KL-varaosat  Race.fi

V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus

  • 78 Vastauksia
  • 38750 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #30 : 19.03.2013, 19:43:43 »
Laitetaas toiseen viestiin kun tuli tuosta edellisestä niin pirun pitkä jo muutenkin..  ::)

Itse ajattelin edetä seuraavasti.

1. Vaihtaa vakio 6.5" elementin tilalle 2-tie erillissarjan jonka diskantti vakiopaikalle peilikolmioon.
    Jakosuodin sopinee ovipahvin taakse, signaali nykyisen 6.5" elementin johdoista.
    Samalla ajattelin yrittää lisätä sekä ulko- että sisäpuolen peltiin äänieristystä STPsilver/SilentCoat 2mm butyylikumimatolla.
    Ovipahvin taakse ehkä myös samaa tavaraa, mutta ainakin jotain pehmeämpää vaahtomuovia tms.
    Toistaiseksi on auki laitanko esim. ed.viestissä mainitsemani Focalin sarjan vai puranko vanhasta 440:stäni DLS MS6 sarjan...

2. Jos ylläoleva ei vielä miellytä vaan äänestä puuttuu puhtia:
    Lisään jonkin suht pienikokoisen n. 2x50W tms. vahvistimen kaiutintasoisella sisääntulolla kuskin penkin alle.
    Johdotukset meinasin ryöstää kojelaudan sisältä juuri ennen ovea ja käyttää alkuperäisiä kaapeleita.
    Ainoastaan penkin alle menevät johdot olisivat uusia.
    Esim. Tämä (Mitat: 140x160x32mm) Mahtuu melkein mihin vain :)

3. Jos tuokaan ei vielä miellytä saatan lisätä järjestelmään ennen vahvistinta esim. tämän täysin säädeltävän DSP:n.

4. Jos bassoa tuntuu puuttuvan... yritän mahdollisesti rakentaa itse pienen 6.5" subin samaan paikkaan missä alkuperäinen olisi.
    Tätä yritän kuitenkin välttää viimeiseen asti...

5. Jos mikään ylläolevista ei tunnu auttavan... taidan vaihtaa autoa... ;D
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #31 : 19.03.2013, 19:59:38 »

Ei ole diskantteja mulla. johdot on valmiina mutta elementit puuttuu... Oiskohan sulla sitten vuosimallin 2010 auto? vai onko sittenkin High Performance? Oletko tarkastanut ettei penkkien alta löydy vahvistinta?


Pitää kurkata - en muista nähneeni mitään outoa penkin alla. Mutten ole kyllä etsinytkään. 2009, siitä ei ole epäilystäkään.

Ainakaan näytössä ei herjaa hienommista "hifeistä" - sama suttuinen V70 figuuri tulee ruutuun kun virrat laittaa päälle. Mutta noi diskantit taitaa pysyä hiljaa.. ainakaan kovin kirkasta ääntä ei tule. Pitää vielä jossain hilaisemmassa paikassa kuunnella.

Toi sun suunnitelma kuulostaa hyvältä..

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #32 : 20.03.2013, 17:59:15 »
Vakiona näissä oli performance 4 kaiutinta. (Tiedot ensimmäisestä "virallisesta" hinnastosta 1.4.2007)

High performance sisältää  8 kaiutinta

Premium/dynaudio tarjosi 12 dynaudio kaiutinta.

High performance ja Premium värkkeihin sai subin.

Tämä ihmetyttää entistä enemmän - mun mielestä mulla on perussetti, mutta diskantit löytyy edestä. Andyksillä on samoin perussetti, muttei diskantteja.

Onko jollakin "varma" havainto että high performance mainostaa itseään soittimen näytössä? Onko valikoissa jotain eroa?

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #33 : 20.03.2013, 18:45:39 »
Tämä ihmetyttää entistä enemmän - mun mielestä mulla on perussetti, mutta diskantit löytyy edestä. Andyksillä on samoin perussetti, muttei diskantteja.

Onko jollakin "varma" havainto että high performance mainostaa itseään soittimen näytössä? Onko valikoissa jotain eroa?

Mulla ainakin tulee se sama suttuinen Volvon figuuri ilman mitään tekstejä... Eli sen puolesta sulla olis sama perussetti?

Mun auto on Momentum... Onko sulla sattumalta Summum? voisko siinä olla ero?

Voihan toki olla että joku on sun autoon nuo jo lisännyt jälkikäteen... paitsi jos ostit uutena?

Ja ainakin tuo hanttarin puolen ovipahvi mulla oli jo kertaalleen avattu, eli onhan se mahdollista että joku on diskantit mun autosta "unohtanut" tai muuten vaan vienyt..   :idiot2:
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #34 : 20.03.2013, 19:49:14 »
Ei ole ollut uudesta asti - Summum versio kyllä, mutta missään ei viitata että se vaikuttaisi poppikoneeseen.

Luin aiemmin sitä 2007 puolella julkaistua 2008 mallien hinnastoa, jossa puhuttiin 4 kaiuttimesta. Uudemmassa esitteessä, en muista vuosimallia, performancessakin on 6 "kaiutinta" eli viittaisi että diskanttien pitäisi löytä kaikista.

Mulla on hämärä muistikuva että kun -08 XC70:ssä joskus kokeilin niin eron kuuli, kun käden laittoi diskantin päälle.  (Oli momentum)

Erikoista olisi että ne olisi pöllitty, varsinkin jos ne on vakioita. Pitää katsella sinne penkin alle, jos sieltä löytyy vahvari / high performancessa lienee taajuuskorjain?


Oikeastaan hölmöä ihmetellä tätäkin asiaa, mutta onpa jotain millä vaivata päätään ;D

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #35 : 20.03.2013, 20:42:01 »
ei kai sitä kannata miettiä onko siellä diskanttia vai ei tai miksi ei ole. Vaikka siellä se olisi niin vakio mallit on sen verran kuraa että ne kannattaa vaihtaa. 6.5" erillissarjan asentaminen on vaimennuksineen päivän homma ja 200€ menee kokonaisuudessaan rahaa. Tulos on varmasti parempi laadullisesti kuin Premium-sarjassa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #36 : 20.03.2013, 20:46:11 »
Niin... Mulla on kyllä suht ensimmäisiä tuo auto. Maaliskuussa 2008 rekisteröity, runkonumero jotain 30000 paikkeilla.
Ja tosiaan Saksasta tuotu, silläkin voi olla omat vaikutuksensa.

High Performancessa mun ymmärtääkseni pitäis olla jonkinlainen taajuuskorjain valikoissa... Itse en tosin edes tiedä mitä kaikkea tuolta oman valikoista löytyy kun ei tuo Saksa oikein taivu ;D

ei kai sitä kannata miettiä onko siellä diskanttia vai ei tai miksi ei ole. Vaikka siellä se olisi niin vakio mallit on sen verran kuraa että ne kannattaa vaihtaa. 6.5" erillissarjan asentaminen on vaimennuksineen päivän homma ja 200€ menee kokonaisuudessaan rahaa. Tulos on varmasti parempi laadullisesti kuin Premium-sarjassa.

Näinhän se on... Kunhan vaan kelit vähän lämpiäisi että olis mukavampi asennella ja sais vieläpä vaimennusmatotkin tarttumaan...
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #37 : 20.03.2013, 21:11:53 »
Pitäähän nämäkin puoliturhat tiedot selvittää csi-tyyppisesti. ;D Jos me ei hämmästellä, niin sitten tulee joku muu kyselemään.

Se mun XC oli myös ensimmäisiä tehtyjä -08 mallisia.. tuliko se jo syys-lokakuu 2007.. ehkä markkina-alue erosta on kyse.


EDIT: Ei näkynyt vahvistinta penkinalla tai sen sulaketta..  Diskantin kun otti irti ja työnsi korvan kiinnin niin jotain pihinää sieltä kuului, eli ei ihan mykkä.. No odotetaan ensin äänieristys / -vaimennus intoa..
« Viimeksi muokattu: 21.03.2013, 16:12:59 kirjoittanut D5GT »

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #38 : 21.03.2013, 18:54:15 »
Tänään tuli taas kirottua noita vakiokajareita kun yritti työmatkalla kuunnella radiota ja ääni oli niin puuroa että.. Tuntui ettei mitään saa äänestä selvää..

No päätin sitten kuitenkin siinä kokeilla kännykän kautta nettiradiota Aux-iniin.. Eroa on kuin yöllä ja päivällä... siis soittimen oman virittimen kautta kuunneltuna tuntui kuin kaikki yli 3khz äänet puuttuisi kokonaan, nettiradion (NRJ 96kbps) ääni taas oli paljon kirkkaampi ja voisi jopa sanoa että yllättävänkin hyvä näillä vakiokaiuttimilla.

