Elekma  Autoracing

Nivomat toimintaperiaate

  • 10 Vastauksia
  • 19346 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Nivomat toimintaperiaate
« : 12.10.2012, 18:15:27 »
Kuka tuntee tarkemmin Nivon toimintaperiaatetta, Pyrkiikö iskari pitämään itsensä tietyn mittaisena vai?  ja miten se käytännössä tapahtuu?
« Viimeksi muokattu: 12.10.2012, 19:50:34 kirjoittanut D5GT »

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4949
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #1 : 12.10.2012, 18:36:45 »
Sehän se toiminta periaate juurikin on. Volvon nivoiskareissa ei ole mitään lisäsäiliötä tai pumppua joka pitäis painetta yllä tai ainakaan tuossa omassa ei ollu. Jotenki se iskarin sisusta on rakennettu sillai että kun painoa tulee autoon lisää niin alkaa kehittään painetta iskariin jolloin pysyy normaali pituisena.

Joku saa korjata tuon toiminta periaatteen jos tietää tarkemmin ;)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"


Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #3 : 12.10.2012, 22:30:00 »
En sitten jaksanut mielessäni alkaa suomentamaan tuota edellistä "lontoonmurteella" olevaa linkkiä.
Siis Nivoissa ei ole mitään "maagista" kaasunpaineella ym. tapahtuvaa nostoa perälle.
Auton seisoessa perä painuu kuormitettuna alas mutta liikkeelle lähtiessä iskarin sisäinen venttiilirakenne aiheuttaa sen että iskarin liikkuessa sisään/ulos ne "pumppaavat" öljyä vaimentimen männän alapuolelle nostaen perää ylöspäin. Kun ajokorkeus on saavutettu niin venttiilirakenteen/ohivuotokanavien takia ajokorkeus pysyy vakiona.
Siis ajon aikana pyrkii Nivo pitämään perän korkeuden vakiona kuormituksesta riippumatta. Seisoessaan on siis normaalia että kun iskarin liike loppuu painuu perä alemmas.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Cardan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #4 : 13.10.2012, 16:12:54 »
^ Kyllä mutta kun iskarit ovat toimivat, niin eivät juurikaan levossa laskeudu, ellei takaluukussa ole reilusti kuormaa. Jostain syystä aikoinan laivareissuilla olessa olen huomannut, että omassa 945:ssä perä putoaa. Onko syynä sitten runsaat tuliaiset tai laivan tärinä en tiedä, mutta sama auto seisoi kolme vuotta tallissa tyhjänä eikä juuri pudonnut. Nyt olen taas ajellut puolen vuotta ja alkaa nivot menettämään otettaan eli toinen puoli laskeutuu tyhjänäkin eikä tahdo kuormattuna kunnolla nousta enää...vähän niinku vanhat äijätkin  :'(  Mun nivot ovat -96 malliset mutta vähän ajetut.

Onko näistä 940:n jousista vatulointia täällä ?  Lähinnä mietin mittoja ja tietenkin jäykkyyttä eli auttaisko perän kantavuuteen jos laittaisin jotkut vakioiskarien kanssa tarkoitetut jouset löysien nivojousien tilalle ?  Itse iskarina nivo tuntuis olevan vielä ihan kunnossa vaikkei nousekkaan entiseen malliin  ;)

Onko 9satkun jouset sedanissa ja farkussa eri mittaiset 2satkun tapaan ?  Mietin siis sitä että onko sedanin vakio tai vahvistettu jousi kantavampi kuin farkun nivojousi ?  Tarkoitus ei ole tehdä perän nostoa vaan kantavuuden kestoa lisää eli farkun jouset, jos ovat pidempiä, nostavat ehkä perää liikaa.
Nivomaatti on mielestäni hyvä iskari ja huoleton käytössä niin kauan kun toimii vaikkakin kallis uusia.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4949
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #5 : 13.10.2012, 16:16:24 »

Nivomaatti on mielestäni hyvä iskari ja huoleton käytössä niin kauan kun toimii vaikkakin kallis uusia.

No yhtä huoleton se tavallinenki iskari on. Mutta uusittaessa huomattavasti huokampi kuin nivo ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1917.0 Tuolla on 700/900 sarjan alustoista ja muutoksista juttua
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Cardan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #6 : 13.10.2012, 16:25:38 »
Totta, huolettomuudella tarkoitin sitä, että reissuilla perheen kanssa on ollut usein reilusti tavaraa mukana ja oikeastaan ihan riittää kun ahdan neljä lastani autoon (7-paikkainen) on todella mukavaa, että auto on aina samassa ajoasennossa oli kuormaustilanne mikä tahansa. 

Itse en pidä siitä että roiskeläpät rohisevat maata vasten tai auton joutuu "kantamaan" laivan rampin yli. (olen kuullut sitäkin tehtävän  ;D )

Poissa Cardan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #7 : 13.10.2012, 22:58:01 »
^^ Ei kyllä jaksa lukea 56 sivua siitä otetaanko jousista 1 2/4  vai 2 1/3 kierrosta laikalla pois  :idiot2:  :)

20 sivua jaksoin...  Ei ole tarkoitus madaltaa autoa senttiäkään vaan yrittää selvittää olisiko vanhojen nivojen rinnalle joku jousivaihtoehto joka kantaisi osan kuormasta eikä nostaisi perää liikaa. Saisivat muuten toimivat iskarit hieman jatkoaikaa ja ehkä perää hieman jäykemmäksi.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #8 : 13.10.2012, 23:17:39 »
^^ Ei kyllä jaksa lukea 56 sivua siitä otetaanko jousista 1 2/4  vai 2 1/3 kierrosta laikalla pois  :idiot2:  :)

Lisää kysymyksesi tuosta asiastasi tuonne keskusteluun, jonka Julma-Henri linkitti, se on oikea paikka sille.
Tässä topic:ssa on tarkoitus käsitellä nivomatin toimintaperiaatetta, ei jousien vaihtoa.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #9 : 13.10.2012, 23:44:13 »
Sachs/Boge ei muuten sitten enää valmista takavetovolvojen Nivoja, eli kun varastot on myyty loppuun ei noita enää saa uusina. Kannattaa siis ostaa pari ainakin varastoon, jos haluaa Nivomateilla varustettua takaveto-Volvoa pitää tulevaisuudessakin. ;)
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivomat toimintaperiaate
« Vastaus #10 : 12.06.2022, 10:36:19 »
Sachs/Boge ei muuten sitten enää valmista takavetovolvojen Nivoja, eli kun varastot on myyty loppuun ei noita enää saa uusina. Kannattaa siis ostaa pari ainakin varastoon, jos haluaa Nivomateilla varustettua takaveto-Volvoa pitää tulevaisuudessakin. ;)
Saa niitä vielä.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-rear-axle-nivomat/1003722/

 

Kulkukoira  Proturbo