Futurez  Kulkukoira

Aut.vaihteisto nykii vaihtaessa (lämpöisenä) V70 D5 2006

• 21 Vastauksia
  • 27778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DEE-5

• De Luxe
  • *
  • etuveto, veikkauksen uusi pelikö?
Mistähän mahtaa johtua kyseinen homma: Kylmänä automaattilaatikko vaihtaa ilman ylimääräsiä toimenpiteitä mutta, kun hetken on ajanu niin vaihtaessa tuntuu pari nykäystä. Eli tuntuu kun laatikko vaihtaisi kaks pykälää peräkkäin. Tämä tapahtuu joka vaihteella. Laatikkoon öljyt vaihdettu hetki sitten ja teki samaa jo ennen öljynvaihtoa.
Olipas selkeesti selitetty mutta toivottavasti joku hokas mitä meinasin. :D
Autohan on vm.2006 V70 D5 AWD. (6-vaihteinen automaatti)

Edit: Otsikko muokattu kuvaavammaksi T:(Miksu)
« Viimeksi muokattu: 24.02.2011, 14:44:18 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa luzka

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: automaattilaatikon vika vaiko ominaisuus?
« Vastaus #1 : 11.02.2011, 17:26:09 »
Ootko varma että sinne vaihteistoon on laitettu Volvon oma öljy
mikä on tälle vaihteistolle tarkoitettu? (Mobil 3309). Se toinen nykäys johtuu ilmeistesti momentinmuutimen lukkiutumisesta. Tämä TF80-sc on oppiva laatikko. Se oppii ajotavan mukaan vaihtelemaan vaihteita. Jos auto on uusi sinulle niin voit vaikka repäistä sen TCM sulakkeen irti ja antaa olla 10min niin pitäisi laatikon nollaantua. Sulake löytyy konepellin alta, sulake rasiasta.
En kyllä ihan varma ole että riittääkö sulake vai pitikö ottaa akun napa. Osaako joku muu kommentoida?  ::)
Sulakkeen pitäisi kyllä riittää. Toki jos laatikon jarrupannat on vedetty huollossa liian tiukalle ilmenee myös kyseistä oiretta.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2011, 17:28:56 kirjoittanut luzka »
S60 D5 2006

Poissa Grimmy

• Grand Luxe
  • **
  • V70II T5 -> D5
« Vastaus #2 : 11.02.2011, 19:58:34 »
Ei tuu tollasia oireita vaikka ei olisi oikeat öljyt. Ja teki tuota jo ennen öljynvaihtoa. Ei varmasti johdu myöskään jarru pannoista.
Venttiili vialta tuntuu, ja siten jonkun verran hilloakin palaa jos tuon haluu kuntoon.

Kannattaa kokeilla putsata laatikon nopeusanturit, sekun on varmaan helpoin ja samalla ainoa mitä voit tehdä ilman että avaat venttiilipöytää. Jos noi heittää niin voi tulla ihme vaihtoja. Kannattaa myös lueskella vaikka tuolta mitä sen kanssa voi muuta kokeilla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=934.0

Poissa luzka

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 11.02.2011, 22:52:51 »
Vaikka tässä ei oljysitä ole kysymys, niin samanlaisia oireita saadaan jossain suhteessa väärillä öljyillä nimenomaan lämpimänä.
Öljy lämpenee ja sen kitkaominaisuus muuttuu. jos väliaineen kitka pumppupyörän ja turbiinin välissä on jotain muuta, kuin pitäisi tulee muuntimen kiinnitymisestä nykivää. Näin teoriassa  ::)
S60 D5 2006

Poissa eki_j

• De Luxe
  • *
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
« Vastaus #4 : 11.02.2011, 23:23:56 »
Tämä on lähinnä heitto, mutta tapahtuisko tuossa niin jotta vaihteen vaihdossa seuraava pykälä menee tupaan (eka töks), mutta hiukan luistaa, TCM käskee lisää painetta ja kitkalevyt alkaa pitämään (toka töks)...

Noh kumminkin, en ole koskaan kuullut jotta oiretta olisi joka vaihteella... Mitäs se tekee jos ottaa ja kiihdyttää oikein kunnolla? Asiasta mitään tietämättä heitto myös venttiiliyksikköön tai sitten on ohjelmistossa jotain häirää.?

