Noniin. Kauan sitä onnea Volvon kanssa kesti. Noin 40 tkm yhteistä matkaa.
Reilu viikko sitten 2007 D5 V70 MkII alkoi oireilemaan, mittarissa 202 tkm. Lähdin aamulla aikaisin liikkeelle, yö lienee ollut kylmä. Ensimmäinen aamu, kun jo pystyi aavistamaan talven tulon. Liekö ollut vaikuttamassa asiaan? Lentokentälle piti päästä. Kilometrin päässä, pienessä kiihdytyksessä auto alkoi nykimään ihan hirveästi. Kun kaasua yritti painaa, niin välittömästi alkoi hirveä nykiminen. Näyttöön tuli teksti "MOTORSYSTEM WART. EFORDERL." eli ilmeisesti "Moottori vaatii huollon". Lennon lähtöön oli 1,5h ja matkaa vielä 60 km. Takseja ei tässä kylässä ole ihan joka kulmalla. Parkkeerasin tien sivuun ja kaasuttelin hetken tyhjäkäynnillä. Paikallaan, kytkin pohjassa auto vastasi kaasuun moitteetta, joten läksin jatkamaan. Ennen moottoritien alkua auto oli vielä voimaton, mutta nykiminen ei ollut enää niin pahaa. Ajoin tien sivuun, sammutin auton ja starttasin uudelleen. Ei auttanut "buutti", mutta autolla pystyi ajamaan. Tasaisella tiellä nopeus oli jopa 100 km/h, ylämäessä 80 km/h oli tuskaa ja alamäessä saattoi saada 120 km/h kerittyä. Koettakaapa joskus ajella aamuruuhkassa tuollaisella "voimanpesällä".
Ehdin lennolle, mutta tiukkaa teki. Kun eilen alkuyöstä hain auton parkista, ei tilanne ollut maagisesti parantunut. Itse asiassa, en meinannut päästä parkkihallista ylös, kun autossa ei riittänyt sen verta voimaa. Sain kuitenkin auton ulos ja muutaman kilometrin ajon jälkeen se alkoi taas kulkemaan jotenkuten, joten kotiin pääsivät sekä väsynyt työmatkaaja että vielä väsyneemmän oloinen Volvo. Äsken katsoin kaikki moottorin sulakerasian sulakkeet ja ne olivat ehjiä. Laitoin auton webastolla lämpenemään ja auton lämmettyä ajattelin kokeilla, josko autolla pääsee ajamaan huoltoon. Taitaa mennä hinaukseksi. Varmaan sillä pitäisi se 10-15 min ajella ryömintävauhtia ennen kuin suostuu liikkumaan edes siedettävästi. En viitsinyt ryömiä sunnuntaipäivän liikenteen seassa, joten käännyin ympäri ja nilkutin takaisin kotiin.
Huoltoon tuo täytyy siis viedä, mutta jos joku keksii vian, niin kuulen mielelläni. Oireet summattuna:
- tuo varoitusteksti "MOTORSYSTEM WART. EFORDERL."
- ei siedä vedätystä ollenkaan ensimmäisen 5-15 min aikana, pintakaasulla pitää ajaa, muuten nykii erittäin voimakkaasti
- 5-15 min jälkeen alkaa toimimaan auttavasti, noin 100 km/h huipuilla
- tässä kohtaa kaasupolkimen asento säätää sisätilan tuulettimen nopeutta (

)
Auto on huollettu viimeksi 180 tkm kohdalla. Siitä on jo hieman yli vuosi ja auto alkoi pari viikkoa sitten muistuttelemaan uudesta huollosta. Huoltoon auto siis oli matkalla joka tapauksessa pian (210 tikm).
Itseltä onnistuu pienemmät fiksaukset, joten jos jotain helppoa fiksiä keksitte, niin voisin korjata itse, jottei tarvitse bussilla kulkea 2 viikkoa (aikataulut huonot minulle). Minkään ihan triviaalin vian vuoksi ei viitsisi autotta kärisiä. Voisiko olla niin, että auto on vain "kertaluonteisen" vian vuoksi mennyt vikatilaan, ja se on nyt ainoa jäljellä oleva "vika"? Jos tällainen on mahdollista, niin olisiko kellään Lohjan seudulla tuota vikakoodin nollaajaa lainata pientä maksua vastaan? Saattaisin myös olla kiinnostunut ostamaan sellaisen.