Futurez  Kulkukoira

940 laturi

  • 20 Vastauksia
  • 7600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #15 : 11.10.2012, 20:54:29 »
Ei se nyt aivan noinkaan mene...
Ei se mikään vakiojännitevehje ole. Laturilla on tietyt kierrokset, joilla se tuottaa tyyppikilvessä luvatun verran jännitettä ja virtaa, alhaisemmilla kierroksilla vähemmän mutta korkeammilla ei sen enempää kuin on luvattu. Ja laturin tehosta riippuu miten paljon jännite tippuu kun sitä kuormitetaan. Ja joissakin latureissa on akkutunnistus (ainakin japseissa yleinen) eli ne haistelevat akun varaustilaa ja tiputtavat latausjännitettä kun akku on täynnä, ja lämpökompensointikin saattaa löytyä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 940 laturi
« Vastaus #16 : 11.10.2012, 21:02:00 »
Ysineliskantin latureita voisi vielä sanoa vakiojännitelaturiksi mutta tuoreammissa autoissa noita älykkäämpiä vehkeitä löytyy.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 laturi
« Vastaus #17 : 11.10.2012, 23:52:16 »
Ei se nyt aivan noinkaan mene...

940:ssäkö?

Kyllä muuten menee!  :nuhtelu

Jos puhut muista vehkeistä, niin tarina on toinen.
Kaikissa vanhoissa autoissa homma menee juurikin näin. Väylä-ohjatut ovat tarina erikseen.

Ei se mikään vakiojännitevehje ole. Laturilla on tietyt kierrokset, joilla se tuottaa tyyppikilvessä luvatun verran jännitettä ja virtaa, alhaisemmilla kierroksilla vähemmän mutta korkeammilla ei sen enempää kuin on luvattu. Ja laturin tehosta riippuu miten paljon jännite tippuu kun sitä kuormitetaan. Ja joissakin latureissa on akkutunnistus (ainakin japseissa yleinen) eli ne haistelevat akun varaustilaa ja tiputtavat latausjännitettä kun akku on täynnä, ja lämpökompensointikin saattaa löytyä.
Laturi mitoitetaan niin, että tyhjäkäynnillä se kykenee tuottamaan riittävästi tehoa pitääkseen auton laturin lähtöjännitteen vakiona normaalikulutukselle.

Se, että jännite tipahtaa kuormituksessa kertoo yleisesti alimitoitetuista piuhoista tms. mutta normaalitilanteissa laturin jännite on vakio.

Mitä tarkoitat akun tunnistuksella? Sitäkö, että latausjännite säätö tapahtuu akun jännitteen mukaan? Vaiko jotakin uudempaa älykästä järjestelmää?
Jos tarkoitit jotakin ennen 2000-vuotta tehtyä autoa, niin sellaisissa ei ole mitään akun tunnistusjärjestelmiä tms.
Jos latausjännitettä haistellaan akun navoilta, niin se on konsti kompensoida piuhojen tms. häviöt!

Lämpötilakompensaatio taasen syntyy zener-diodin luontaisista ominaisuuksista, eikä sitä ole tarpeen muuttaa. 

Diodin kynnysjännite kun on aina lämpötilan funktio, ellei sitä ole erikseen kompensoitu.  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: 940 laturi
« Vastaus #18 : 12.10.2012, 04:07:02 »
mie en ymmärrä miks tuo 13.9 ei riittäis?

Hifimiehelle 0.1 Volttiakin on tärkeä!
144
145
945
855

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 laturi
« Vastaus #19 : 12.10.2012, 05:11:33 »
mie en ymmärrä miks tuo 13.9 ei riittäis?

Siksi, koska toimialajohtajat herra Fysiikka ja Matematiikka, ja heidän alaisensa johtaja Kemia ovat niin stanan wittuimaisia jätkiä, ettei mikään rajan alle jäänyt riitä. Ja siitä outoja tyyppejä, ettei mikään rajan alittanut ole riittävästi, vaan raja on ehdoton raja. Eikä niitä voida poliittisillakaan päätöksillä muuttaa miksikään!  :hello:

Toki herrat Fysiikka, Matematiikka ja Kemia tarjoavat vaihtoehtoja, mutta ahne valmistaja ja köyhä kuluttaja valitsevat asikkaina lopulta toimialajohtajien suositusten ohitse, koska herrat poliitikko ja markkinointi eivät aina kuuntele nöyriä toimialajohtajiaan!  ;)

Hifimiehelle 0.1 Volttiakin on tärkeä!

Ja akulle se 100 millivolttia on elintärkeitä voltin osia!    :hello:

Hifi-mies ei välitä moisista "pikku-seikoista" vaan äänenpaine (primäärisesti) ja toisto-käyrä (sekundäärisesti) ratkaisevat!

Hifi-lehden tilauksen lopetin, kun "kulta-korvat" alkoivat kuulla eroja RCA-piuhoissa ilman mittaustulosten eroja, joissa ei mittausten mukaan ollut eroja!  :uglystupid2:
Ja viimeinen niitti oli se, kun lehdessä esiteltiin kaiutin-johtoja joissa oli 22 eri johdinta eri taajuuksia varten.  :facepalm:

Minä ehdottomana insinööri-pornon suurkuluttajana ja tuottajana arvostan vain faktisia tietoja tuloksista ja mittausmenetelmistä!  :smitten:

"Musta tuntuu" jutuissa annan "mustan tuntua"!  :2funny:

Lainaus
These are general voltage ranges for six-cell lead-acid batteries:

    Open-circuit (quiescent) at full charge: 12.6 V (2.1V per cell)
    Open-circuit at full discharge: 11.7 V

    Loaded at full discharge: 10.5 V.
    Continuous-preservation (float) charging: 13.4 V for gelled electrolyte; 13.5 V for AGM (absorbed glass mat) and 13.9 V for flooded cells

    All voltages are at 20 °C (68 °F), and must be adjusted −0.0235V/°C for temperature changes.
    Float voltage recommendations vary, according to the manufacturer's recommendation.
    Precise float voltage (±0.05 V) is critical to longevity; insufficient voltage (causes sulfation) is almost as detrimental as excessive voltage (causing corrosion and electrolyte loss)

    Typical (daily) charging: 14.2 V to 14.4 V (depending on temperature and manufacturer's recommendation)
    Equalization charging (for flooded lead acids): 15 V for no more than 2.205 hours. Battery temperature must be absolutely monitored.
    Gassing threshold: 14.4 V
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery

Yleisesti varavirtajärjestelmien lyijy-akuissa pidetään 2-5 vuoden vaihtovälillä latausjännitteenä 13,8V.
Akuissa kun on lataushyötysuhdekkin rasitteena....    :juhau:

Käynnistys-akuissa latausjännite on autoissa 14,0V tai maksimissaan 14,4V +20C lämpötilassa yleisesti. Eri valmistajat voivat speksata pieniä eroja materiaaliteknisistä eroista johtuen!



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #20 : 13.10.2012, 13:57:35 »
tännehän onki tullu asiaa.. maanantaina tulee uudet hiilet/säädin, ilmeisesti tarvikeosan tilasivat liikkeeseen, 8e oli hintaa? nykyiset on boschit. Saa nähä auttaako mitään, eipä paljoa menetä vaikkei auttaiskaan. seuraavaks uus laturi. harvoin kuitenkaan rämisytän tota volvoa kauaa yhtäjaksoisesti, että saattaa tuo virta riittää tuollaki laturilla.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron