Tällänen 242 -79 perus kaasari vehje. toimii käyttöautona eli kaiken näköstä pientä muutosta/korjausta tulee välillä tehtyä mutta ei tästä mitään mahdottoman suurta projektia tule..
projekti alkoi kun 2011 keväällä jonkun lähellä olevan kesämökin pihaan ilmestyi tällänen 242 jää/peltoautoksi. no ensimmäisenä menin heti kysymään ostaa kyseistä autoa koska totesin sen olevan liian hyvä pellolle. autoa ei suostuttu myymään mutta jätin puhelin numeron ja käskin soittaa sitten kun hajoaa.
aika kului tuli kesä ja puhelin soi. oli kuulemma vaihteissa vikaa hinta 100€. menin katsomaan autoa ja totesin moottorin tukikumien mennen poikki ja koneen kellahtaneen kumoon joten myös vaihdekeppi otti kardaani tunneliin kiinni. tarjosin 60€ ja kohta ajoinkin jo autoa kotiin päin 2km matkan. papereista ei ollut tietoakaan ja ajattelin auton vain varaosiksi.
auto seisoi pihassa kesän. syksyllä tajusin että talveksi joku takaveto pakko saada leimaan. selvitin runkonumeron perusteella edellisen omistajan joka löytyi turusta. soittelin sille ja luovarit kulki hyvin postin kautta ja kohta olikin jo paperit leimaamista varten.

selvisi myös että auto oli katsastettu viimeksi 2010 joten uskoin olevan helppo projekti. alla oli myös melkein uudet nastarenkaat.
Alkoi katsastukseen korjaus.
-Takajarrupalat
-lämmityslaitteen moottori
-moottorin tukikumit
-jakohihna (vanha oli 10vuotta sitten vaihdettu)
ovissa oli ruostetta alareunoissa runsaasti joten päätin ottaa ne työn alle.
Hiekkapuhalsin ovet kokonaan ja hitsailin 10cm alareunasta ylöspäin uutta peltiä. jonka jälkeen kerros epoksi pohjamaalia ->kittaaminen -> toinen kerros epoksia -> ja musta maali väliaikaiseksi pintaan kun oli kiire leimalle.
alkuperäiset kilvet tilaukseen. ja sitten joulukuussa leimalle onnea kokeilemaan.
no eipä siinä muuta tarvinut kun käydä konttorilla ja ensimmäisellä vuoden leima.
ostin myös purkaamolta pyöreät umpiot ja kehykset keulan ulkonäön parantamiseksi hintaa niille kertyi 25€.
Leiman jälkeen auto näytti tältä. 325tkm mittarissa.

Projekti vaiheista ei valitettavasti löydy oikeen kuvia mutta otetaan jatkossa.
Auto toimi hyvin seuraavat 8 tkm käyttö autona.
seuraavana olikin jo elokuu 2012 ja auto oli samassa kunnossa ja päätin lähteä tekemättä mitään konttorille pitkää leimaa hakemaan. leimalla ei ollut ongelmia muuta kuin korjaus kehotus kuskin puolen helmassa olevasta reijästä. ja katsastus mies sanoi suullisesti "korjaat ton etuvakaajan pysty tapin mikä on poikki" leimaa tuli 2.12.2013 asti.
Nyt on kulunut noin vuosi projektin aloittamisesta ja päätin maalata autosta kyljet. helmat oli töhritty massalla ja ovet oli eriväriset viime joulukuun jäljiltä. joten hiekkapuhalsin helmat ja muut ruoste kohdat kyljistä. jälleen kerros epoksi pohjamaalia -> helmojen kittaus -> toinen kerros epoksia ja koko kyljet hioin epäkeskolla 400paperilla ennen varsinaista maalausta.
tänään maalasin auton kyljet. melko hyvät niistä tuli talli olosuhteisiin nähden. kuvaa tulee kunhan kuivuu ensin.
Myös keltaiset talmun huomiovalot ja vanhemman mallin kromi peilit asentuu paikoilleen lähiaikoina.