetaan irti paikka löytyi mutta?? miten se vihree sokka ja letku lähtee irti  :o pikkusen sitä nyin mutta vaikuttaa niin hepposelta se lukitusosa etten uskaltanut voimalla kun siinä on varmaan joku fiksu konsti

sitten se lukituslaite ja net kaks tiivisterengasta onko ne ihan motonet kamaa vai merkkiliike osia ja mitä niinkun viralliselta nimeltään ovat

sit ohjeita lueskelin ja 2litraa ulos sammutus ja samanverran sisään  ok.

mutta tulisko liikatäyttöä tai muita ongelmia  jos laittaa täyttöputkeen tiukasti letkun ja valuttaa öljyä jatkuvasti isosta kannusta (auto käynnissä)  niin kauan jotta ulos tulee puhdasta se 10-12l  ja loppupuolella huuhtelua kävis vaihteita läpi  vai onko se start/stop tekniikka kiveen kirjoitettu

eiköhän siinä ollut jo yksinkertaisia kysymyksiä joita varmaan täälä käsitelty mutta ei vaan haulla löytynyt notta jos joku viittis viä kerran  :hello:

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #1 : 09.09.2012, 18:38:01 »
Sokka lähtee kun sormilla / pihdeillä puristaa reilusti sitä ja sitten työntää putkea hieman sisäänpäin ja sen jälkeen vetää ulos. Se on hieman tiukka, mutta kyllä lähtee.
Merkkiosia on ainakin se sokka, o-renkaathan nyt on periaatteessa ihan standardia, mutta itse hankin suosiolla orkkisosat, löytyi Bilia Kaivokselasta hyllystä ja hintaa oli yht. 12,26€.
Onhan se paljon tuollaisista osista mutta ikävämpi homma jos letku irtoaa ajossa.

Itse tein huuhteluvaihdon vaihtamalla noin litra-puolitoista kerrallaan mitta-astiaan ja sen jälkeen saman määrän täyttö tilalle. Tällä tavalla vaihdoin 5,5 litraa ja sitten neste alkoi olla kutakuinkin kirkasta. Öljynvaihtoon varasin 5l Mobil ATF3309:ä.
Tuskin tuossa ideoimassasi tyylissä myöskään mitään vikaa on, mutta vaatii vaan selvästi enemmän käsiä konehuoneen puolelle. Se neste tulee sieltä kohtuullisen vauhdilla, joten voi olla että ilman painetta ei askiin saa samalla tahdilla uutta tilalle.

Poissa ihmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #2 : 09.09.2012, 20:07:22 »
sitä öljynlisäysvauhtia itsekkin vähän mietin on meinaan aika pieni se täyttöreikä että siksi varmaan se 2l kerrallaan ja taitaa se ylitäyttökin olla huono idea kun siitä varoitellaan

mutta kiitokset irrotusohjeista näillä mennään :)

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #3 : 13.09.2012, 10:16:05 »
 Volvo v70 2.5t -04  AW 55-51sn laatikko uskaltaako laittaa mobil atf 3309 öljyä ELK (kirjassa on  volvo1161540-8 öljy)

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #4 : 13.09.2012, 11:15:57 »
Uskaltaa. Itelläni on samassa askissa ollut nyt 12 tkm Mobil Atf3309 ja hyvin toimii.  Ilmeisesti kyse täysin samasta tavarasta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #5 : 13.09.2012, 18:28:42 »
Tuolla mobililla on volvon öljy korvattu jo monta vuotta, eikä mistään päin ole kuulunut, että ongelmia olisi, eli uskaltaa kyllä.

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #6 : 13.09.2012, 18:52:29 »
Kiitoksia teille  :) :)

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #7 : 20.09.2012, 06:52:08 »
Volvo v70 2.5t -04  AW 55-51sn laatikko uskaltaako laittaa mobil atf 3309 öljyä ELK (kirjassa on  volvo1161540-8 öljy)
Tuli öljyt vaihettua ropusta 3.9 litraa ja letkusta käyttämällä 3x2 litraa ei ollut pahan näköstä vanha öljy autolla ajettu 105000km josko tuo menis toisen satkun 8) 8)

Poissa ihmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #8 : 13.10.2012, 23:54:07 »
öölit kierrätetty  mobilin 3309
mutta nythän on niin että euron seppä teki useamman tonnin vahingon  >:(
vaihto sinänsä oli näillä ohjeilla helppoa mutta nyt ilmennyt ongelma  kylmänä kun lähtee liikkeelle niin ei meinaa vaihtaa isommalle kun yli 3500 kierroksen 10km ajon jälkeen vaihtaa normaalisti

öljytikussa kylmänä öljytaso "cold" ylämerkissä mutta niin kuumaksi en ole saanut ajettua että olis edes 0,5cm noussut öljytaso

siis voiko tään pelastaa öljyä lisäämällä kun tikussa varoiteltiin ylitäytöstä vai mitä tehdä  :(

