Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 103681 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Oletko muuten kuullut kaapeleiden pään prässäyksestä? Saako sillä muistaakseni 70-->35neliöseks ;)

Kyllä olen kuullut. Jos kyseessä olisi ollut vain yhden pääteet johdot,
olisin ainakin tiedustellut tuota prässäystä. Nyt jouduin hiukan soveltamaan.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
http://www.meta-jousi.fi/ oli firma josta tilasin

speksit eteen
5,5 kierrosta
15mm vahvuinen lanka
toinen pää hiottuna
vapaa pituus 320mm
ulkohalkaisija 168mm

speksit taakse
8,5 kierrosta
14mm vahvuinen lanka
toinen pää hiottu, toinen supistettu sisähalkaisijaan 52mm
vapaa pituus 370mm
ulkohalkaisija 130mm

toi hiominen tarkoittaa että jousen toinen pää on tasainen.


Ainakin ite tykkäsin, auton tän hetkisestä paikasta ja kohtalosta ei oo hajuakaan, valkealaa se silloin aikoinaan lähti noilla jousilla.

Aivan älyttömän suuret kiitokset kaikesta infosta -H- -H- -H-.
Tiedustelen firmasta tämän hetken tilannetta, josko he voisivat
tuollaiset jouset valmistaa.

Asettuiko 240 vaakatasoon noilla jousilla? Muistatko vielä kuinka
paljon ilmaa jäi renkaiden ja kaarien väliin?

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Ilmotappas tänne sitten mitäs tuommoiset mahtais kustantaa! :)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original



Ei ollu sellanen että olis renkaat lokareihin uponneet, etupää ehkä samaa tasoa kuin lesjöillä, perä hiukan korkeammalla kuin lesjön setillä. Jäykemmät kyllä ja ainakin omasta mielestä partemmat ajaa. Toki sullakin tulee painoa autoon noiden hifien kanssa, joten ehkä kannattaa miettiä omien massojen kanssa sopivaa settiä. Silloin aikoinaan käytin jotain laskuriakin, olisiko ollut Jtbo:n kehittämä ja sit tosiaan kävin mittaamassa lesjön setin ja kuormajouset. Vähän stetson-harrison menetelmällä heitin sit noi lukemat. Jos haluaa pudottaa lisää, niin voisi ehkä kierroksen laittaa lisää lankaa samoilla äärimitoilla tai sit ohentaa lankaa. Noiden katkaiseminen ainakaan ilman iskarimuutoksia ei onnistu, alkavat pyörimään kupeissa. Noi oli tehty mitatuilla minimimitoilla.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ei ollu sellanen että olis renkaat lokareihin uponneet, etupää ehkä samaa tasoa kuin lesjöillä, perä hiukan korkeammalla kuin lesjön setillä. Jäykemmät kyllä ja ainakin omasta mielestä partemmat ajaa. Toki sullakin tulee painoa autoon noiden hifien kanssa, joten ehkä kannattaa miettiä omien massojen kanssa sopivaa settiä. Silloin aikoinaan käytin jotain laskuriakin, olisiko ollut Jtbo:n kehittämä ja sit tosiaan kävin mittaamassa lesjön setin ja kuormajouset. Vähän stetson-harrison menetelmällä heitin sit noi lukemat. Jos haluaa pudottaa lisää, niin voisi ehkä kierroksen laittaa lisää lankaa samoilla äärimitoilla tai sit ohentaa lankaa. Noiden katkaiseminen ainakaan ilman iskarimuutoksia ei onnistu, alkavat pyörimään kupeissa. Noi oli tehty mitatuilla minimimitoilla.

Noita välejä renkaiden ja kaarien välillä kyselin juurikin siksi, että ei ole tarkoitus upottaa renkaita lokareiden sisään.
Ei tästä mitään rata-autoa olla tekemässä. Tarkoitus olisi ostaa lyhennetyt iskarit.

Hifeistä tulee hiukan lisäpainoa, mutta ei kuitenkaan puhuta varmaan kuin maksimissaan 40 kilosta. Ja tämä sillä,
että konttiin tulisi toinen akku.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Kyllä tuo konepellin vaimennus oli ihan asiallinen veto. Melu väheni ja sellainen traktorimainen
työkoneen ääni muuttui paljon miellyttävämmäksi. Nyt voisi jopa hiukan väittää kuulevansa
urheilullista pakoääntä 4000 rundin jälkeen. Ei se mihinkään liiku, mutta ääni on kiva :D

Dieselin konepellin verhoilu ei ole vielä paikallaan. Ei istu ilman uusien reikien tekemistä
verhoiluun. Hoidan homman, kun suuremmat kiireet hellittää.

Muutenkin innolla odotan lopputulosta, kun ovipanelit ja muut vielä puuttuvat verhoilut
ovat paikallaan. Jo nyt auto on aika hiljainen.

Kävin eilen katsastamassa auton, kun oli viimeinen ajopäivä käsillä. Meinasi siis mennä
pitkäksi. Ei mitään huomautettavaa ja inssit ihan porukassa auton ympärillä ihmettelemässä
auton kuntoa. Kehottivat pitämään sen samanlaisessa kunnossa.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Ilmotappas tänne sitten mitäs tuommoiset mahtais kustantaa! :)

Jousiparin hinta on 100€ + ALV. Koko sarja siis 250€. Tohon sitten lyhyet iskarit
päälle, niin ollaankin nopeasti jo lähes 700 eurossa. Alkais jo löytymään tuolla
rahalla valmiita sarjojakin.

Oliko sulla A.J.H tuossa omassasi normaalit iskarit vai pitikö hankkia lyhennetyt?

Nuo teetetyt jouset on hinnaltaan ihan OK, mutta nuo lyhyemmät iskarit kyllä
on kalliita. Pitää käydä mittaamassa riittäisikö keulassa 40 mm:n madallus. Silloin
voisi pärjätä normi iskareilla.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
40mm madallus menee vielä ihan hyvin normi iskareilla.
Ja saahan noita normejakin lyhennettyä, mutta maksaa sekin jokusen pennin.
Volvo 242 -84

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Jousiparin hinta on 100€ + ALV. Koko sarja siis 250€. Tohon sitten lyhyet iskarit
päälle, niin ollaankin nopeasti jo lähes 700 eurossa. Alkais jo löytymään tuolla
rahalla valmiita sarjojakin.

Oliko sulla A.J.H tuossa omassasi normaalit iskarit vai pitikö hankkia lyhennetyt?

Nuo teetetyt jouset on hinnaltaan ihan OK, mutta nuo lyhyemmät iskarit kyllä
on kalliita. Pitää käydä mittaamassa riittäisikö keulassa 40 mm:n madallus. Silloin
voisi pärjätä normi iskareilla.

normi iskarit oli. merkkiä en muista, ehkä sachs tai monroe.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Voi kun se soutaa ja huopaa. Siis minä. En osaa päätää tai sitten ne päätökset muuttuu.

No näin pääsi taasen käymään. Mitään nauhadiskantteja tähän projektiin ei sitten tulekaan. En yksinkertaisesti pysty uskomaan, että noiden nauhadiskanttien alin mahdollinen jakotaajuus olisi 2,5kHz:ä :nohnoh.

Jos olisin ottanut nuo nauhat osaksi pakettia, olisin joutunut suuntaamaan bassoelementtejä sekä diskantteja aika lailla, että lopputulos olisi ollut hyväksyttävä. Ja koska haluan pitää ulkoasun mahdollisimman tuunaamattomana, niin muuta piti keksiä. No pakko mun on kuitenkin jotain suunnata, mutta ei bassoja. Diskanteiksi päätyivät sitten oikeinkin hyvä-ääniset Hybrid Audion L1 Pro-elementit. Toistavat korkealle (luvattu peräti 31 kHz:ä) ja löytyivät käytettyinä.



Noiden diskanttien ja bassojen väliin tulee sitten joku laajakaistaelementti. Jakosuodin tähän projektiin löytyi valmiina Monacorin valikoimasta. Tai ei niitä mulla vielä ole, kun ei tunnu kotimaisessa kivijalkakaupassa olevan halua myydä sellaisia mulle. No ainahan niitä saa ulkomailta. Hintaa noilla alle 20€. Ei tuollaisen yksinkertaisen jakosuotimen tekeminen olisi ollut mikään vaikea juttu. No, tossa saa kotelon kaupanpäälle. Jakotaajuus suotimella on 5 kHz:ä, joka on erittäin hyvä noille diskanteille.



Tuon laajakaistaelementin valinta on vielä vaiheessa. Yksi hyvä vaihtoehto mulla olisi jo kotona, mutta kokoa sillä on reilu 3". Pienempi olisi helpompi suunnata. Tosin tuo 3" elementti toista aika alas ja on muutenkin ihan OK. Varsinkin hintaansa nähden, 32€/kappale. Elementti on http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=874. Tuo elementti tarvitsee diskantin kaverikseen. Se on kokeiltu. Tämä elementtivalinta on vielä siis vaiheessa.

Kohtapuolin alkaa sitten ovipahvien tekeminen. Toivottavasti saan niiden muodot pidettyä maltillisina ja orkkis muotoja mukailevina. Keskiäänet ja diskantit pitää suunnata. Tai ainakin ne diskantit. Kun tuon 3" laajakaistan mitattuja vasteita katselee, niin 30 asteen käyrä näyttäisi parhaalta 5000 Hz:n saakka. Sitten diskanttipää alkaa vaimenemaan. Joten saattaa olla, että tuota elementtiä (jos siihen päädyn) ei tarvitse suunnata suoraan kohti kuskia. Tosin ei nuo mitatut käyrät kerro sitä, miltä jokin oikeasti kuulostaa.

Myöskin Peerlessin 2" elementti (http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=619) voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Ja halpa sellainen. Soi hyvin, kun kaikki natsaa. Olen sellaista yhdessä kilpailuissa hyvin menestyneessä autossa kuunnellut. Ja tässä kokoonpanossa ei ollut edes . Potentiaalinen vaihtoehto sekin siis.


Koska mulla on iPod, niin valjastan senkin osaksi laitteistoa. No sitä varten tarvitsee tietenkin kaapelin. Toisessa autossa on myöskin iPodille kaapelointi ja ensin ajattelin hankkia samanlaisen kaapelin tähänkin settiin. Ainoa huono puoli tuolla kaapelilla on se, että sillä ei pysty lataamaan iPodia ajon aikana. Ei mikään suuri puute, mutta kuitenkin. Tuohon kaapeliin saa lisävarusteena adapterin, jonka avulla lataus onnistuu, hintaa lähes 70€. Kaapeli ja tuo adapterimaksavat lähes satasen. Aivan älytön hinta. Surffailin hiukan aikaa netissä ja sieltä löytyikin vastaava kaapeli, alle 7€ toimituksineen. No ei kauaa tarvinnut miettiä mitä tehdä.



Parina päivänä satoi vettä kuin saavista kaatamalla ja jostain sitä lirui auton sisälle. Saattaa olla, että syynä oli puuttuvat roiskesuojamuovit ja ovipahvit. Tai sitten läpiviennin vuotivat. No tiivistin läpiviennit vaimennusmatolla ja nyt sieltä ei tule vettä sisään. Muutenkin noista läpivienneistä tuli hyvinkin tukevat ja kaapelit pysyy taatusti paikallaan. Kuskin puoleisen läpiviennin tiivistäminen oli se ikävämpi homma, kun sulakeboxi oli siinä tiellä ja sinne on nyt vedetty aikamoinen nippu kaapeleita. Kaiutinkaapelit, keskuslukituksen ja sähköikkunoiden piuhat. Mutta sain senkin tehtyä.




Mutta soudetaan ja huovataan nyt taas hetken aikaa :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 20.11.2012, 18:10:37 kirjoittanut hazaa »

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Mites tämä on edenny?

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Flunssat nyt sairastettu ja muutamat treeneissä kärsineet varpaat paranneltu.

Hiukan päivityksiä on tulossa. Ei paljoa, kun homma on ollut lähinnä testikuuntelua
etupään kanssa. Ikävä kyllä kotona, eikä autossa. Diskantit ja keskiäänet hankittu ja
yhteensovitus ja muukin viritys käynnissä. Hiukan lasikuituhommia aloitettu. Koetan
tänään saada noita päivityksiä ilmoille treenien jälkeen.

Ai niin. Virransaantiongelmat ratkaistu. Autoon tulee 2 Optiman RedToppia.

Tampereelle avattiin uusi akkuliike (Akkupojat) ja niillä on kovat tarjoukset Optiman
akuista vielä tän viikkoa:

RedTop 50 Ah; 149,00€
YellowTop 55 Ah;169,00€

Hain tohon uudempaan Volvoon YellowTopin ja siirrän sieltä RedTopin 240:een. Sen
kaveriksi sitten toinen RedTop konttiin. Kyllä nää ratkaisemattomat ongelmat pikku
hiljaa selviävät.

Talvi alkaa kohta painamaan päälle ja ainakin lasikuituhommat kärsii siitä. No voihan
aina kovetteen määrää lisätä. Kyllä se sillä järjestyy  :facepalm:

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
No ehdin kuin ehdinkin vielä tämän vuorokauden puolella.

Eli homma on edennyt sen verran, että elementtejä on hankittu. Kuten myös passiiviset jakosuotimet.
Jakotaajuus noissa 5000 Hz:ä, mikä on oikein hyvä tässä tapauksessa.

Yksi testikotelo tehty ja elementtejä sisäänajettu sekä vaimennuspiiriä kokeiltu diskantin tason laskemiseksi.

Tästä lähdettiin liikkeelle:


Ja nyt ollaan tässä pisteessä:


Välivaiheet saatte lukea kotisivuiltani  P>. Homma ei suinkaan ole vielä pulkassa. Moni kokeilu odotta
vielä vuoroaan ja ne tehdään kun ehditään. Elementeiksi siis valikoitui aiemmin mainitut Hybrid Audion
Legatia L1 Pro diskantit sekä Peerlessin 2,5" laajakaistat. Aivan loistavat elementit nuo Peerlessit
hintaisikseen. Ja muutenkin. Uskallan väittää, että ne kelpaisivat monille teistä ihan ilman diskanttejakin.
Lämpimät suositteluni. Ja hintaa oli rapiat alle 50€/PARI.

Nuo reiät tuossa kotelon kyljessä on tehty ihan tarkoituksella. Ilman noita reikiä karvaisten ja rotevien
miesten laulu kuulostaa siltä, että artistilla on pyykkipoika nenässä. Ja muutenkin sointi on tosi ahdistunutta
ilman reitystä. Tuota ajatusta lähden jatkojalostamaan eteenpäin.

Lisäksi lasikuituhommia on aloitettu. Ihan näin lähestyvien talvikelien kunniaksi. Ei muuta kun lisää kovetetta  O0


Tämä homma etenee nyt etanan vauhdilla, kun pitää noita kuunteluja ja virittelyjä tehdä. Seuraavaksi koetan
saada noita koteloita laajakaistoille tehtyä. Eli ovipahvien raiskaaminen siis alkakoon. Siinä tuleekin olemaan
ihan kivasti hommia. Koetan pitää muodot sen verran simppeleinä, että pystyisin itse hoitamaan ovipahvien
verhoilun. Ei se itse tekeminen mikään itseisarvo ole, mutta säästyneet rahat voi sitten laittaa auton alustaan.
Mutta, jos hiukkaakaan omat taidot epäilyttä, niin hoitakoon verhoilun sen osaava taho. Mikään muu ei
vituta (kappas, ei sensurointia) niin pahasti, kun ryppyinen tekonahka ovipahveissa...

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Iha antaamuksella olet lahtenyt vaimentamaan lankkua, pitäs omakin, vaikkei kyseessä olekaan mikää hifipirssi...  O0
144
145
945
855

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vähä niinku jenkkifoorumilla sanoovat: ''I like where this is going'' tai jotain sinnepäin  :hello:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Samppasport  Futurez