Niin vaan päätös tuli että lunastukseen meni. Lunastushinnan katsovat suurinpiirtein samanikäinen, moottorisen ja ajomääräisen myynnissä (nettiauto) olevan autojen mukaan josta vähentävät ns tinkivaran. Tässätapauksessa oli kolme autoa johohon verrata. Varusteilla ym ei ole merkitystä eikä käytännössä lunastukseen menevän auton kunto vaikka se olisi miten siisti tahansa. Sijausauton voi olla mahdollista saada työssäkävijä jos auto olisi mennyt korjaukseen. Mitenhän olisi ollut lomalla olija.
Mitenhän ne katsoo nämä turbo 900 sarjan volvot kun niiden hintapyynnöt on välillä ihan tolkuttomia.
Minulla katsottiin:
- Vuosimalli
- Kilometrit
- Korimalli
- Moottori (2.3 vapari, 130hp)
- Varusteet (ei ollut muuta kuin kattoluukku, jolloin todettiin että sähkölasit tai kylmästöinti on sama asia)
Lopulta käytettiin 320tkm ajettua vuoden 1995 autoa verrokkina tuohon omaan, 490tkm ajettuun vuoden 1991 malliin. Sen mukaan sitten tehtiin arvio ja todettiin, että lunastukseen menee jos haluaisin katon korjauksen (tippui jäätä katolta auton päälle, katossa pari pientä jälkeä ja tuulilasi halki). Sovittiin kertakorvaus joka laskettiin lasinvaihto + XX% myyntihinnasta.
Mikä se myyntihinta olisi? Tarkastajan mukaan 1300€, mikä on mielestäni ihan linjassa ja olin täysin samaa mieltä.
Naureskeli se tarkastaja hieman, että näköjään turbot on valmistettu kullasta. Vastasin, että siksi en semmoisilla ajakkaan.