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #9 : 14.10.2012, 10:33:20 »
öölit kierrätetty  mobilin 3309
mutta nythän on niin että euron seppä teki useamman tonnin vahingon  >:(
vaihto sinänsä oli näillä ohjeilla helppoa mutta nyt ilmennyt ongelma  kylmänä kun lähtee liikkeelle niin ei meinaa vaihtaa isommalle kun yli 3500 kierroksen 10km ajon jälkeen vaihtaa normaalisti

öljytikussa kylmänä öljytaso "cold" ylämerkissä mutta niin kuumaksi en ole saanut ajettua että olis edes 0,5cm noussut öljytaso

siis voiko tään pelastaa öljyä lisäämällä kun tikussa varoiteltiin ylitäytöstä vai mitä tehdä  :(

Onhan öljyntaso tarkistettu moottorin ollessa käynnissä? Eli moottori (ja samalla laatikkoöljyt) lämpimäksi ja sitten tarkistetaan öljytaso öljytikun HOT-kohdasta moottorin käydessä tyhjäkäynnillä.

Poissa ihmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #10 : 14.10.2012, 11:06:37 »
ei ole  vaan kylmänä sammutetulla koneella  :'(
eli jos oikein tuuria niin öljyä on liian vähän  :P toivottavasti ei oo tuhonnut mitään

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #11 : 14.10.2012, 12:16:26 »
ei ole  vaan kylmänä sammutetulla koneella  :'(
eli jos oikein tuuria niin öljyä on liian vähän  :P toivottavasti ei oo tuhonnut mitään

Öljytaso tosiaan täytyy tarkastaa moottorin ollessa käynnissä, muuten mittaus ei pidä paikkaansa.

Kun öljyä vaihtaa kierrättämällä, niin sen jälkeen, kun on moottori käynnissä päästänyt jäteöljyastiaan öljyä niin kauan, kun alkaa tulemaan ilmaa letkusta, tarvitaan vaihteistoon 3 litran paikkeilla öljyä, että se tulee lähelle oikeaa tasoa.

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #12 : 14.10.2012, 13:00:05 »
ei ole  vaan kylmänä sammutetulla koneella  :'(
eli jos oikein tuuria niin öljyä on liian vähän  :P toivottavasti ei oo tuhonnut mitään
Nyt teet niin, että lisäät sinne suorilta vaikka n. 4 desilitraa. Sen jälkeen kylmä kone tulille, annat käydä minuutin, käyt kaikki vaihdekepin asennot läpi pari kertaa siten, että annat olla jokaisella 5-10sec. Sen jälkeen vaihde P-asentoon ja jätät auton käyntiin. Sitten tarkistamaan tikusta öljytasoa ja käytät cold-asteikkoa. Tosiaan min-max välin erotus on se tikussa lukeva (muistaakseni 2dl) joten sen mukaan mietit paljonko lisäät. Koita saada öljy kylmällä koneella ainakin sinne kylmän alarajaan tai vähän yli.

Jos joudut lisäilemään reilummin niin käy välillä varmuuden vuoksi heiluttelemassa vaihdekeppiä eri asennoissa.
Sitten kun öljy on saatu asteikolle lähde ajelulle. Näin syksyllä saa oikeasti ajaa paljon että öljy saadaan kuuman asteikon tarvittaviin lämpöihin (n. 80 asteiseksi). Käy ajamassa vaikka puolen tunnin lenkki reilummalla nopeudella niin ollaan jo lähellä. Jos on saatavilla infrapunalämpömittari niin aina parempi.
Sitten kuumalla koneella säädät öljytason kuuman asteikon mukaan. Jos ajettuasi "kuumaksi" ei vielä yllä sinne asteikkoon, voi aski olla vielä liian kylmä, ei kannata innostua heti täyttämään.

Esimerkki lämpenemisen hitaudesta:
näillä viileillä keleillä jos ajan 25km työmatkani 60km/h keskinopeudella (suurin osa matkasta 80- ja 100km/h rajoitusta + pätkä taajamaa molemmissa päissä) niin askin paluuletkusta mitattu lämpö on vasta 60 asteen paikkeilla ja lohko n. 55-60 astetta. Tällöin öljytaso ei yllä vielä edes kuuman minimimerkkiin vaikka olen n. 80 asteisesta vaihteistosta mitannut sen kuuman ylärajaan...

Poissa ihmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #13 : 14.10.2012, 16:11:35 »

nyt lisäilin öljyä ja ajoin n.25km 3vaihteella 80-100km/h  ja öljy asettui kuuman merkin puoliväliin ja vaihteet pelas nätisti :2funny:

kiitoksia ohjeista pitää seuraavalla euronseppä remontilla kaivaa täältä viä tarkempia tietoja ettei tule isovahinko  :hello:

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon öljynvaihto taas
« Vastaus #14 : 14.10.2012, 21:20:17 »
No et sentään avannut sitä kolmosvaihteen kytkimen hihnan pidikettä (tjsp.) askin päältä öljyä lisätäksesi :D

Itse tykkäsin tätä öljynvaihtoa tehdessäni mitata erittäin tarkkaan askista ulos tullut öljymäärä sekä sisään mennyt. En edes luottanut että litran öljypurkissa olisi litra, vaan mittasin nekin tarkoilla mitoilla. Tämän ansiosta öljymäärä osuikin suorilta asteikolle.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron