RallyBaron  Samppasport

b6xx4 nokan ajoitus

  • 19 Vastauksia
  • 7956 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
b6xx4 nokan ajoitus
« : 04.10.2012, 21:56:24 »
mitähän en nyt tajua?  Laitoin nokat takapään hahlojen mukaan kannen tiivistepintojen tasolle, kuitenkin niin että nokkien ero 180 astetta.
sitten pyöritin varovasti kampuran ykk:hon mutta mitäs, joku 10 astetta ennen mäntä saavutti 1. sylinterin pakonokat.
käänsin pakonokkaa kunnes mäntä ei  enää ottanu venttiiliin kontaktia ja tältä se näytti:

Toinen valkoinen merkki nokkapyörässä siis ajoitusmerkki, kun nokka on takapään hahlon mukaan ajoitettu ja noin se näyttää olevan kaikissa netin kuvissa  ???


sama tilanne takapäästä



täytin nostinkupit öljyllä ennen asennusta, mutta eikai ne enää kanna liikaa, nokkaa nimittäin pyöritelty jo jonkin verran asiaa tutkiessa


Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #1 : 04.10.2012, 22:05:23 »
Ainakin joissain 5-pyttyisissä ajoitusmerkit onkin vähän ennen yläkuolokohtaa.
Eti se kampuran hammaspyörässä oleva tosi pieni merkki ja laita sen mukaan nippuun.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Re: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #2 : 04.10.2012, 22:14:30 »
Ainakin joissain 5-pyttyisissä ajoitusmerkit onkin vähän ennen yläkuolokohtaa.
Eti se kampuran hammaspyörässä oleva tosi pieni merkki ja laita sen mukaan nippuun.
onko tosiaan näin :o  ite merkkasin varman ykk merkin kannen ollessa irti ja laitoin sen mukaan :hello:
käympä juoksemassa tallilla  *karkuun->

hevonen

  • Vieras
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #3 : 04.10.2012, 22:14:59 »
En varmaan taas ymmärtänyt tätä oikein mutta onko tuossa kuvassa tuolla puolen kierroksen päässä ne rattaan omat ajoitusmerkit?

Jos laitat jakoa niin nokat on 1/2 kierrosta pielessä?

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #4 : 04.10.2012, 22:19:34 »
Eräässä 850:n vaparikoneessa tätä ihmeteltiin, kun kampuran ajoitusmerkki ei ollutkaan yhtäkuin ykk.
(Ison hihnapyörän merkki on ykk, hammaspyörän merkki ei.)
Laitettiin sitten kuitenkin tehtaan merkkien mukaan ja toimiihan se.

B6xx4 konetta en ole avannut, mutta toin vaan tämänkin mahdollisuuden esille.

Suosittelisin etsimään ne alkuperäiset merkit ja niiden mukaan kasaamaan.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #5 : 04.10.2012, 22:37:37 »
En varmaan taas ymmärtänyt tätä oikein mutta onko tuossa kuvassa tuolla puolen kierroksen päässä ne rattaan omat ajoitusmerkit?

Jos laitat jakoa niin nokat on 1/2 kierrosta pielessä?

merkit tein kun käänsin nokat tuon 180 astetta ja merkkasin saman kohdan jossa venat ei enää ota kiinni mäntään.
tuolloin siis 6 sylinterissä ykk.
aika tarkalleen 180 asteen ero tuli merkkeihin.

Hihnan laiton kannalta ei oo väliä kumminin päin nokat on, eli onko 1 vai 6 sylinterissä alkamassa imutahti
nokien välinen asento pitää vain olla 180 astetta ja nokkien asennon saa ilmeisesti varmuudella oikein kun laittaa nuo takapään hahlot tasan tiivistepinnan mukaan.



Eräässä 850:n vaparikoneessa tätä ihmeteltiin, kun kampuran ajoitusmerkki ei ollutkaan yhtäkuin ykk.
(Ison hihnapyörän merkki on ykk, hammaspyörän merkki ei.)
Laitettiin sitten kuitenkin tehtaan merkkien mukaan ja toimiihan se.

B6xx4 konetta en ole avannut, mutta toin vaan tämänkin mahdollisuuden esille.

Suosittelisin etsimään ne alkuperäiset merkit ja niiden mukaan kasaamaan.

kävin tallilla juoksemassa, en löytäny vielä noita virallisia merkkejä kampurasta, sopivasti tallilla ei ollu kunnon lamppua millä olis voinu selvemmin tihrustaa

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #6 : 04.10.2012, 22:47:39 »
Kuutosen korjausopas kyllä löytyy netistä. Kampuran merkki on kyllä sellanen hyttysen jätös, että on hankala löytää.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

hevonen

  • Vieras
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #7 : 04.10.2012, 22:52:36 »
Vitoskoneessa se alamerkki on myös siinä valussa johon hihnapyörä vedetään niillä neljällä ruuvilla, semmonen viiva. Aika paljon selkeempi kuin ne, tai se hiuksella pyyhkäisty viiva rattaassa.

