Autoracing  KL-varaosat

Vaihdelaatikko sökö

  • 41 Vastauksia
  • 21822 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #30 : 18.11.2012, 18:35:43 »
Jaha, missäs oulun suunnalla on pätevin volvon laatikoiden repareeraaja? Laatikkoni EI ole rikki mutta henkisesti olen varautunut moiseen vuoden parin sisällä;-) tietää mihin nilkuttaa sitten. Parilla tutullakin tämmöttinen samanmoinen ja jollakulla todn kohtpuoliin sienipilvi tupsahtaa

Ps. Autot kasataan osista ja moduuleista jotka alihankkija valmistaa ja yleensä suunnitteleekin päämiehen toimeksiannosta. Jotkut menee useisiin merkkeihin ja malleihin ja jotkut vähän kohdennetummin. Niissä niin sanotuissa "omissa" moottoreissa, laatikoissa jne automerkin oman suunnittelun osuus saattaa olla suhteellista tänä päivänä kun likimain kaikessa tekemisessä on joka alalla alihankinta mukana tavalla tai toisella. So not. Mutta tehtiinpä niin tai näin niin päämiehen on taattava laatu ja valintojensa toimivuus. Kuluttajaa ei lohduta se että hajonnut moduuli oli outsourced, sehän tuntee tulleensa viilatuksi linssiin moisista jutuista
« Viimeksi muokattu: 18.11.2012, 18:51:33 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #31 : 18.11.2012, 18:48:47 »
http://www.powermatic.fi/index.html

Tuolta saa apua ongelmaan.
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #32 : 18.11.2012, 19:01:50 »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa VilpuriS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #33 : 19.11.2012, 15:08:49 »
itse olen sitä mietlä että noita ...tanan veistämiä laatikoita kannata alkaa korjaamaan. Kun vaihdat rikkoontuneet osat niin millä takaat ettei puolen vuoden päästä korkkaa joku osa mitä ei vaihdettu. Samaan konkurssiin ja vaivaan uusi loota kolmella tonnilla Ruotsista niin taas on n.300t huolettomia kilometrejä...siis laatikon osalta.

Ja siitä olen varma että nykyteknologialla noi lootat saatais kestämään vaikka kuuhun saakka. Mutta eihän autoteollisuuden tai muun toimialan kannata liian kestäviä suunnitella ja valmistaa. Kulutusjuhla se on juhlaa :D
« Viimeksi muokattu: 19.11.2012, 15:10:28 kirjoittanut VilpuriS »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #34 : 19.11.2012, 18:06:25 »
Samaa mieltä siitä et vaihtolaatikko järkevin.Mut ihan missävaan ei laatikonkaan vaihtoa voi teettää. Sen verran oppinu kantapään kautta et jotain erikoistumista syytä olla oli sitten kyse vaikka vaan öljynvaihdosta.

Väittäisin että ei niitä laatikoita ole tarkoituksella tehty lyhytikäisiksi. Mutta kun pitää toimia sulavasti pitkillä huoltoväleillä, kylmässä ja kuumassa, mahd pieni tehohäviö, kevyt, kompakti, järkevä hinnaltaan jne jne niin.. Parhaansa ovat varmaan yrittäneet;-). Sanovat että f1 moottorinkin suunnittelee helposti kun ei tarvii välittää juuri mistään mutta hyvä henkilöauton moottori sensijaan on jo pahempi nakki
« Viimeksi muokattu: 19.11.2012, 18:10:31 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #35 : 19.11.2012, 21:03:28 »
Ja noi "uudet" laatikon on takuukorjattuja laatikoita. Ainakaan 4 vaihteisia ei uusia saa ja 5 vaihteisten kanssa alkaa olemaan niin ja näin. 6 vaihteisia saa vielä uusia.
Ja mitä niiden kaikkien korjauksii tulee, niin yhtäkään en ole saanut korjattu pelkästään peruskorjaussarjalla. Tämä koskee myös muiden merkkien laatikoita.
Ja tietääkseni kellään muulla ei ole ollut omia laatikoita käytössä kuin Mersulla, GM ja Fordilla  (ja se mersun varmaan yhteistyötä ehkä ZF kanssa)
Volvolla ei ole koskaan ollutkaan omia laatikoita, vanhoissa Borg warner laatikot ja zf ollut yhdessä vaiheessa, mutta enimmäkseen aisin warner laatikoita.

Ja ei noi muidenkaan merkkien laatikot mitään taivaanlahjoja ole. Menkää vain vaikka bmw ja audi forumeille lukemaan. Vähintään yhtäpaljon ongelmia automaattien kanssa kuin volvoissakin.
Miksi toinen kestää 100tkm ja toinen 500tkm johtuu ajotyylistä, onko paljon kaupunki ajoa, vedetäänkö raskasta kuormaa usein ja huollosta. Kaupunki ajossa kytkimet pelaavat edes takasin huomattavasti enemmän kuin esim pitkää maantieajoa ajavalla. Samat asiat kuluttavat venttiileitä, joka tuo sitten omat ongelmansa.

