Carcom Oy  Elekma

Nykii, kulkee max. 100km/h ja "MOTORSYSTEM WART. EFORDERL." varoitus

• 3 Vastauksia
  • 2380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sevye

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Noniin. Kauan sitä onnea Volvon kanssa kesti. Noin 40 tkm yhteistä matkaa.

Reilu viikko sitten 2007 D5 V70 MkII alkoi oireilemaan, mittarissa 202 tkm. Lähdin aamulla aikaisin liikkeelle, yö lienee ollut kylmä. Ensimmäinen aamu, kun jo pystyi aavistamaan talven tulon. Liekö ollut vaikuttamassa asiaan? Lentokentälle piti päästä. Kilometrin päässä, pienessä kiihdytyksessä auto alkoi nykimään ihan hirveästi. Kun kaasua yritti painaa, niin välittömästi alkoi hirveä nykiminen. Näyttöön tuli teksti "MOTORSYSTEM WART. EFORDERL." eli ilmeisesti "Moottori vaatii huollon". Lennon lähtöön oli 1,5h ja matkaa vielä 60 km. Takseja ei tässä kylässä ole ihan joka kulmalla. Parkkeerasin tien sivuun ja kaasuttelin hetken tyhjäkäynnillä. Paikallaan, kytkin pohjassa auto vastasi kaasuun moitteetta, joten läksin jatkamaan. Ennen moottoritien alkua auto oli vielä voimaton, mutta nykiminen ei ollut enää niin pahaa. Ajoin tien sivuun, sammutin auton ja starttasin uudelleen. Ei auttanut "buutti", mutta autolla pystyi ajamaan. Tasaisella tiellä nopeus oli jopa 100 km/h, ylämäessä 80 km/h oli tuskaa ja alamäessä saattoi saada 120 km/h kerittyä. Koettakaapa joskus ajella aamuruuhkassa tuollaisella "voimanpesällä".

Ehdin lennolle, mutta tiukkaa teki. Kun eilen alkuyöstä hain auton parkista, ei tilanne ollut maagisesti parantunut. Itse asiassa, en meinannut päästä parkkihallista ylös, kun autossa ei riittänyt sen verta voimaa. Sain kuitenkin auton ulos ja muutaman kilometrin ajon jälkeen se alkoi taas kulkemaan jotenkuten, joten kotiin pääsivät sekä väsynyt työmatkaaja että vielä väsyneemmän oloinen Volvo. Äsken katsoin kaikki moottorin sulakerasian sulakkeet ja ne olivat ehjiä. Laitoin auton webastolla lämpenemään ja auton lämmettyä ajattelin kokeilla, josko autolla pääsee ajamaan huoltoon. Taitaa mennä hinaukseksi. Varmaan sillä pitäisi se 10-15 min ajella ryömintävauhtia ennen kuin suostuu liikkumaan edes siedettävästi. En viitsinyt ryömiä sunnuntaipäivän liikenteen seassa, joten käännyin ympäri ja nilkutin takaisin kotiin.

Huoltoon tuo täytyy siis viedä, mutta jos joku keksii vian, niin kuulen mielelläni. Oireet summattuna:
- tuo varoitusteksti "MOTORSYSTEM WART. EFORDERL."
- ei siedä vedätystä ollenkaan ensimmäisen 5-15 min aikana, pintakaasulla pitää ajaa, muuten nykii erittäin voimakkaasti
- 5-15 min jälkeen alkaa toimimaan auttavasti, noin 100 km/h huipuilla
- tässä kohtaa kaasupolkimen asento säätää sisätilan tuulettimen nopeutta (???)

Auto on huollettu viimeksi 180 tkm kohdalla. Siitä on jo hieman yli vuosi ja auto alkoi pari viikkoa sitten muistuttelemaan uudesta huollosta. Huoltoon auto siis oli matkalla joka tapauksessa pian (210 tikm).

Itseltä onnistuu pienemmät fiksaukset, joten jos jotain helppoa fiksiä keksitte, niin voisin korjata itse, jottei tarvitse bussilla kulkea 2 viikkoa (aikataulut huonot minulle). Minkään ihan triviaalin vian vuoksi ei viitsisi autotta kärisiä. Voisiko olla niin, että auto on vain "kertaluonteisen" vian vuoksi mennyt vikatilaan, ja se on nyt ainoa jäljellä oleva "vika"? Jos tällainen on mahdollista, niin olisiko kellään Lohjan seudulla tuota vikakoodin nollaajaa lainata pientä maksua vastaan? Saattaisin myös olla kiinnostunut ostamaan sellaisen.

Poissa Belsebub

• De Luxe
  • *
  • Volvo V70 D5 -01
Kannattaa tarkistaa ensimmäisenä ahdin ja ahtimen kaikki letkut ja putket. Itsellä korkkas kerran ahtimen jälkeinen letku ohitustilanteessa, kun jäi remontissa klemmari kiristämättä => juuri samat oireet. Ilmamassamittarikin voi varmaan oireilla tällä tavalla.

Sitten vikakoodien lukuun jos ei päällepäin mitään vikaa löydy.

Savuttaako normaalia enemmän...?

Poissa sevye

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Sain auton pikahuoltoon tänään ja vika selvisi.

Vikakoodeja oli 5 kpl, mm. seuraavat:
- EGR-venttiiliin liittyvä
- Turbon matalaan paineeseen liittyvä
- Nokka-akselin asentoon liittyvä
- Ilmamassaan liittyvä

Mekaanikko totesi heti korvakuulolta, että vuotaa jostain. Vuotoääni ei tällaisen maallikon korvaan kuulostanut kovin voimakkaalta, mutta olihan siellä vuoto. Tai itse asiassa yksi putkiliitos oli irronnut kokonaan. Asia selvisi, kun auto nostettiin ylös ja poistettiin moottorin pohjasuojalevy. Liekö ahtopaineputki oikea nimi ko. putkelle, mutta se oli takapäästään irronnut. Syy lienee se, että keskikohdan kiinnityksestä oli putken kiinnityskannake murtunut. Putki kiinnitettiin takapäästään ja murtuneen kiinnikkeen kohdalta kiinnitys varmistettiin nippusiteellä.

Löysin eilen myös toisen tarinan, jossa oireet melko samanlaiset. Tässä tarinassa on kuva putkesta, jota tarkoitan:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3963.0. Kuvassa näkyy tuo keskikohdan kiinnityskohta, josta minulla siis oli korvake murtunut. Itse putki oli minulla ehjä.

Onneksi ei ollut pahempaa.

Ihmetyttämään jäi se, että mikään noista koodeista ei suoraan kertonut, missä vika on. No, yksi koodi kertoi matalasta turbon paineesta, mutta nuo muut koodit lähinnä sekoittivat diagnoosia. Toki kokenutta mekaanikkoa eivät hämänneet, mutta tee-se-itse -mies olisi saattanut haksahtaa tutkiskelemaan EGR-venttiiliä taikka MAF-anturia. Ehkä ajatus on se, että auto voi ruikkia virhekoodeja ilman mitään itsekritiikkiä ja varsinainen päättely tehdään sitten koodilistaa tulkitsevan tahon toimesta. Fiksumpi softa kenties olisi osannut päätellä, että vika on ahtoputken falskaamisessa.

Poissa sevye

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Joo, kiitos Belsebub. Tuli vain hieman liian myöhään. No, vikakoodien nollaamisen vuoksi auto olisi joka tapauksessa pitänyt käyttää huollossa eli ei tuon putken kiinnitys omassa pihassa olisi paljoa säästänyt. Ensi kerralla tietää sitten.

Vastauksena kysymykseesi: ei savuttanut normaalia enempää, mielestäni. Juuri normilämpöön päästyään auto päästeli hieman kitkeränhajuista vaaleaa usvaa, mutta sitä se taitaa tehdä normaalistikin hieman viileämmällä kelillä.

Samppasport  Futurez