Tulikin jo aikaisemmin tehtyä jonkinlainen tarina tuonne volvolandian puolelle, jutun päivittely jäi hieman vaiheeseen kun autoon ei mitään erikoista tapahtunut

Auto on T5 joka onneksi on 2,3 koneella, Autoa ostaessa meinasi olla jännää että tuliko lupauduttua ostamaan italian tuonti koska myynti hinta oli melko alhainen etenkin kilometreihin nähden. 228tkm sillä on ehditty ajamaan vuodesta -94. Entinen omistaja oli sitä ehtinyt "tuunailemaan" merkittömällä maskilla, valoilla, lastulla sekä aivan hirveällä 3" pakoputkistolla.


Seuraavan vuoden - puolentoista sisällä autosta on tarkoitus rakentaa tyylikäs perusmusta R kopio kesäautoksi vähän pirteämmillä voimavaroilla. Kasipätkän rakentelu on aloitettu pikkuhiljaa jo syksyllä purkamalla ja haalimalla osia hyllyihin.
Ainoat muutokset hienoon ja kantikkaaseen koriin tulee olemaan antenni- ja takaluukun lukkopesän reiän hitsaaminen umpeen sekä takakaarien levitys, koska takapyörät on tarkoitus tuoda etupyörien tasalle. Sekä tietysti reilu madallus..
R-etupuskuri löytyi jo syksyllä. Se oli ottanut pupujussin lämpimään syleilyynsä ja siitä oli mennyt ilmanotto aukkojen pystyrivat poikki. Meinasi herättää hieman ihmetystä kun aloin sitä korjata kolvilla ja huomasin että materiaali on PUR-muovia toisin kun perus puskurissa, savu oli mustaa ja se käry iski päähän kuin metrinen halko. Mutta liimalla ja kuidulla sen sai kuntoon.
Autoa purkaessa tulikin huomattua että se on yllättävän ruosteinen ja sen takia auton valmistuminen tuli siirrettyä suosiolla ensi kesästä vuoden päähän. Tarkoitus on korjata ruosteiset kohdat kunnolla. Vaikkakin tosi asia on ettei ihan jokaista ruostepilkkua saa pois, koska hiekkapuhallus ja auton saaminen vartaaseen ei ole vielä järkevää eikä mahdollista.
Eniten pelti työtä teettää takapää jossa p*ska on saanut muhia puskurin alla. Taka- ja etupuskurin kiinnikeet saa myös väännellä uusiksi, koska vanhat on ruosteesta johtuen korjaus kelvottomat. Myös takakehät uusitaan levityksen yhteydessä ja sisälokasuojia muokataan jonkinverran. Mukava yllätys löytyi takapenkin selkänojan kiinnityspisteiden luota, josta meisseli hulahti pellistä läpi kertaheitolla

Kummallekkin puolelle on hommattu korjauspalat ehjempi peltisestä kasipätkästä.
Helmoihinkin saa hitsata molemmin puolin uutta peltiä.. Ei ehkä olisi pitänyt mennä kurkkimaan sinne helmakotelon sisään.. Harmi kun missään ei tunnu olevan helmojen korjauspeltejä saatavissa..




Ruosteettomat etulokasuojat on myös hankinta listalla. Ruosteeton takaluukku on jo hommattu. Tässä vaiheessa valmiina on etupyörä kotelot jotka on hiottu puhtaalle pellille, maalattu epoksi pohjamaalilla ja pintavärillä. Sen jälkeen ne on massattu.


Syksyllä tuli hommattua valmiiksi Atp:n 5 razzet 19" koossa, mutta jostain tuli idea testata käyttö opelin kesäpyöriä volvoon ja siitähän se mieli sitten muuttui. Nyt tilauksessa on uudet vanteet: inter action b9 eli bbs kopiot, ne on tarkoitus maalata mustaksi. Kokona on 18", eteen 8" leveä, et40 jako 5x108 ja taakse 9" leveä et38 5x112 + 25mm paksu jaonmuutos spacer. Renkaat 215/35 ja 225/35-18.



Alusta on MADmaxxin korkeussäädettävä sarja, keula tippui hienosti n. 60-65mm, mutta peräpää jäi 10 cm liian ylös. Varastosta onneksi löytyi B Vectran Kw:n coilover sarja joiden takajouset kävivät heittämällä paikalleen. MADin sarjan iskarit on kuitenkin liian pitkät ja jouset tippuu melkein paikaltaan nostettaessa auto ilmaan. Nyt mietinnässä iskarin yläpään muokkaus tai mittatilaustyönä teetetyt iskarit jäykkyyssäädöllä. Itse asiassa ne vectran jousetkin taitaa olla hieman liian heiveröiset eikä takapää kestä oikein kuormaa, joten saattaa olla että MADin jouset menee takomolle 8 sentin madallukseen.

Moottori nostetaan myös pois keulilta ylimaalauksen yhteydessä, jolloin maalataan konehuone sekä suoritetaan moottorille täyshuolto. Myös syy maitokahvin väriseen öljyyn mittatikun päässä selvitetään ja samalla vaihdetaan vahvemmat kiertokanget ja melkovarmasti männät, jotta moottori kestäisi näin aluksi +300 hv:tä. Myös uusi 50mm välijäähdytin olisi tilattava klracingista, omat haasteensa tilaukseen tuo todella huono ruotsinkielen taito

Ahtoputket tehdään uusiksi rosterista ja silikoni osista..
Hyllyllä odottelevaan mitsun td04hl-18t:n jatkeeksi tulee 3" rosteri/happo putkisto alusta loppuun yhdellä megan racingin "import" vaimentajalla. Tietysti laipoin varustettuna että saa katin väliin tarvittaessa


Sisusta tullaan myös verhoiluttamaan jollain ja arkisen harmaa tulee vaihtumaan mustaan.
Loppuun yhteenvetona.. Autosta on tarkoitus tulla varsin synkän näköinen, mutta katsotaan mitä siitä seuraa kun auto, vanteet, lasit ja kaikki valot on jollain tapaa mustia ja sekaan laitetaan mattamustia yksityiskohtia, ehkä jopa hiilikuituisia

Tässähän tätä tarinaa oli.. Kuvia ja juttua tulee kun hommat menee taas eteenpäin..