Noissa 5 vaihteisissa on muutakin ongelmaa, mutta siihen tulossa kohtapuolin korjaus, joka tekee siitä paremman kuin vakio laatikko.  ::)


Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #36 : 20.11.2012, 07:39:22 »
AW 55-51sn mitä tarkoittaa tuo sn ELK

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #37 : 20.11.2012, 09:31:34 »
Ja ei noi muidenkaan merkkien laatikot mitään taivaanlahjoja ole. Menkää vain vaikka bmw ja audi forumeille lukemaan. Vähintään yhtäpaljon ongelmia automaattien kanssa kuin volvoissakin.

Vähän ot, mutta:
Kahdella kollegalla mersun 7-lovinen (250 ja 400 tkm). Ovat aika epäuskoisia kun yritän herätellä keskustelua automaatin riskeistä. Väittävät että ko. lootat kestää maailman tappiin. Onko sinulla C70 antaa minulle mitään eväitä keskusteluun?

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #38 : 20.11.2012, 17:48:16 »
No en suoraan viitannut mersuihin, mutta niidenkin laatikoissa ollut sähköongelmia, turbiinilukon tärinöitä ja sen sellaista. 7 vaihteisesta en osaa sanoa juuta tai jaata.
ZF taas alumiini rumpujen repeilyä ja vastaavaa. 6 vaihteiset zf olleet käsittääkseni ihan ok.
Mutta mitä noista uudemmista laatikoista huomaa, on niissä huomattavasti suuremmat väännönkestot kuin vanhemmissa laatikoissa, joka on ollut ongelma ainakin dieseleiden ja turbobensojen perässä. Onhan volvon 4 ja 5 vaiheiset periaatteessa alimitoitettuja laatikoita kylläkin. 6 vaihteinen kestää sitten jo paremmin.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #39 : 20.11.2012, 18:51:08 »
Tietenkin MB:n 7g kestää maailman tappiin asti autossa, jossa 500tkm on vasta sisäänajoa (toisissa vaan sisäänajovaiheessa vaihdetaan kuluvien osien lisäksi sitä sun tätä). Sehän on kiinni vaan siitä, minkä värisillä laseilla maailmaa katsoo 
Ja ihan turha yrittää väittää Mersukuskille muuta tai sanoa KVG

Toivoisin kyllä, että arjalaiset olisivat löytäneet "automaattivaihteistojen Graalin maljan", mutta Nichts ( ja ei,en tarkoittanut ikuisella myöskään DSG ja multitronic vaihteistoja  ).  Kyllä niissä 7g lootissa on ollut ongelmia, siinä missä muissakin. Yleisemmin venttiilipöytä vaihtoon ja nykyisin taitaa mennä vaihtolaatikon puolelle. Likapartikkelit öljyn seassa näissäkin on se ongelma. Ahkera öljynvaihto säästäisi monelta harmilta.

Samoin ZF6hp19/21 ja sen sukuiset on tunnettuja samoista ongelmista. Öljyn ja suodattimien vaihto on huomattavasti halvempaa, kuin vaihteiston. Ongelmaa pahentaa, että vaikka ZF suosittaa vaihtamaan öljyt 80-120 tkm välein ajo/käyttöolosuhteista riippuen, on esim Audin virallinen kanta "Filled for Life" eli kestää koko vaihteiston eliniän. (joka jää usein valitettavan lyhyeksi   ) Jenkkilässä taisi audi joutua pidentämään juuri ZF6HP19 laatikoiden takuun 100 mailiin, kun muuten tulee Jenkit ryhmäkanteineen silmille, kun laatikko ongelmia on tainnut tulla muutama liikaa

Toki sekä ZF, että MB on vääntömomentin kestossa paremmalla tolalla, kuin Aisin tuon volvossa olevan 6-vaihteisen kanssa, mutta esim Audin 3.0 tdi koneessa on menty riskirajoilla ja nähtävästi hieman ylikin.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #40 : 20.11.2012, 21:12:52 »
Yksi syyllinen voisi olla se, ettei takavetoisen laatikkoa tarvitse yrittää tehdä niin pieneksi, jotenkin räjäytyskuvissa näyttääkin takavetoisen laatikot, vaihdemäärästä huolimatta, aika yksinkertaisilta.
Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Vaihdelaatikko sökö
« Vastaus #41 : 21.11.2012, 08:00:52 »
Niin kyllähän se tilanpuute rajoittaa suuunnittelijan elämää ja ehkä siitä johtuen ei kukaan muukaan ole aisinin lisäksi ole onnistunut tekemään poikittaismoottorisen vaihdelaatikkoa jossa suurin sallittu sisään tulevan vääntömomentin kesto olisi yli 440 Nm. (tai en ainakaan muista, että jossakin autossa tällainen olisi)

Mutta ei nuo pitkittäisasennettavat laatikot sen yksinkertaisempia ole. Eikä nekään ikuisesti toimi ilman öljynvaihtoa, vaikka niissä yleensä on vaihdettava suodatin ja vaihdettava/puhdistettavissa oleva öljypohja.

 

Proturbo  Autodiagnoosi