Tuota nykyistä autoa, kun olin ostamassa niin kyselin useammasta paikasta tuota laatikkojen kestämistä ja öljynvaihdon osuutta asiaan. Wetterillä sanoi (joku huollon päällikkö tms), että 100tkm huitteilla ajettuun ehdottomasti kannattaa vaihtaa, mutta jos samoilla öljyillä on menty jo se 200tkm ->, niin vähän arpapeliä kestävyyden suhteen... Bemareiden osalta oli useampia tapauksia, joissa ei oltu vaihdettu öljyjä ollenkaan ja uusi ostaja halusi ne vaihtaa laatikon toimivuuden varmistamiseksi, mutta kohta vaihdon jälkeen varasikin aikaa laatikkoremppaan...
Kun vaihdoin omaani (230tkm oli mittarissa ja oli siis vaihdettu aiemminkin) laatikkoöljyt sano TJR-auton osaavaksi kehuttu laatikkovelho, että näistä Volvoista tulee yleensä ihan mustaa öljyä. Eli jos öljyn sävy on kuitenkin punaista, niin ehkä ne onkin joskus vaihdettu? Huuhtelusta tuolla oli myös oma mielipiteensä...
Näissä Aisin-Warnerin askeissa monet ongelmat lähtee liikkeelle juuri likaisesta öljystä, joten suosittelen ehdottomasti aloituspostaajalle öljynvaihtoa ja nimenomaan huuhtelemalla. Todennäköisempää kuin se, että uusi öljy oikeasti rikkoo askin, on että uusi öljy vain tuo jo valmiiksi rikki olleen askin viat paremmin esille.
TJR-auton laatikkovelho ei vissiin tiedä, että jos automaattilaatikosta tulee oikeasti mustat öljyt pihalle, on askissa hyvin todennäköisesti vikaa. Musta öljy kielii askissa olevien kytkinlevyjen palamisesta, joka johtuu niiden luistamisesta tai muuten vaan kulumisesta.
Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan, niin kyllähän se öljy mustalta näyttää kun sen laskee pihalle. Tämä on kuitenkin ihan eri asia kuin musta öljy, joka näyttää mustalta öljytikustakin katsottuna (esim. vanha moottoriöljy). Punainen vaihteistoöljy tummuu aika nopeasti sen verran, että siitä ei näy enää läpi kun sitä on tarpeeksi paljon astiassa.
Esim. Autossani oli 185tkm mittarissa kuin vaihdoin öljyt ja ed. kerran oli vaihdettu jossain 100tkm kohdalla.
Pihalle tullut tavara näytti tältä:
http://i10.aijaa.com/b/00936/11180715.jpgÖljytikusta kun katsoin ennen öljynvaihtoa, oli öljy aivan kirkkaan punaista, se vain ei läpäise enää valoa kun sen laskee tuollaiseen parin litran astiaan.
Kuvassa taustalla näkyvässä mitta-astiassa on uutta öljyä tilkka astian pohjalla.
Ennen autoni askiöljyjen vaihtoa (huuhtelemalla tehtynä) tikusta öljy näytti viininpunaiselta kun sitä pyyhkäisi rättiin. Puhdas öljy näyttää pikemminkin vaaleanpunaiselta ja siitä se hiljalleen tummuu käytön myötä.