Merkkitiskillä ne melkeinpä jo sisään kävellessä huikkaavat tiskiltä jotta uusi aski, melkeinpä käyttäisin jollain automaatteja korjaavalla pajalla ajettavana. Parempi diagnoosi tulee semmoselta, joka pääsee näkemään, kuulemaan ja aistimaan...
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa WEBERMAN

• Grand Luxe
  • **
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
« Vastaus #5 : 12.02.2011, 00:24:19 »
On tuttua omasta 960 AW43, vai mikäse nyt oli. En oikein usko että mitään varsinaista vikaa on, olen myös sillä kannalla että nämä piemmät jälkinykäykset ovat tuon muuntimen lukkiutumisesta aiheutuvia. Jos se muuten toimii ok, niin en ihmeemmin vaivaisi itseäni haeskelemalla vikaa jota ei ehkä ole. Minulla on suht. tuore vaihtoaski Ruotsista, eli kyllä se pitäisi sen puolesta olla ok.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Modifier

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • XC90 T8 TwinEngine
« Vastaus #6 : 12.02.2011, 03:27:46 »
Ei tuosta 6 lovisesta ole kokemusta, mutta ainakaan 5 loviset eivät lukitu 1 ja 2 vaihteella. Jos se toinen nykäisy tuntuu myös niillä niin sitten ei välttämättä ole tuosta momentinmuuntimesta kyse.

Poissa WEBERMAN

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #7 : 12.02.2011, 08:05:13 »
Se kai mulla W-asennossa pikkuvaihteet on ilman lukitusta. Muuten mulla toimii tämä toinen järjestyksessä oleva ihan hyvin niin kylmänä kuin kuumana. Tämähän on esisarjan 91 auto ja laatikkoa mainostettiin huoltovapaana. Sellainen se varmaan onkin, kun tulee vikaa niin vaihdetaan uuteen. :2funny:

Poissa Grimmy

• Grand Luxe
  • **
  • V70II T5 -> D5
« Vastaus #8 : 12.02.2011, 11:36:15 »
Momentinmuunnin rupee joo lukitteleen vasta kolmosella. En muista missä nopeudessa tuo puolittainen lukitus tulee mutta lukkoonhan tuo menee vasta 80+ nopeuksista. Vakkarilla toki vaikka kuinka aikasin ja oisko geartronic puolellakin ollu jotain eroa.

Vika kuvaus on sen verran epäselvä että on vaikea oikeen sanoo juuta tai jaata. Vähän yksityiskohtaisemmin vois kuvailla miten tuo ilmenee ja millä vaihteilla ja nopeuksilla.

Ja tosta öljystä... vika oli jo ennen sitä joten tuskin on vaikutusta asiaan. Toisekseen on näihin porukka tunkenu sisään ihan normia at öljyjä eikä siitä ole tullut mitään oireita. luulen että se lisäaine mikä tuossa mobilissa on vaikuttaa enempi pitkässä juoksussa.

Poissa WEBERMAN

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #9 : 12.02.2011, 14:13:45 »
Mulla öljyt on puhdasta punaista, eikä käteen tunnu mitään "karheutta" ja tietojen mukaan nämä oli sisällä kun tuli Ruotsista. :)

Poissa lanco

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Aut.vaihteisto nykii vaihtaessa (lämpöisenä) V70 D5 2006
« Vastaus #10 : 13.10.2011, 22:59:41 »
muokattu ja kysytty omassa topicissa...
« Viimeksi muokattu: 14.10.2011, 08:22:11 kirjoittanut lanco »

Xenonit

• Vieras
« Vastaus #11 : 16.01.2013, 17:32:01 »

Kannattaa kokeilla putsata laatikon nopeusanturit, sekun on varmaan helpoin ja samalla ainoa mitä voit tehdä ilman että avaat venttiilipöytää.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=934.0

Miten laatikon nopeusantureihin pääsee käsiksi ja onko noita nopeusantureita monta ?

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #12 : 16.01.2013, 17:56:17 »
Miten laatikon nopeusantureihin pääsee käsiksi ja onko noita nopeusantureita monta ?

5-vaihteisessa ne on siinä askin päällä, mutta 6-pykäläisessä muistaakseni niiden sijainti on kyllä askin sisällä, eli askin irroitus ja halkaisu..

Poissa V 70 D5

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 17.01.2013, 19:21:48 »
Paljonko on autolla ajettu?
Itsellä on D5 vm 2006 A. Kun autolla oli ajettu n 100 tkm, niin laatikko vaihtoi kickdownilla ohitustilanteessa kahta vaihdetta päälle yhtäaikaa voimakkaan pamauksen saattelemana. Aluksi se oli satunnaista ja kun 150 tkm lähestyi, niin sitä tapahtui lähes jokaisessa ohituksessa, mutta vain silloin kun laatikko oli riittävän lämmin.

Laatikon toiminnasta tein useita valituksia ja sitä tarkastettiin huoltojen/muiden korjausten yhteydessä sinisellä, mutta mitään vikaa ei löytynyt (ei myöskään mitään vikakoodeja). Autoon oli tehty suositusten mukainen laatikkoöljynvaihto 60 tkm:n välein sinisellä. Vasta kun otin maahantuojaan yhteyttä otti paikallinen sininen minut vakavasti ja pyysi auton uudestaan koeajolle. Koeajon suoritti paikallisen volvon päämekaanikko ja olin itse mukana. Olin tulloin jo tajunnut sen, että laatikon täytyy olla riittävän lämmin, jotta vika ilmaantui. Lyhyen koeajon (olin itse ajanut laatikon lämpimäksi ennen koeajoa) jälkeen todettiin laatikon olevan täysin romu. Maahantuoja ja paikallinen liike maksoivat pääosin uuden laatikon ja asennuksen - osuuteni oli n 6000 eskon kustannuksista n 600 ekeä.

Vikoja on ko laatikoissa ollut ja jos vika on ylläolevan mukainen, niin vaihto tai remppa voi olla tulossa...

Poissa Jone-V70

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 01.08.2013, 22:10:12 »
Paljonko on autolla ajettu?
Itsellä on D5 vm 2006 A. Kun autolla oli ajettu n 100 tkm, niin laatikko vaihtoi kickdownilla ohitustilanteessa kahta vaihdetta päälle yhtäaikaa voimakkaan pamauksen saattelemana. Aluksi se oli satunnaista ja kun 150 tkm lähestyi, niin sitä tapahtui lähes jokaisessa ohituksessa, mutta vain silloin kun laatikko oli riittävän lämmin.

Laatikon toiminnasta tein useita valituksia ja sitä tarkastettiin huoltojen/muiden korjausten yhteydessä sinisellä, mutta mitään vikaa ei löytynyt (ei myöskään mitään vikakoodeja). Autoon oli tehty suositusten mukainen laatikkoöljynvaihto 60 tkm:n välein sinisellä. Vasta kun otin maahantuojaan yhteyttä otti paikallinen sininen minut vakavasti ja pyysi auton uudestaan koeajolle. Koeajon suoritti paikallisen volvon päämekaanikko ja olin itse mukana. Olin tulloin jo tajunnut sen, että laatikon täytyy olla riittävän lämmin, jotta vika ilmaantui. Lyhyen koeajon (olin itse ajanut laatikon lämpimäksi ennen koeajoa) jälkeen todettiin laatikon olevan täysin romu. Maahantuoja ja paikallinen liike maksoivat pääosin uuden laatikon ja asennuksen - osuuteni oli n 6000 eskon kustannuksista n 600 ekeä.

Vikoja on ko laatikoissa ollut ja jos vika on ylläolevan mukainen, niin vaihto tai remppa voi olla tulossa...

Hei vaan!
Minulla on vastaava ongelma ja kysyisin tuosta takuun toteutumisesta.
Omalla osallani merkkihuolto ajaa niin rauhallisesti kojeajossa ettei vika tue koskaan siellä.
Oliko sinulla vielä takuu voimassa ko. autossa, vai miten sait takuuseen menemään?

Autodiagnoosi  Carcom Oy