Oiskohan sama tossa.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #8 : 04.10.2012, 23:18:57 »
Vitoskoneessa se alamerkki on myös siinä valussa johon hihnapyörä vedetään niillä neljällä ruuvilla, semmonen viiva. Aika paljon selkeempi kuin ne, tai se hiuksella pyyhkäisty viiva rattaassa.

Oiskohan sama tossa.
ku on ihan tasainen. Vuosimalli -90, ei vissiin tuossa vaiheessa vielä kukaan svenssoni hienoa parannusta kehitelly  :2funny:

ennen todellista ykk kohtaa on  moniura hihnapyörästä jonkun matkaa lähteny reunasta  maalit ja tilalla ruostetta.
huomenna vois ottaa tuon kuningas mutterin irti ja tutkia noita palikoita lähempää, nyt tuo jäätävän kokoinen vauhtipyörä hihnapyörän päässä sotkee jonkin verran  :idiot2:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8170.210
ei siis mitään tuollaista 

vaan tällainen RACE ratkaisu  S*


« Viimeksi muokattu: 04.10.2012, 23:38:15 kirjoittanut Ari E »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #9 : 04.10.2012, 23:49:23 »
Kampiakselin rattaassa tosiaan on hampaan harjalla pieni lovi jakomerkkinä. Ja vastaavasti koneen puolella pieni nystyrä. Moniurapyörän taakse vähän piiloon jää osa kampiakselin hammasratasta jossa ei enää ole hammastusta vaan sileämpää pintaa. Siinä pinnassa on samalla kohtaa hampaassa olevan loven kanssa nystyrä. Näkee kun vähän kuikuilee moniurapyörän ohi. Jollei näy niin pyörittäen kampiakselia vaan, siellä se on. Muistikuvan mukaan moniurapyörän ja kampiakselin hammaspyörän välinen ohjuritappi(jos näissä vanhoissa sitäkään on?) osoittaa noin klo 13-14 kohti kun kampiakseli on kohillaan. Silloin kun kampiakseli on oikeassa asennossa, voi nokkia pyörittää ympäri vapaasti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #10 : 04.10.2012, 23:53:26 »
Kampiakselin rattaassa tosiaan on hampaan harjalla pieni lovi jakomerkkinä. Ja vastaavasti koneen puolella pieni nystyrä. Moniurapyörän taakse vähän piiloon jää osa kampiakselin hammasratasta jossa ei enää ole hammastusta vaan sileämpää pintaa. Siinä pinnassa on samalla kohtaa hampaassa olevan loven kanssa nystyrä. Näkee kun vähän kuikuilee moniurapyörän ohi. Jollei näy niin pyörittäen kampiakselia vaan, siellä se on. Muistikuvan mukaan moniurapyörän ja kampiakselin hammaspyörän välinen ohjuritappi(jos näissä vanhoissa sitäkään on?) osoittaa noin klo 13-14 kohti kun kampiakseli on kohillaan. Silloin kun kampiakseli on oikeassa asennossa, voi nokkia pyörittää ympäri vapaasti.

tuo sokka löytyy
nyt äkkiä peilin kanssa tallille   -H-
 


ja sieltähän se löytyi, tuo virallinen merkki on todellisuudessa 90 astetta eykk merkki :idiot2:   
« Viimeksi muokattu: 05.10.2012, 00:08:27 kirjoittanut Ari E »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #11 : 05.10.2012, 00:16:10 »
Eiköhän se ole just sitä varten, ettei tartte olla niin tarkka kannen kasausvaiheessa. Tjsp. ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #12 : 05.10.2012, 00:28:54 »
no joo, tottunu joka tapauksessa aina laittamaan männät turvallisen matkan päähän kasatessa  ja viimeisenä kampura kohilleen :D

ala rattaassa oli vielä olemattoman pieni hahlo päässä, arvatenkin pölystä tukossa


« Viimeksi muokattu: 05.10.2012, 00:30:31 kirjoittanut Ari E »

hevonen

  • Vieras
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #13 : 05.10.2012, 14:47:00 »
Kampiakselin rattaassa tosiaan on hampaan harjalla pieni lovi jakomerkkinä. Ja vastaavasti koneen puolella pieni nystyrä. Moniurapyörän taakse vähän piiloon jää osa kampiakselin hammasratasta jossa ei enää ole hammastusta vaan sileämpää pintaa. Siinä pinnassa on samalla kohtaa hampaassa olevan loven kanssa nystyrä. Näkee kun vähän kuikuilee moniurapyörän ohi. Jollei näy niin pyörittäen kampiakselia vaan, siellä se on. Muistikuvan mukaan moniurapyörän ja kampiakselin hammaspyörän välinen ohjuritappi(jos näissä vanhoissa sitäkään on?) osoittaa noin klo 13-14 kohti kun kampiakseli on kohillaan. Silloin kun kampiakseli on oikeassa asennossa, voi nokkia pyörittää ympäri vapaasti.
Tätä mä just......

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: b6xx4 nokan ajoitus
« Vastaus #14 : 05.10.2012, 17:15:00 »
näköjään päässä heitti huolella ja luetun ymmärtäminen oli mitä sattuu tuohon aikaan illasta   :facepalm:

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy