Nyt taas huhuilta pojat siivet veks, ja otetaan finlex.fi käyttöön.
Katsastusinssi voi olla ihan mitä mieltä vaan, mutta jos auto pitää olla laillinen, on suomen lakia vaan seurattava.
Mikään muu kun järki ei kiellä koneen ns.kuristamista, ja itselläkin leimattu tuo oma kampe 135hv tehoisena jossa 167hv vakiona, katsastusinssi ei tähän sanonut yhtään mitään, eikä lakikan ota tuohon kantaa, PAITSI vähäpäästöisissä joihin ei omavalmistemoottoreita saa katsastettua ilman ns.VTT lappuja.
Eli tämän takia esim. S90 tai 960 ei saa asennettua kuristettua T6 konetta, koska kun moottoria kuristetaan jotenkin, edes vaihtamalla ohjelma tai rajoittamalla ahtopainetta, kone muuttuu omavalmisteeksi.Eli selväkielellä, tässä tapauksessa jos pulttaat B23ET koneeseen 16v kannen, tarvitset penkkilapun jos mennään lain mukaan, mikään LAKI ei edellytä tehojen kasvamista, vaikka puhdas järki näin sanookin tapahtuvan kun pistetään parempi kansi kiinni. Ei katsastusinssi rupea vaatimaan penkkilappua, vaikka tunget 530 8v kannen tilalle 405 tai 531sen, vaikka laki vaatiikin, kun kannen vaihto toisenlaiseen rinnastetaan moottorivaihtoon.
Tästä tietenkin herää taas hirveä sota, mutta tässä kylmät faktat, eri katsastusinssien tulkinnat sit ihan erikseen LAKIPYKÄLISTÄ.
Mutta kasaat siis mieleisesi koneen tuohon EI vähäpäästöiseen koriin, haet penkkilapun, ja auto on jo ns. mallisarjan tehokkainta vastaava alustaltaan, niin penkkilapussa B23ET tai B230ET tehot +20prossaa on maksimi.
B23ET ja B234F tehot voi unohtaa, kun puhutaan omavalmistemoottorista, joka näiden sekoitus on, tosin
eihän kukaan tässä tapauksessa ole niin tyhmä että yrittää selittää että kun ahdettuun B23ET koneeseen pistetään jo silminnähden parempi B234F kansi ja sarjat, ni teho laskisi. 