Siis olen kyllä nyt aivan vakuuttunut että joko
A) tuossa mun autossa on jotain vikaa radiossa/antenneissa tms.
B) tuon vakion soittimen radio on huonompi kuin missään ikinä omistamassani autossa, ja niissä nyt sentään on ollut kasettimankkoja 80-luvulta..

Alkaa vaan tuntua siltä että tuo kaiuttimienkin vaihto menee täysin hukkaan, koska kuitenkin mieluusti kuuntelisin työmatkoilla radiota ja tuntuu että sen huono äänenlaatu ei johdo kaiuttimista vaan itse virittimestä.

Pitää kokeilla pystyiskös tuota ääntä nauhoittamaan vaikka kännykällä ja pistää tänne kuultavaksi.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #39 : 21.03.2013, 19:38:10 »
Joo, eikai näihin turhaan tarjota digitaaliradiota lisävarusteeksi.. Kuka muistaisi mistä/millä hakusanoilla se radion musiikin latistamis-juttu löytyy.. Mp3, pakkasi musiikin myös epätäydellisesti..

Poissa jv70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #40 : 21.03.2013, 23:00:37 »
Onko näihin Volvon soittimiin mahdollista lisätä vahvistinta jälkikäteen niin kuin oli edelliseen malliin?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #41 : 22.03.2013, 08:54:33 »
Kyllä, mutta onnistuuko homma vain johtoja kytkemällä on eriasia.

Vaatisi yhden irtovahvistimen ja innokkaan kokeilijan. Bildelsbasen on "pullollaan"  orggis vahvistimia ja subeja.. Ehken ensin pitäisi kaivella onko johdot valmiina..

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2096
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #42 : 22.03.2013, 09:06:12 »
Tässä kun näitä sarjoja monet tuumailee niin muistutetaan että edellisessä autosoundissa oli testissä 200-400e hintaiset 6,5" erillissarjat. Testin voitti Rainbow SL-C6.2 jonka OVH on juuri yli 200 mutta todellinen myyntihinta jossain 170-180e tietämillä. Tuota uskaltaa suositella kuulemattakin. Itsellä Focal Performance PS165 joka on samaa hintaluokkaa ja autosoundin edellisen testin voittaja. Mainio sarja sekin. Hyvään äänenlaatuun ei siis vaadita mitään  prosessoreja tai 1000e kaiuttimia ja kullattuja johtoja, vaan pienelläkin rahalla voi saada hyvän äänen kunhan asennukset on kunnolliset ja komponentit valittu oikein.  ;)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #43 : 22.03.2013, 09:21:57 »
Hyvä vinkki - pitää kaivaa toi lehti neän eteen. että oppii edes alkeet aiheesta mitä euroilla saa ;D

Poissa jv70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #44 : 22.03.2013, 10:16:58 »
Tänään tuli taas kirottua noita vakiokajareita kun yritti työmatkalla kuunnella radiota ja ääni oli niin puuroa että.. Tuntui ettei mitään saa äänestä selvää..

No päätin sitten kuitenkin siinä kokeilla kännykän kautta nettiradiota Aux-iniin.. Eroa on kuin yöllä ja päivällä... siis soittimen oman virittimen kautta kuunneltuna tuntui kuin kaikki yli 3khz äänet puuttuisi kokonaan, nettiradion (NRJ 96kbps) ääni taas oli paljon kirkkaampi ja voisi jopa sanoa että yllättävänkin hyvä näillä vakiokaiuttimilla.

Siis olen kyllä nyt aivan vakuuttunut että joko
A) tuossa mun autossa on jotain vikaa radiossa/antenneissa tms.
B) tuon vakion soittimen radio on huonompi kuin missään ikinä omistamassani autossa, ja niissä nyt sentään on ollut kasettimankkoja 80-luvulta..

Alkaa vaan tuntua siltä että tuo kaiuttimienkin vaihto menee täysin hukkaan, koska kuitenkin mieluusti kuuntelisin työmatkoilla radiota ja tuntuu että sen huono äänenlaatu ei johdo kaiuttimista vaan itse virittimestä.

Pitää kokeilla pystyiskös tuota ääntä nauhoittamaan vaikka kännykällä ja pistää tänne kuultavaksi.

Tänään kanssa kuuntelin kännykän kautta radiota. Oli kyllä eroa. Eli autossasi tai radiossa ei ole vikaa. Eli B oikein 8).

 

Futurez  Kulkukoira