Autoracing  KL-varaosat

2.5TDI pumpun remmin kiristin huutaa kuolemaa

  • 4 Vastauksia
  • 2963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
2.5TDI pumpun remmin kiristin huutaa kuolemaa
« : 11.10.2012, 22:16:09 »
Otsikko jo kertookin lähes kaiken, pumpun remmin alempi kiristinrulla tekee kuolemaa melko äänekkäällä tavalla.
Korjaamoaika on jo varattu mutta siihen on vielä reilu viikko aikaa joten meinasin jotta vaihdan tuon rullan itse kun ajoakin on melko paljon...
Onko tuo mahdollista tehdä ilman että ajoitus menee aivan persiilleen? Jos laitan hihnan nippusiteillä kiinni hihnapyöriin ja merkkaan pyörien asennot takamuoviin niin onko tässä onnistumisen mahdollisuutta? Uskaltaako alkuperäistä kiinnityspulttia käyttää ja mikä on sen kiristysmomentti?

Hihna on vaihdettu nelisenkymppiä sitten ja näyttää vielä aivan hyvältä; kestänee kerran löysäämisen ja uudelleenkiristyksen?

Tarkoitus on hieman vain antaa tekohengitystä ennenkuin talvella on edessä kansiremontti...

Apua saa tarjota, auto asuu Järvenpäässä.
V70 III ´13 CNG

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI pumpun remmin kiristin huutaa kuolemaa
« Vastaus #1 : 11.10.2012, 23:11:57 »
Ei sun tarvi sitoa mitään. Pyörität moottorin 0-kohtaan katsoen ajoitusmerkin koneen alta kytkinkotelon tark.reiästä. Sen jälk. pumpun kyljestä löysäät 10mm kannalla olevaa ruuvia ja poistat välistä semmoisen n.3mm paksun prikan.

Tämän jälkeen ruuvi takas kiinni niin se lukitsee pumpun akselin. Nokkahan ei pääse pyöriin muutenkaan mihinkään. Sitten vain vaihtaen rullan/rullat. Tarkkana tässä kohden, että rissat tulevat asennettua oikein paikoilleen. Hoksaat kyllä kun panet merkille, että missä asennossa ne tulevat ulos. Samalla tsekkaat sen kiristimen asennon (kuusiokoloreiän asema), että tulee ajoitus riittävän kohdalleen. Varo myös kiristämästä sitä mutteria liikaa. Yleinen virhe on vääntää ne hampaat irvessä kiinni jolloin pinnapultti korkkaa kannesta.  Sekös harmittaa. Sit vaan siitä ylemmästä rissasta kireysviisari keskelle, prikka takas pumpulle ja käyntiin.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI pumpun remmin kiristin huutaa kuolemaa
« Vastaus #2 : 12.10.2012, 17:05:53 »
Noonih, tällä ohjeella sitten tekemään. Kiitokset.
V70 III ´13 CNG

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: 2.5TDI pumpun remmin kiristin huutaa kuolemaa
« Vastaus #3 : 13.10.2012, 06:50:17 »
Mulla hajos jo toinen rulla missä lukee made in canada... Ensimmäinen hajos 25tuh ajettuna ja seuraava 1500km ajettuna... En hae motonetistä seuraavaa satsia, prkl! Helppo vaihtaa ja se hihna kyllä kannattaa vaihtaa samalla, ei ole niin kallis ollenkaan.
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI pumpun remmin kiristin huutaa kuolemaa
« Vastaus #4 : 13.10.2012, 18:08:52 »
Tulihan vaihdettua alempi rulla em. ohjeilla.
Kone starttasi ja käy vähintään samalla tavalla kuin ennekin paitsi että kitinä on poissa  :). Käsituntumalta rullassa ei tunnu mitään joka tuon äänen voisi aiheuttaa mutta kitinä katosi joten se siitä.

Huomasin samalla että tuo ylempi rulla on hieman vinossa ja aiheuttaa sen että hihna kulkee melkolailla ulkoreunassa.
Toistaiseksi hihnassa ei näy ylimääräisiä jälkiä mutta ei tuo varmaan kauaa ota että alkaa reunasta kulumaan.. Jos vielä parikymppiä kestäisi.

Mistäs kannattaa vaihtokantta/moottoria katsella? Kansiremppa on edessä mutta jos homman tekisikin vaikeamman kautta ja vaihtaisi samalla koko padan vähemmän ajettuun. Samalla vaihtuisi myös kytkin/dmf.
V70 III ´13 CNG

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy