Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Käsijarrukengät

• 26 Vastauksia
  • 9236 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikke

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Käsijarrukengät
« : 31.10.2012, 09:50:03 »
Katsastusmies ei tykännyt käsijarrun pidosta, tasaisaista oli mutta pysäytysvoima oil kovasti alhainen. Vaihdoin kolmisen vuotta sitten Motonet kengät tietäen pito/toleransiongelmat. Vaikutta siltä että nuo ovat "pienet" eli systeemiin ei tule voimaa tarpeeksi (pinnat kiinni). Eli uudet vaihdetaan.

Vaihtoehtoja:

Motonet arvonta osat
Biltema
Varaosakaupan "laadukkaampi vaihtoehto" eli Bosch sarjaa tarjotaan
Alkuperäinen

Onko jolla kokemusta tuosta Bosch -sarjasta? Arvuuttelen tuon ja alkuperäisen välillä. Hinta ei ole kriteeri vaan toimivuus. Irtoaako alkuperäisestä yhä nuo pinnät kuten tapana on allut?

Nercs

• Vieras
Vs: Käsijarrukengät
« Vastaus #1 : 31.10.2012, 10:03:33 »
Kuules noita pinnoista jos jollain liimalla ne laitetaan kiinni jotka lämpivät jos kässäri laahaan ei ne tällöin kestä .Kun se jarruhihna pitäisi olla niiteillä kiinni jos kestäviä juttuja halkuaisi harrastaa,mutta tuo tekniikka luottaa liimaan.Noista osista osta hyvän valmistajan tuote jokin Bosh ei varmaakan mitään huonoja lähetä markkinoille.
Joskin 240 ostin alkuperäset siihen aikaa ne osat 2000 alussa olivat aika halpoja.
Huonoja ja sopimattomia ei kannata harrastaa ja sekkaa ne vaijerit ja muut jutut hyvin että käsijarrumekanismi liikkuu hyvin-
Kyllä  alkuperäset kestää itsellä on yli 310tkm ja katsatuksessa näkyy olevan tuossa 1.9 kN luokkaa pitovoima,
Tuota onko se jarruhihnaa kosketus siihen rumpuu tarpeeksi pitävä ja onko ne kitkapinnat puhtaat?
« Viimeksi muokattu: 31.10.2012, 10:16:55 kirjoittanut Nercs »

Poissa Kaasuvolvo

• Grand Luxe
  • **
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
« Vastaus #2 : 31.10.2012, 10:36:46 »
Mä ostin joskus käsijarrukengät Biltemasta ja vaikka kuinka säädin niin ei mitään pitoa. Monta kertaa avasin kummatkin ja poika veti kässäristä ja mä tarkistin, että kaikki liikkuu ja säätö taas kahvan juuresta mutta ei pidä. Kävin ostamassa alkuperäset ja vertasin Bilteman kenkiin niin ensinnäkin kitkapinta oli eri kohdassa reilusti kuin alkuperäsessä ja se oli huomattavasti ohuempi kuin alkuperäisessä. Ostin sitten siniseltä alkuperäset ja kun laitoin paikalleen ja säädin kahvan juuresta sopivaksi, niin piti kerrasta. Nyt olen 4 vuotta ajanut niillä ja eilen meni taas läpi katsastuksesta. Tosin joka kesä puran ja putsaan jarrut mutta ei oo tarvinnut kenkiä uusia.

Pidä Volvosi Volvona oli joskus televisiomainos. Vaikka se olikin Käyttöauton rahankeruumainos niin oli siinä asiaakin. Pakko myöntää, että etujarruletkut ostin kylläkin Motonetistä kun alkuperäset oli monta kertaa kalliimmat... ::)  Kai tommoset osat voi ostaa muualtakin. Luulis.

« Viimeksi muokattu: 31.10.2012, 10:46:50 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Möykky

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 31.10.2012, 10:43:30 »
Osta Motonetistä, ei ole kengistä pahaa sanottavaa, hyvin ovat toimineet ilman availuakin.

Poissa Kaasuvolvo

• Grand Luxe
  • **
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
« Vastaus #4 : 31.10.2012, 10:46:13 »
Hyvä tietää, että Motonetin osat toimivat.

Poissa landenasi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 31.10.2012, 11:02:14 »
Vaihdoin viime vkl. V70:een uudet jarrulelut. Käsijarrukengiksi laitoin "Lpr":t. Nämä Fixukselta. Napakasti pitävät yhdessä Brembon kiekkojen kanssa. Edelliset jarrukengät olivat laitettu 1/2008 ja niissä kitkapinnat vielä paikoillaan. Merkki tuntematon, mutta asennettu Jyväs-Autossa edellistä edellisellä omistajalla.
V50 D2 -12

Poissa mikke

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 31.10.2012, 12:04:12 »
Hain Lpr kengät kun paikallinen tarvikeliike niitä kehui ja asentavat itsekkin niitä ja ovat pitäneet kuten täälläkin todetiin.

Motonetin osissa on se ongelma, että hyllyssä on tavaraa monelta valmistajalta ja pitäsi tietää tarkemmin mistä on kyse. Pelkkä "Motonet" ei merkkinä kerro vielä mitään. Joskus on hyvääkin tavaraa kohtuuhintaan, mutta usein jotakin merkitöntä kaukoidän tavaraa.

Katsotaan paraneeko noilla.

Poissa riesel

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 31.10.2012, 12:51:41 »
Omat kokemukset:
- Motonetistä hankituilla käsijarrukengillä kävi juuri kuten tämän ketjun aloituksessa. Eli käsijarrussa ei riittänyt säätövara, vaan levitinmekanismi 'pohjasi', eikä käsijarrun pito siksi ollut riittävä. Tilanteen näki selvästi, kun asetti kengät H-palan kanssa rummun sisään: kenkien vapaat päät jäivät huomattavasti kauemmas toisistaan kuin kuluneilla originaaleilla...
- Biltemasta hankituilla käsijarrukengillä oli sama ongelma, mutta lievempänä. Eli toimi alkuun, mutta vähäisen kulumisen jälkeen oltiin taas samassa tilanteessa.
- Alkuperäisosilla on toiminut nyt hyvin lukuisia vuosia

Eli mistä tahansa ne käsijarrukengät ostattekin, niin ennen asennusta sovittakaa niitä H-palan kanssa rummun sisään ja varmistakaa, ettei ne vapaat päät jää liian kauaksi toisistaan...

Poissa mikke

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 02.11.2012, 13:05:58 »
Lpr:n kengillä OK eikä ongelmia katsastuksessa. Pitoa enemmän kuin riittävästi. Saa nähdä ovatko pinnat kiinni vielä muutaman vuoden päästä.

Kiitoksi hyvistä kommenteista, auttoi löytämään "oikeat" osat.

Poissa jarip

• De Luxe
  • *
  • Volvo V70 2,4 diesel
« Vastaus #9 : 07.11.2012, 21:13:36 »
Onko foorumilla mitään tietoa minkä vuosimallin autossa nämä käsijarrun kenkien pinnat alkavat irtoilemaan?
Vai johtuuko se vain  siitä että kitkapintojen liimaus on niin huono että ei kestä ajan hammasta vaikka pintoja olisi vielä jäljellä?

Jos autossa alkuperäiset kengät tai mahdollinen vaihtotyö tehty merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla niin eikö materiaali vahingot pitäisi mennä Volvon piikkiin?

Itsellä 2006 mallin auto eikä tällä hetkellä ole tietoa onko kenkiä vaihdettu vai ei, eteen vaihdettu jarrulevyt, palat ja jarrukilvet mutta takana ainakin jarrulevy on vanha.

Poissa jip59

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
« Vastaus #10 : 07.11.2012, 23:10:14 »
Mun mielestä vuosimallilla ei ole merkitystä sillä työnpuolesta (useampi vuosikymmen autonasentajana) edes merkillä ei ole väliä. Yhteistä kaikille on että takana on levyjarrut ja käsijarru on toteutettu rumpujarruin. Sama ongelma kaikissa tuon rakenteen omaavissa merkistä riippumatta.
3vuotta max. 5vuotta ilman jarrupintojen irtoamista on hyvä suoritus. Vaikka pintaa olisikin vielä yli 90% jäljellä. Aika tekee tehtävänsä vaikkei käpäriin edes koskaan olisi satuttu.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa AWD_hybrid_drive

• De Luxe
  • *
« Vastaus #11 : 08.11.2012, 10:35:03 »
Onko foorumilla mitään tietoa minkä vuosimallin autossa nämä käsijarrun kenkien pinnat alkavat irtoilemaan?
Vai johtuuko se vain  siitä että kitkapintojen liimaus on niin huono että ei kestä ajan hammasta vaikka pintoja olisi vielä jäljellä?

Jos autossa alkuperäiset kengät tai mahdollinen vaihtotyö tehty merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla niin eikö materiaali vahingot pitäisi mennä Volvon piikkiin?

Itsellä 2006 mallin auto eikä tällä hetkellä ole tietoa onko kenkiä vaihdettu vai ei, eteen vaihdettu jarrulevyt, palat ja jarrukilvet mutta takana ainakin jarrulevy on vanha.
Eiköhän tämä ominaisuus ole kaikissa vuosimalleissa ja merkeissä joissa tällainen rakenne on.

Kulutusosien osalta ei varmaan mene valmistajan piikkiin vahingot, jos 2006 vuoden autosta irtoaa esim jarrukengän kitkamateriaali.

Käsijarrun toiminta ja kitkapintojen irtoaminenkin on paljolti kiinni käytöstä ja huollosta. Säännöllinen käyttö pitää osat liikkuvina. Pesun jälkeen/ sopivasti pakkaselle menevässä kelissä ei kannata välttämättä laittaa käsijarrua päälle, ettei kitkapinta tartu kiinni rumpuun ja käsijarrua ei kannata vetää päälle liikkeessä ;). Tällainen rakenne on tehty seisontajarruksi.

Tosin ei nuo suoraan jarrusatulaan tulevat käsijarrurakenteetkaan ole ongelmattomia olleet.

Poissa Jouk

• De Luxe
  • *
« Vastaus #12 : 08.11.2012, 10:44:29 »
Tällainen rakenne on tehty seisontajarruksi.
Itse olen käsittänyt että tällainen jarru on Volvonkin puolesta, virallisesti.

Eli sitä *ei* saa kytkeä päälle auton liikkuessa - eikä testata rullilla.

Itse olen pari viime vuotta sanonut katsastusasemalla ihan "ohimennen" että "sä varmaan tiedätkin että Volvon kässäri on seisontajarru eikä saa vetää vauhdissa päälle ellei halua että kitkapinnat irtoavat?". Tosin automaatissa jossa auto on aina parkissa P-vaihde päällä tuon koko jarrun käytännöllisyys ja tarve on aika... pieni. ;)

Ainoa kerta kun lähti palat irti oli melkolailla heti auton ekan (minun omistuksessa) katsastuksen jälkeen kun inssi herutteli jarrua rullilla...
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa LK

• De Luxe
  • *
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
« Vastaus #13 : 08.11.2012, 12:52:38 »
Itse olen käsittänyt että tällainen jarru on Volvonkin puolesta, virallisesti.

Eli sitä *ei* saa kytkeä päälle auton liikkuessa - eikä testata rullilla.

Itse olen pari viime vuotta sanonut katsastusasemalla ihan "ohimennen" että "sä varmaan tiedätkin että Volvon kässäri on seisontajarru eikä saa vetää vauhdissa päälle ellei halua että kitkapinnat irtoavat?".

Tuo nyt sattuu olemaan virallinen testi, jollei maahantuoja tai valmistaja ole jotain muuta testausmenettelyä näille vehkeille määritellyt ja Trafi sitä niille hyväksynyt.
Jos näille on määritelty virallisesti jokin poikkeava testausmenettely (kuten diesel automaatin savuarvolle max rpm 1500) niin infoathan meitä muitakin.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2012, 12:55:18 kirjoittanut LK »

Poissa Kaasuvolvo

• Grand Luxe
  • **
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
« Vastaus #14 : 08.11.2012, 13:26:10 »
Kysyin tota asiaa Käyttöautosta ja tässä heidän vastaus.

" Terve! Katsastuskonttoreilla olevat jarrydynamometrit pyörivät juurikin niin hitaasti ettei se riko käsijarrukenkiä. Toisaalta jos kengät ovat "vanhuuttaan" huonossa kunnossa silloin kitkapinnat irtoavat varmasti."
/ tekninen palvelu
KÄYTTÖAUTO OY
Lokomonkatu 25
PL 666, 33101 Tampere

Joten ei meillä siis pitäisi olla ongelmia käsijarrutestauksen suhteen. Tosin koska kengät ovat "vanhuuttaan huonossa kunnossa"? Mulla on jo 4-vuotta vanhat. Pitää varmaankin varmuudeksi vaihtaa ens kesänä.

Autoracing  KL-varaosat