Auto on XC70 -08 MK3 diesel automaatti. (Geartronic ?)
Olisiko parempi ettei käytä D asentoa.
Tämä kysymys siksi että arvelluttaa minkälaisia vääntöjä minnekin kohdistuu. Vaikka kuorma kylläkin lain sallimissa rajoissa.
Eli sulla on vaihteistona TF-80SC. Valmistaja ei ole rajoittanut isoimpien vaihteiden käyttöä vedettäessä vaunua yms. Vaihteistossa on käsittääkseni ohjelmoituna väännönrajoitin, joka estää vaihteiston liiallisen kuormittamisen rajoittamalla moottorin vääntömomenttia tarvittaessa (TCM mittaa vääntömomenttia laskennallisesti ECM:n tietojen perusteella). Samoin kytkettäessä perävaunun sähköt auton sähköjärjestelmään normin mukaisen pistokkeen avulla perävaunumoduuli TRM välittää tiedon tarvittaville auton ohjausyksiköille ja esim DEM rajoittaa tarvittaessa taakse menevän väännön määrää.
Summa summarum. Vedät vaan D:llä. Toki jos käytetty ajonopeus on sellainen, että laatikko on siinä rajoilla ajaako isommalla vaihteella vai ei, kannattaa siirtyä manuaalipuolelle. Manuaalipuolella on huomioitava sitten itse vaihtaa ajoissa pienemmälle, sillä mikäli sitä ei tajua tehdä, laatikko pudottaa liiallisessa kuormituksessa turbiinilukon pois ja rupeaa luistattamaan turbiinia. Tätä ei välttämättä huomaaa, kuin pienestä kierrosluvun noususta, mutta tällöin vaihteistoöljyt lämpenevät turhaan.
Mikäli painavan (yli 1500 kg) trailerin vetoa tulee useita tuhansia kilometrejä vuodessa, suosittelen vaihtamaan öljyt kerran vuodessa. (valmistajan suositus 60tkm).